Současný srbský film v dejvické Klubovně



Srbská kinematografie přirozeně patří k těm menším, ale rozhodně se vyplatí občas mrknout, co se v této zemi v rámci filmu děje. Největší ohlas zaznamenal snímek Klip Maji Milos, který byl dokonce v české kinodistribuci. Film natočený na mobilní telefon reflektuje něco ze současného společenského stavu, zejména ukazuje deformované vztahy mladých lidí, kteří prožívají intimní chvíle zprostředkovaně (třeba pomocí mobilů nebo sociálních sítí).
Romantika nemá v tomto filmu místo, přestože jde o snímek zachycující první milostné zkušenosti. Namísto letmých doteků a nesmělých pohledů v něm teenageři berou drogu, popíjí alkohol, užívají si nezávazného sexu a sem tam dojde i na násilí. A všechno je třeba zaznamenat, zachovat pro budoucí generaci. Vytvořit obraz vlastního života a tím mu dát punc autentičnosti; zachovat vzpomínku, že tu skutečně jsme, protože je tak snadné zůstat nepovšimnut.

Klip| r. Maja Milos (Foto: Artcam)

Klip| r. Maja Milos (Foto: Artcam)

 

Dejvická Klubovna je vůbec zajímavým místem v rámci Praze 6. Když vás ve dvě ráno vyhodí z putiky s tím, že další pivo už opravdu nenatočí, vždycky můžete zavítat právě sem, protože tady ještě mrtvo nebude. Ale Klubovna je především kulturní prostor, nejen místo nezávazných pitek a jalových diskusí o tom, že „ten ovar“ na Hradě nemá co dělat.
Kromě vystoupení DJ’s, koncertů a divadelních představení se zde pořádají také různé filmové večery. V polovině května se tu prvně konal festival studentů audiovize Zlatý voči a už tuhle středu zde proběhne mini přehlídka srbského filmu.

Na programu budou tři filmy, které nějakým způsobem zachycují náladu a atmosféru současného Srbska, které je osvobozeno od tyranské vlády Slobodana Miloševiće a přesto se v něm tato nedávná minulost stále odráží. Festival také nese název „Miloševićův přízrak“.

„Je tomu již více než dvanáct let od chvíle, kdy byl Slobodan Milošević odstaven od moci. I sedm let po jeho smrti však odkaz tohoto osudového muže srbského národa prostupuje snad všemi sférami současné srbské reality. Nejhmatatelnějším aspektem jsou přirozeně ničivé hospodářské důsledky jugoslávských válek. Avšak stav srbské společnosti jako takové je Miloševićovým dědictvím zatížen neméně. Jedinečnou možnost vcítit se do života lidí v této zemi, která přišla téměr o vše; lidí, kteří každý den utíkají před Miloševićovým přízrakem, nabízí současná srbská filmová tvorba.“

Méně známým filmem je Tilva Roš režiséra Nikoly Lezaiće. Opět výpověď o dospívání, ale naprosto odlišně pojatá než v případě Klipu. Tady jsou předmětem zkoumání dospívající mladíci, jimž mládí nabízí mnoho, ale jediné, co pociťují, je nuda. Takže si tak trochu ve stylu jackass začnou natáčet svoje bizarní kousky. Během toho se samozřejmě stále více otevírají (nebo uzavírají?) a poznávají hodnotu přátelství i tíhu dospělého života.

Třetí snímek, který bude v rámci přehlídky uveden, se od předchozích dvou výrazně liší. Klopka (Past) Srdana Golubovice je kriminální thriller odehrávající se v době po pádu Slobodana Miloseviće, který nastal v roce 2000. Klopku její autor charakterizoval jako jakousi srbskou parafrázi Dostojevského Zločinu a trestu. Lze se zachovat správně ve zcela špatné a vypjaté situaci?
Stejně jako Tilva Roš, nebyl ani snímek Klopka v české distribuci, byl ale uveden na karlovarském festivalu v roce 2007.

Festival současného srbského filmu se koná ve středu 12. června v Klubovně od 15:00. Další informace a případné změny konání můžete sledovat na stránce události.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka