RECENZE: Vendeta slibuje trochu jiný film, přesto zůstává povedeným debutem

Vendeta to bude mít těžké především v případě, pustí-li si divák před výletem do kina trailer. Ten totiž neprozrazuje tak úplně o co půjde. A může vyvolat očekávání na absolutně jiný film. Tvůrci záměrně tajili děj filmu, trailer ukazuje především Ondřeje Vetchého a Oldřicha Kaisera, takže nabýváme dojmu, že půjde o jejich osobní vendetu. Vedeta má hodně slušný potenciál, napětí i prostředky ke gradaci, přesto působí poněkud rozpačitě a to především proto, že debutující režisér Miroslav Ondruš, občas nesmyslně ubírá v momentech, kdy by bylo potřeba trochu přidat. A to zejména násilí. Protože má-li se z filmu stát silný psychologický thriller, nesmí chybět estetika krve. S tou se zde bohužel nepracuje příliš efektivně. A u filmu, který je založen na jednoduchém schématu, který využívá především stereotypy a předem daná očekávání, je tlak, který by mohl na diváka působit zcela zásadní.
Přesto je Vendeta jeden z nejprovokativnějších filmů letošního roku, jelikož zachází do míst, která se v českém hraném celovečerním filmu příliš nenavštěvují. Navíc nabízí dokonalý herecký koncert především Ondřeje Vetchého, ale také Igora Chmely. (Který se po roli ve filmu Rodina je základ státu obrací do naprosto jiné polohy a přesto jsme schopni mu věřit.)

Nejen Vetchý vs. Kaiser

Ondřeje Vetchého máme ještě čerstvě v paměti z Hřebejkovy Nevinnosti, kde se vlastně také řeší morální drama. Ale Hřebejkova tragika s Vendetou nemá kromě Vetchého nic společného. Režijní debut Michala Ondruše vznikl především z odvahy mnoha jiných lidí, především producenta. Natočit  a pustit do kin film, který se vymyká líbivé šabloně je vždycky risk. A Vendeta navíc může diváky vyvést z míry tak odlišným filmem, než na jaký lákala trailerem, tudíž je její úděl poznamenán hned dvakrát. Ale proč české publikum takto podceňovat a hlásat, že je na film takového ražení nepřipraveno? Návštěvnost amerických produkcí dokazuje, že český divák toho snese opravdu mnoho. (Pokračování ukňourané Twilight ságy vidělo u nás již přeš 239 tisíc lidí.)

Vendeta se ale příliš nekonvenčním směrem nevydává. Spíš zaujímá zajímavý postoj ve stylu vyprávění. Ani se nesnaží být přehnaně světová. Neztrapňuje se velkohubými prohlášeními ani patetickými dialogy postrádajícími smysl. Pouze úvodní pasáž se zkaženou mládeží působí rozpačitě a uměle. (Mladí herci vedle zkušených bardů vypadají jako bezrucí invalidé, bohužel.)
Snad s výjimkou jediné ženské postavy ve filmu. Lucie Štefová v roli mladé dívky, která by chtěla být modelkou, ale bohužel nedostane kvůli partě spolužáků šanci, je perfektní. Škoda, že nedostala více prostoru tam, kde by se dala využít estetika krve a násilí. Protože přesně do takové hloubky by film mohl zajít.
Psychologie funguje také především u Vetchého a Chmely, jenž ztvárnil stereotyp nejvyšší, tedy zkorumpovaného policistu. K němu se přidal Marek Taclík jako ten, co má výčitky.

[nggallery id=72]

Ondřej Vetchý má za sebou nespočet filmových, televizních a divadelních rolí, ale právě Vendeta ho ukazuje v poloze, kterou divák ještě neviděl a ždímá ho doslova na kost. Prakticky jenom na něm stojí emoční zápal filmu. Vendeta je podána poněkud jednostranně, takže s mladými výtržníky nelze soucítit. I co se týče mladíků se tu hojně pracuje s konvencemi. Oplácaný a nesmělý chlapec je jediný, který během násilného aktu pociťuje lítost a jisté překročení hranic. Přesný opak hlavního iniciátora, „namachrovaného“ spolužáka, kterého si zahrál Ondřej Havel (který má také s mladých herců nejvíce zkušeností). Přesto je to právě tlouštík, který situace ukončuje.
Scéna s diktafonem patří k tomu nejlepšímu, co jsme mohli v českém filmu za dlouhou dobu vidět. Emocionálně i psychologicky vypjatá pasáž, kterou bravurně zvládl vést Ondřej Vetchý.

Dočasná amnézie, vina a trest

Zabít jiného člověka je považováno obecně za zločin nejvyšší. A to nejen v právním systému, ale také v náboženství. Ale k vraždě mohou vést i zdánlivě racionální důvody. Dilematem zločinu a trestu se zabývali mnozí, mimo jiné F. M. Dostojevksij ve svém bravurně napsaném realistickém románu Zločin a trest. A tak jako všichni před ním dospěl k názoru, že vražda je neodpustitelná. A musí následovat trest. Ale Vetchý není žádný Raskalnikov a svůj čin nezakládá na rozumových argumentech, spíše na citovém rozpoložení. Jednoduše cítí povinnost pomsty. Ale pomsta sama nemůže nic vyřešit a rozhodně nemůže přinést klid tomu, kdo ji vykoná.

Proto se jako protipól citového neklidu objevuje Oldřich Kaiser, coby náhodný pozorovatel s chladným rozumem, který má ničím nezaslepený pohled zvenčí. Proto vidí to, co vidí. Nemůže s činem souhlasit a právě proto, že z takového chaosu není cesty zpět. A jejich setkání musí mít fatální důsledky.
V tomto ohledu Vendeta funguje skvěle. Vyčítat by se jí daly pouze drobné detaily. Například celá koncepce ztráty paměti, která je opět rychle „nahozena“ . Tady je vidět zmatenost a jistá uspěchanost. Šok může ztrátu paměti způsobit, o tom není pochyb. Ale celkově se do filmu tato pasáž příliš nehodí z toho důvodu, že je téměř nevyužitá a slouží jen jako katalyzátor dalších událostí.

Vendeta si rozhodně zaslouží, aby na ni diváci do kina přišli, aby viděli, že se dá v českém prostředí natočit žánrový film, který nebude pouze parodií na zahraniční produkce, ale bude mít univerzální příběh s lokálním stylem. Tím, že jde o debut se dají odpustit různé drobnosti s tím, že příště už to bude lepší. Ale Vendeta je i nyní více než dobrá. Perfektní herecké obsazení, vizuální stránka i hudební doprovod. Dokonce i zhudebněná báseň Jana Skácela se do snímku hodí a nejde jen o pokus povznést film na úroveň „vyššího umění“.

Vendeta

Česká premiéra: 24. listopadu
Režie: Miroslav Ondruš