RECENZE: Drsná a čistá Země bez zákona potěší nejen milovníky gangsterských filmů

V roce 2009 natočil Michael Mann Veřejné nepřátele, gangsterku, která i přes špičkové herecké obsazení (Depp, Bale, Cotillard), silný námět založený na skutečné postavě opředené legendami (John Dillinger) a skvělou režii, nedopadla tak úplně podle očekávání a nestala se z ní kultovní podívaná. Přestože snímek doprovázela napjatá očekávání, výsledek byl spíše vlažný a snadno pomíjející. Podobná očekávání vyvolával i film Johna Hillcoata a Nicka Cavea Země bez zákona (Lawless), který právě vstupuje do českých kin. Snímek má vskutku fenomenální obsazení v čele s Tomem Hardym, Gary Oldmanen, stále více obsazovanější divou ze Stromu života Jessicou Chaistain a Gyue Pearcem ve slizké roli detektiva se sadistickými manýry. Celý film stojí na legendě vybudované kolem třech bratrů Bondurantových v období prohibice a na atraktivitě mu přidává také smysluplný scénář, který je napsán v duchu  klasicky vystavěného gangsterského filmu, jehož hlavní devizou jsou uvěřitelné charaktery s charismatem. Země bez zákona se tak od Veřejných nepřátel velmi odlišuje právě svou výslednou formou, která rozhodně není bezchybná, ale nechybí ji živost a chladnokrevnost, s jakou představuje jednotlivé postavy, které rozhodně nejsou jen účelovými figurkami, ale dodávají příběhu pulzující divokost a šarm.

Čisté maskulinní násilí

Film je, stejně jako kniha podle které byl natočen, založen na skutečných postavách bratrů Bondurantových, kteří v období americké prohibice v okrese Franklin ve Virginii rozjeli vlastní obchod s nelegálně vyráběným alkoholem. Tito bratři se stali jakousi žijící legendou, podle které je téměř nemožné je zničit. Rozložení sil a rolí však odpovídá zaběhnutému standardu. Nejstarší bratr Forrest (Tom Hardy) je přirozeně hlavou celé organizace, prostřední Howard (Jason Clarke) plní svou roli opileckého mlátiče a nejmladší Jack (Shia LaBeouf) je slabým článkem. Alespoň co se svalů týče.
Přestože se příběh odehrává ve 20. století na východním pobřeží USA, atmosféra filmu Země bez zákona mnohdy připomene klasické westernové filmy. A to především prezentací maskulinní síly, nejen té fyzické ale též mravní a etické, jakou předvádí Forrest, kterého skvěle ztvárnil Tom Hardy. Forrest představuje typ silného muže, který nepotřebuje příliš mnoho mluvit a přesto svou řečí těla (či charismatickým mručením) řekne hodně. Hlavním antagonistou je detektiv Charlie Rakes (Guy Pearce), jenž navíc slouží jako naprostý protiklad Forresta. Jeho síla spočívá především v primitivním sadistickém prosazování vlastního ega a násilí nepoužívá jako nezbytný prostředek, nýbrž mu působí zvrácené potěšení a vyhledává ho.

[nggallery id=138]

Země bez zákona má všechno, co potřebuje. Silné a zajímavé charaktery, které se po celou dobu ubírají nějakým směrem a vyvíjí se, čistý a jasný příběh, nechybí ani romantika a krvavá pomsta. To celé je opravdu šikovně zabalené do efektivní podívané, která připomene klasické snímky bez digitálních triků a podobných zbytečností.
Na druhou stranu by se dalo namítnout, že Země bez zákona nepřichází s nijak originálním nápadem a že téměř vše, co snímek nabízí bylo k vidění jinde. A příběh taktéž není prost jistých klišé.  Dvě hlavní ženské postavy jsou právě takovým příkladem oblíbeného a dokola omílaného klišé. Maggie (Jessica Chaistain) padlá žena, která prchá z velkoměsta na venkov, aby měla klid od dotěrných očí a nenechavých rukou svých obdivovatelů v nočním klubu a plachá Bertha, dcera pastora (Mia Wasikowska), je zase svedena „divokým“ stylem života nejmladšího z bratrů Bondurantových. Rovněž úplný závěr snímku nenahrává tolik skvěle budované atmosféře a posouvá film hodně dolů. Namísto očekávaného vyvrcholení se film starousedle ponoří do klidných vod, od kterých se po celou dobu držel svými násilnými výbuchy hodně daleko.

„Without the fear, we’re all as good as dead!“

Přestože má jak na plakátech tak i v traileru výsadní místo, je role Garyho Oldmana až příliš malá a nedostává se jí tolik prostoru, kolik by zasluhovala. Ovšem takové jemné dávkování naopak způsobuje téměř tetelivou radost vždy, když se v záběru objeví. (Ať už s napřaženou lopatou či bez ní.) Jeho role Floyda Bannera je důležitá spíše pro pozadí příběhu, nicméně je to jedna z postav, která slouží spíše jako „okořenění“ a nějak zvlášť se nevyvíjí.
Je otázkou, jestli by námětu o bratrech Bondurantových, tak jak jej popsal Matt Bondurant ve své knize „The Wettest County in the World“, neslušelo spíše seriálové zpracování, protože do filmu o stopáži 115 minut se zkrátka celá rodinná historie vtěsnat nedá a proto některé momenty působí zkratkovitě a zjednodušeně. Odvolávání se na skutečné pozadí příběhu však ve filmu nějak násilně nevyniká. Ve snímku nejsou použité žádné novinové titulky či oznámení, které by děj filmu nějakým způsobem přibližovaly skutečné soudobé realitě. Což je vlastně obrovské plus, jelikož právě odvolávání se na skutečnou událost může filmovou naraci mnohdy brzdit a kazit.

Země bez zákona měla být v kinech bezprostředně následována filmem Gangster Squad, jehož premiéra byla bohužel posunuta až na leden 2013 kvůli tragickému střílení v kině v americkém Denveru. Takže žádné přímé porovnání, které se vyloženě nabízelo nakonec nebude. Gangster Squad totiž zamíří znovu do střižny a původní verzi filmu zřejmě diváci jen tak neuvidí.
V případě filmu Země bez zákona je divák  v pozici, kdy neexistuje čistý kladný hrdina. Ačkoli jsou bratři Bondurantové z objektivního hlediska zločinci, vyznění celého příběhu je staví do mnohem příznivějšího světla a snadno si získávají divákovi sympatie. A pak už je velmi jednoduché rozeznat dobro od zla. I když tady je pojetí dobra poněkud zkroucené. Přesně v duchu klasických gangsterek.

Jinak je Země bez zákona velice precizně zpracovaným gangsterským filmem, který nabízí všechno, co od něj divák může očekávat. A navíc se opravdu snaží přihodit jistou přidanou hodnotu, aby snímek nevyvolával pocit stokrát ohraného příběhu.  Přesto všechno se nedokáže vyvarovat unylejšího závěru, který se zběsilým a divokým tempem příběhu tak úplně nedrží krok a poněkud narušuje jeho konzistentnost.

Hodnocení filmu Země bez zákona

Země bez zákona/
Lawless