RECENZE: Warrior / Bratrské pouto v ringu

Rocky Balboa odešel ze scény už před lety. Film Warrior přišel nečekaně a i když se do našich kin nedostal, tak přesto si získal srdce a slzy většiny kritiků a spousty fanoušků po celém světě. Příběh o dvou bratrech, kteří zápasí o titul a cenu 5 milionu dolárů se stal jedním z nejlepších sportovních dramat všech dob a v roce 2011 se stal jedním z nejlépe hodnocených filmů.

Bývalý mariňák Tommy Riordan (Tom Hardy) se vrací do svého rodného města Pittsburghu a požádá svého otce, aby mu pomohl s tréninkem na velký turnaj. Mezitím se Tommyho bratr Brendan (Joel Edgerton) potýká s finančními problémy a hrozí jeho rodině vystěhování z domu. Finanční krize ho nutí po večerech zápasit s amatéry před strip bary na parkovišti. To ale pouze zapříčiní to, že Brendana vyhodí z práce a musí najít jiné řešení své těžké situace.

Přestože se Tommy rozešel se svým otcem ve zlém,  žije s ním v malém domě a nechává se od něj trénovat. Přesto mu stále opakuje „ať si hledí svého, že ho trénuje pouze z důvodů, že lepší trenér není.“
Po drsné nakládačce, kterou uštědří šampionovi tělocvičny se z něj stává nová hvězda internetu. Dostává místo ve velkém turnaji Spartě.
Jeho předchozí činy není možné vystopovat a i po nastoupení do tohoto celosvětového turnaje v zápasení je jeho minulost zapomenuta ve stín. Naopak jeho starší bratr dostává šanci v turnaji díky svému kamarádovi, který věří, že motivace ochránit rodinu by mu mohla pomoci k vítězství.

Warrior 1

(Foto: Photo © Lionsgate)

Film má krásný úvod, kdy se Tommy shledá se svým otcem u jeho domu. Scéna je poměrně napjatá a divák ani neví jaké byly důvody Tommyho odchodu z domu. Syn začíná otci vyčítat alkohol a nestarání se o rodinu. Příběh se začíná pomalu rozvíjet a vykresluje charaktery pečlivě a upřímně. Postava Tommyho klade důraz na agresi a zášť vůči celé rodině. Hardy je v této roli převážně mlčenlivý a jasně dává najevo, že spolupráce s otcem mu přináší pouze potřebu po fyzickém tréninku a nikoliv touhu po rodinném vztahu. Díky tomu je jeho postrava poutavá a spletitá. Naopak Brendan je otec od rodiny a jedinou jeho starostí je manželka a dvě dcery. City k otci se projeví ve chvíli, kdy za ním sám otec přijede. Stejně jako jeho mladší bratr i on vyjadřuje k tátovi stejný postoj. Oba bratři mají společné to, že svému otci nevěří a nechtějí mít s ním nic společného. Joel se tu projevuje jako talentovaný a vnímavý herec. Nick Nolte, který hraje otce obou bratrů je hvězda zcela jiného formátu. Paddy Conlon (Nick Nolte) ví, že v minulosti udělal spoustu chyb a kvůli němu je celá rodina rozdělena na tři tábory a chce vše napravit. Snaží se tedy ze všech sil s oba bratry komunikovat a kvůli letité nenávisti se mu to vůbec nedaří.

Nick Nolte hraje starostlivého otce s Oscarovým přesvědčením (Foto: Photo © Lionsgate)

Nick Nolte hraje starostlivého otce s Oscarovým přesvědčením. (Foto: Photo © Lionsgate)

„Why are we here? Are we here to win this fight? You tell me, ’cause if we’re not, I’ll throw in the towel. We’ll get Tess and we will go home. You don’t knock him out, you lose the fight. Understand me? You don’t knock him out, you don’t have a home.“

Scén v ringu je hodně. Většina zápasníku v turnaji hraje sama sebe. Takže tu vidíme profesionálního wrestlera, judistu, kick-boxera a boxera. Díky tomu jsou scény dechberoucí a velmi věrohodné. Je pravda, že samotný Brendan (Joel) by těžko vydržel v reálných zápasech MMA to, co vydrží ve filmu. Nicméně jeho styl ground-fightera (tedy ten co se snaží dostat protivníka na zem a tam ho pomocí chvatů donutí se vzdát) je realistický . Zápas Brendana (Joel) s ruským zápasníkem Kobem (Kurt Angle) je ale velmi drsná podívaná. Díky jeho zpracování běhá mráz po zádech. Naopak Tommy (Hardy) je klasický striker, a díky brutalním hákům a ranám dá rychle protivníkovi KO. Jeho mimořádná fyzická proměna se jen tak nevidí -neuvěřitelné trapézní svaly, kterými dělá dojem v každé scéně.

Oba bratři stoupají ve vyřazovacích zápasech výše a nevyhnutelný střet se blíží. Sledujeme zničené bratrské pouto a následně shledání po třech letech v ringu. Vyhrát může pouze jeden. Oba tlačí dobré důvody vyhrát hlavní cenu 5 milionů dolarů a ani jeden nechce ustoupit.

Tom Hardy předvedl opravdu úchvatnou fyzickou proměnu (Foto: Photo © Lionsgate)

Tom Hardy předvedl opravdu úchvatnou fyzickou proměnu. (Foto: Photo © Lionsgate)

I’m sorry Tommy! I’m sorry… Tap out Tom! It’s OK! It’s OK! I Love You! I Love You Tommy!

Finální zápas dvou bratrů bere dech ze zcela jiného důvodu. Bratři nezápasí v ringu o výhru, ale Tommyho pohání predevším vztek a smutek, že jeho starší bratr se na něj v minulosti vykašlal. Finální song dokonale vykresluje velmi dojemnou a především silnou scénu na konci filmu. Pokud jsem někdy u filmu upřímně plakal, tak u této naprosto nejhlubší citové scény. Zasáhne vás tak, že na to budete ještě velmi dlouho vzpomínat. Proto finální zápas hodnotím jako naprosto epický a emocionálně vynikající.

Film Warrior je zkrátka nejlepší sportovní drama nejen poslední doby. Je to film, který u publika vyvolává ovace vestoje. Má velmi silný příběh, který je dojemný a upřímný. Věřím, že i lidi, které bojové sporty nijak nezajímají a nelákají tento dramatický příběh ocení. Nejen kvůli perfektnímu soundtracku, ale i výbornému výkonu všech herců. Jediné co lze vyčítat jsou scény tréninku, která ve většině sportovních filmech jsou to nejdůležitější a zárověn jsou silná motivace. Ve Warriorovi je to upraveno v několika obrazech a v rychlejším shledu, což pro fanoušky je trošku škoda. Zvlášť když vezmu v potaz, že délce dvou a půl hodin by už nějaká ta minuta neuškodila.

Osobní dodatek:

Pro mě osobně se stal film Warrior hned po prvním zhlédnutí mým oblíbeným. Film jsem si skutečně zamiloval a i když ho vidím potřetí, tak stále mám husí kůži při scénách zápasu i rodinných dialozích. Joe hraje bezvadně, ale i přesto jsem fandil Tomovi přeci jenom více. Hardy je můj oblíbený herec a ve Warriorovi hraje opravdu skvěle. Samotný film se pro mě stal velice motivačním a jak už jsem řekl, i když ho vidím potřetí tak stále mám při finální scéně slzu v oku. Dokonalé.

Hodnocení: 100%

Warrior / Warrior

Česká distribuce: H.C.E.