Tarantino na Césarech – odnesl si čestnou cenu za své dílo



V pátek 25. února se  v Paříží rozdávaly tzv. „evropští Oscaři“, proběhl již 36. ročník a u této příležitosti byl oceněn také jeden z nejvýraznějších nezávislých režisérů Quentin Tarantino. Ten se proslavil hned svým prvním filmem, který v roce 1992 uvedl na filmovém festivalu v Sundance. Film Reservoir Dogs (Gauneři) byl sice výrazně  zastíněn jeho o dva roky mladším filmem Pulp Fiction, scénář k tomuto snímku mu v roce 1994 vynesl Oscara, Zlatý Glóbus a cenu BAFTA.
Nyní ho za jeho práci ocenili také Francouzi, cenu mu předal herec Christoph Waltz, který si zahrál v posledním Tarantinově filmu The Inglourious Basterds (Hanebný pancharti) nacistického pohlavára Hanse Landu a za tuto roli dostal Oscara za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli. U předávání byla také herečka Diane Krugerová, která se rovněž objevila v tomto snímku v důležité roli německé herečky, která spolupracuje s americkými vojáky, tzv. Pancharty. 

Tarantino výrazněji vystoupil v devadesátých letech jako představitel tzv. off-hollywoodského filmu, kdy se jeho film Pulp Fiction stalo mezníkem ve vývoji filmového průmyslu. Najednou se ukázalo, že nejen zázemí obrovské produkční společnosti, kde se filmy vyrábějí podle zavedených šablon a režiséři mají minimum možností, jak do svých snímků prosadit svoje tvůrčí nápady, může přinést zisky. Quentin Tarantino se svým filmem, jehož rozpočet se odhaduje na nějakých 8 milionů dolarů vydělal jen za první víkend téměř 9,5 milionu. Celosvětově se pak jeho tržby pohybovaly kolem 200 milionů dolarů. Čímž se stal vůbec nejvýdělečnějším off-hollywoodským filmem za celé desetiletí.

Jeho filmy se nikdy nehlásily k žánru hororu, přesto se ve snímcích objevují výjevy vhodné zejména pro tento žánr. Explicitně zobrazované násilí, krev tekoucí proudem. Scéna z Pulp Fiction, kde se mozek rozstříkne po vnitřku auta by se rozhodně více hodila do hororu než do kriminálního dramatu, kam je tento film řazen. Tarantino se netají svou oblibou v hororových filmech italského režiséra Daria Argenta.

 

Jeho filmy jsou vlastně takovým mixem vracejícím se ke starým žánrům – například ke klasickému gangsterskému nebo boxerskému filmu. V akční krvavé řežbě Kill Bill se zase Tarantino inspiroval japonským filmem z roku 1973 Lady Snowblood (japonsky Shurayukihime), kde je hlavním motivem pomsta hlavní hrdiny za smrt jejího manžela a dcerky. Její touha zabít všechny, kteří jí tolik ublížili je ale zmařena. Je zavřena do vězení, kde porodí dceru, která má za úkol její započaté dílo dokonat. Nelze si tedy nevšimnout mnoha velice nápadných podobností s filmy Kill Bill vol. 1 a Kill Bill vol. 2. Původně jeden snímek, který byl rozdělen do dvou. Hlavně z důvodu své délky, ale rozdělení přineslo i větší zisky. Tarantinovi fanoušci ovšem stále čekají na Kill Bill vol. 3, který Tarantino avizoval, zatím se ale žádné bližší info nikde neobjevilo.

Tarantinův první film Reservoir Dogs (Gauneři) je poctou klasickému žánru gangsterek. Děj se točí kolem šesti kriminálníků, které najme boss Joe, aby za něj zmákli loupež diamantů. Aby je od jejich „práce“ nic nerozptylovalo a příliš se nezabývali osobními záležitostmi, dostanou každý falešné jméno. Takže tu máme skupinku pojmenovanou podle barev, Pan Růžový, Pan Modrý, Pan Bílý atd. Jenže loupež se úplně nezdaří, v přestřelce je zabit jeden z členů gangu. Celý film se pak odehrává ve skladišti, ale i v tomto minimalistickém prostoru lze vytvořit napínavou atmosféru, jelikož panuje podezření, že jeden z gangu je policista v utajení.

Trailer filmu Reservoir Dogs [ENG]

Tarantino našel inspiraci pro tento snímek hlavně v hongkongském filmu z konce 80. let Město v plamenech. Scénář k tomu filmu vznikl během necelých tří týdnů. A Tarantino byl rozhodnut film natočit. Svědčí o tom také jeho výrok: „Seru na všechny. Nepotřebuju povolení, abych mohl točit. Prostě to udělám.“

Historky z podsvětí

Další mezník nejen v tvorbě Quentina Tarantina ale vůbec v celkovém obrazu americké ne-hollywoodské kinematografie byl jeho film z roku 1994 Pulp Fiction, do které obsadil známé tváře v čele se Samuelem L. Jacksonem, Brucem Willisem nebo Johnem Travoltou.
Snímek byl zvláštní už jen svou kompozicí, kde se nedržel zavedeného způsobu vyprávění. Jeho narativní styl je naprosto ojedinělý. Film je členěný do kapitol, které spolu víceméně souvisí, ale fungují také každá zvlášť. Hlavní postavy filmu jsou bývalá boxerská hvězda, dva profesionální zabijáci, hlavní gangster a jeho žena. Směsice postav, které spolu na první pohled nemají vůbec nic společného. Film Pulp Fiction zůstává jedním z nejlepších filmů.

Trailer filmu Pulp Fiction [ENG]

Film Pulp Fiction získal celých sedm nominací na Oscara, proměnil nakonec jen jednu. Quentin si odnesl cenu za scénář. Z filmového festivalu v Cannes má Zlatou palmu. Získal také Zlatý Glóbus za nejlepší scénář a cenu BAFTA. Oscara za nejlepší film mu nakonec sebral Forrest Gump. Film byl ale výrazně oceněn Asociací losangelských kritiků nebo Americkou národní filmovou radou.

Romantika podle Tarantina

V roce 1997 přichází Tarantino s dalším filmem. Kriminálka Jackie Brownová, která byla natočen podle knižní předlohy od Elmora Leonarda Rum Punch. Kniha popisuje životy jedinců, kteří se honí za penězi a ne vždy se k nim dostanou úplně legální cestou. Tarantinovi se prý zamlouvala myšlenka natočit film podle této knihy a zachovat týž suchý humor jako v knize, aniž by při tom sklouzl do žánru komedie. Výsledkem je tak netradiční krimi film. Celkovým pojetím a stylem se výrazně liší od jeho předchozích projektů. Nejspíš za to může fakt, že Quentin neměl nápad úplně ze své hlavy, ale vycházel z knižní předlohy. Stopáž filmu se vyšplhala na úctyhodných 155 minut.

Trailer filmu Jackie Brown[ENG]

Film nezaznamenal takový úspěch jako jeho předchozí snímky, ač pracoval s dosud největším rozpočtem a obsadil herecké hvězdy jako Samuela L. Jacksona nebo Roberta De Nira. Film je tak spíše průměrný v Quentinové tvorbě.

Krvavá Nevěsta a její honba za posmtou

V roce 2003 přichází Quentin s novým projektem. Výrazně inspirován japonským snímkem ze 70. let Lady Snowblood natáčí svůj dosud nejkrvavější film Kill Bill. Zápletka je jednoduchá, ale Tarantino přichází s novým narativním prvkem. Film je zase členěn do kapitol, ale to už tu bylo i v případě Pulp Fiction. Tentokrát jde ještě dál v tom směru, že kapitoly na sebe nenavazují. Film je tedy vyprávěn „na přeskáčku“. Nebyl by to tak velký zlom, nicméně snímek je rozdělen do dvou dílů a teprve se znalostí obou filmů si může divák sám sestavit chronologii filmu tak, jak jde logicky za sebou. Tarantino obsadil do ústřední role Umu Thurman, ale film je prakticky plný velice známých tváří.

Trailer filmu Kill Bill vol. 1

Tarantino na scénáři k tomuhle filmu začal pracovat už při natáčení filmu Pulp Fiction. Tehdy probíral roli Něvesty s Umou Thurman, která si v Pulp Fiction zahrála Miu. Jenže po skončení natáčení Quentin scénář zavřel do šuplíku, kde zůstal ležet až do roku 1999, kdy se opět sešel s Umou,  a začal intenzivně pracovat na scénáři. Jenže Uma otěhotněla a jelikož psal roli přímo pro ní, počkal. Po narození dítěte spolu začali tvrdě pracovat na přípravě její role Nevěsty. Umu čekal tvrdý trénink, včetně výcviku používání samurajského meče, kterým se ve snímku ohání opravdu umě. To byl rok 2003, do kin vstupuje Kill Bill vol. 1 a připraven je už i Kill Bill vol. 2. Protože by celková stopáž přesáhla čtyři hodiny, nelze ho uvést v celku.

Trailer filmu Kill Bill vol. 2 [ENG]

A tak se čeká do dubna 2004, je uveden druhý díl. Všichni Tarantinovi fanoušci prožívají malý filmový orgasmus. Všechno Tarantinovo umění, jeho záliba v nekonvenčnosti se do filmu dostává. Ve filmu jsou použity celé sekvence černobílých záběrů, celá jedna kapitola ve stylu anime. Doplněno skvělým hudebním doprovodem.  Kill Bill zůstává jedním z vůbec nejpovedenějších Quentinových filmů.

Grindhouse – film pouze pro fanoušky

V roce 2007 vzniká podivný opus, který ocení jen ti nejzarytější fanoušci Tarantinových filmů a také béčkových filmů 70. let, jímž chtěl Tarantino tímto bláznivým projektem vzdát hold. Společně s Robertem Rodriguezem vytvořili dva filmy, každý svůj. Které nemají vzbudit žádné estetické pocity, jsou tu pouze pro jejich vlastní potěšení a vůbec jim nezáleží na tom, jak budou přijaty. Nejsou to filmy zrovna určené pro masové publikum. Dlouhé dialogy a vlastně nesmyslná zápletka. Všechno pro pobavení tvůrců. Tarantinovo Auto zabiják je dlouhými dialogy nabušený film, který je doplněn o filtry a šum, aby přesně napodobil atmosféru béčkových filmů. Daří se mu to skvěle. Ale pokud nejste skalní příznivci Tarantinova stylu, film vypnete po pár minutách pro utahanost a nezajímavý děj – v podstatě žádný.

Trailer filmového projektu Grindhouse [ENG]

Svérázný přepis dějin podle Tarantina

Zatím posledním filmem z pera Tarantina zůstává snímek Inglourious Basterds (Hanebný pancharti), kde si Tarantino trochu pohrál s historií a natočil svůj pohled na nacistické Německo a jak se s ním skupina vyvrženců z řad amerických židů po svém vyrovnala. Nechal zabít všechny nacistické velmože včetně velkého Vůdce v malém kině v Paříži. Opět je ale ústředním motivem pomsta. A zase pomsta v podání ženy. Mala Šošana je svědkem  masakru své židovské rodiny a touha po pomstě v ní klíčí celá léta. Ovšem její rozhodnutí je spíše spontánní, když náhodou potká plukovníka Hanse Landu, který celý masakr zprostředkoval.

Trailer filmu Inglourious Basterds

Tarantino také uvažoval vytvořit 12 dílnou sérii pro HBO. Nakonec z toho (naštěstí) sešlo a vznikl plnohodnotný film, který se vrací k jeho nejlepším kouskům a v mnohém je předčí. Především v hereckých výkonech, propracovaností děje ale i v dialozích. Opět je film dělen do kapitol, tentokrát už jsou ale řazeny chronologicky. Velkou předností filmu je také použití jiných jazyků než angličtiny. Němci mluví německy, Francouzi francouzsky. A Hans Landa v podání vynikajícího Christopha Waltze mluví všemi světovými jazyky. Film je chytrý, svižný a velice vtipný. Rozhodně nejlepší Quentinův kousek. Prozatím.

Užitečné a zajímavé informace o Tarantinových filmech na stránkách qtarantino.cz

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka