RECENZE: Thor – akční fantasy se stává plnohodnotným žánrem

Jestli jsem trpěla předsudky vůči fantasy žánru? Samozřejmě. Komiksové adaptace však získaly mou důvěru, když jsem poprvé viděla zfilmované Strážce v roce 2009. Tehdy odvedl Zack Snyder opravdu dobrou práci a převedl na stříbrné plátno jeden z klenotů světového grafického románu. Strážci jsou téměř legendární, stejně jako jejich autor Alan Moore.
Ale co severská mytologie a bůh hromu, sebestředný a svou silou opitý Thor? Přiznám se, že při prvním sledování traileru k Thorovi se ve mně zažehla jiskřička pochybnosti o tom, zda je vůbec možné inteligentně, líbivě, nenásilně a hlavně koukatelně zpracovat tuto látku tak, aby nejen nenudila, ale aby přinesla nový pohled na lidské hodnoty. Jenže hned prvních pár minut mě přesvědčilo, že Thor není obyčejná řežba. Má v sobě mnohem víc.

[nggallery id=4]

Že se chopil filmového zpracování Thora někdo, kdo má tolik zkušeností s adaptacemi Shakespearových her bylo velice chytré. Ken Branagh se dlouho nemohl prosadit žádným velkým trhákem. Zahrál si v mnoha úspěšných filmech, ale nerežíroval žádný snímek, kterým by dobyl brány Hollywoodu. Těžko říct, zda o to vůbec kdy stál. Každopádně nyní se mu to podařilo. Komiksový gigant Marvel po Spidem-Manovi a X-Menech (a dalších superhdinech) umožnil převést na plátno další ze svých postav. Ale srovnávat Spider-Mana s Thorem nezle. Jednak Thor má skvělého Chrise Hemswortha, tam kde se Spider-Man plácá skrz nudného Tobyho Maguiera. Thor má půvabnou, chytrou a sympatickou Natalii Portman coby astrofyzičku Jane Foster, kdežto Spider-Man má protivnou, uječenou a nezajímavou Kirsten Dunst coby Mary-Jane Watson.

A navíc Thor má Anthony Hopkinse v roli Odina Všeotce. Hopkinsovi tahle role sedla. Rozhodně více než  předchozí role posedlého duchovního v dramatu Obřad. Hopkins je jako stvořený pro role moudrých králů a milujících otců, kteří svým odhodláním vedou své syny k lepším zítřkům. Jemu ta majestátnost prostě dokonale sedí a zřejmě je mu přirozená, protože přesně tak působí na diváka.
Co se musí filmu vypíchnout především je jeho vizuální stránka. To je něco překrásného. Kolik dětí by se rádo prošlo po duhovém mostě směřujících do jiných světů? A nejen dětí. V tom je přesně to kouzlo filmu. Je to pohádka, přirozeně. Vždyť příběh vychází ze severské mytologie. Při sledování filmového Thora se většina z nás zase vrátí do dětství. Nebo lépe řečeno, přestane předstírat, že ho pohádky nudí. Přestane si hrát na někoho, pro koho nejsou takové příběhy dost dobré.
Čím se navíc Thor od ostatních superhrdinů výrazně liší je fakt, že on je ze své přirozenosti bůh. Je neobyčejně silný, odolný vůči zranění, má své mocné kladivo, které ho činí téměř neporazitelným. Není to nějaké neschopné obrýlené pako, které jednoho dne kousne radioaktivní pavouk a změní se mu svět, protože získá super schopnosti. On je od narození mytickou postavou. A má i přesně takový šarm. A nenarážím jen na jeho maskulinní výstavbu těla. (I když i ta má samozřejmě něco do sebe)

Proč je tedy Thor tak výrazně odlišný od jiných svých soukmenovců z Marevlu? Jednak je to již zmíněným Kenem Branaghem, jehož mistrnou práci snad neleze dostatečně pochválit slovy. Nejlepším oceněním jeho práce na Thorovi je výraz, který se objeví na vaší tváří, až se budete na film sami dívat. (Pokud jste již viděli, tak rozhodně víte o čem mluvím. Pakliže nejste totální ignoranti.)

Trailer filmu Thor [ENG]

Dále je to skvělou volbou herců. Chris Hemsworth se zprvu může zdát jako pouhá hora svalů, ale velice brzy vás přesvědčí že hrát umí. Velice přirozeně, bez afektu. Natalie Portman neumí být špatná, je krásná, talentovaná a čerstvě oceněná Oscarem za roli vyšinuté baletky. A celou tuto plejádu korunuje Hopkins.
Ale i dobří herci mohou ztroskotat na špatném scénáři. Naštěstí to není ten případ. Scénář byl sepsán velice citlivě. S ohledem na to, že božská tematika občas sklouzává do přehnaného pastosu.
Tady dokonce u hlášky typu: „To musí jít okamžitě na Facebook,“ působí lehce a dokonce i vtipně. O vtip se zde postará hlavně samotný Thor a situace, do kterých je na Zemi zatažen. Kontrast jeho božství s obyčejnými lidmi a našimi situacemi dává filmu odlehčující ráz. Celkově je Thor velice vyrovnaná podívaná, která nesází na přehnané množství akčních scén. Všechny bojové sekvence jsou pěkně zpracované a jejich množství je dostačující.
Za zmínku stojí také Tom Hiddelston coby trochu slizký mág a Thorův bratr Loki. Jeho kostnatý obličej se výborně hodí k charakteru jeho postavy.

Pokud mátě trochu strach z další komiksové adaptace a obáváte se, že byste se v kině mohli nudit, pak tyhle obavy s klidem zahoďte a na Thora vyrazte. Budete příjemně překvapeni. Ne snad že by Thor nějak korespondoval se Shakespearem, tuto linii jsem v příběhu opravdu neobjevila (možná kromě dialogů, které jsou hezky vystavěné), ale režisérův cit pro krásu slova se ve snímku rozhodně odráží. Ale nebojte se, zase tolik slov v něm není, takže pokud toužíte po odlehčení v podobě skvělého obrazového ztvárnění, výborné atmosféry a pohádkového příběhu o nápravě charakteru, Thora si oblíbíte.

Hodnocení

Thor 2011

Režie: Kenneth Branagh