RECENZE: Tři mušketýři nejsou noví Piráti z Karibiku

Alexandr Dumas se možná obrací v hrobě, ale děti se v kině neskutečně baví. Netroufla bych ale si říct, že je film přivede ke čtení originální předlohy. Paul W. S. Anderson kopíruje to, co už použil v Resident Evilu (mimochodem adaptace počítačové hry), vnáší do příběhu hodně moderních prvků, ale přitom se nevyhýbá množství klišé. Podobnost s Piráty z Karibiku má velké trhliny. Postrádá námořní bitvy, zajímavý děj a především charismatického hrdinu, který by příběh táhl.
Herecky nabitý snímek vyznívá zcela do ztracena. A je to škoda, protože začátek vypadal slibně. Nechybělo mu slušné tempo a nápadité akční scény. Postavy tří mušketýrů a mladého  D´Artagnana jsou zahrané dobře a sází především na lehký situační humor. Bohužel film jako celek nenabízí žádný zajímavý přesah, nebo alespoň touhu vidět další pokračování. Kterých se nejspíš dočkáme.

Všichni za jednoho…

Úvodní pasáž má skvělé tempo a zajímavý styl. Rychlá akční jízda, při které se seznamujeme se třemi mušketýry, Milady de Winter a vévodou z Buckinghamu, vykouzlí i úsměv a navnadí. Akce mušketýrů a Milady při které se snaží dostat do zabezpečené krypty ukrývající slavné plány vynálezů Leonarda da Vinciho je přerušena vpádem lstivého Buckinghama. Předtím však Milady předvede jedno akrobatické číslo, které jsme už bohužel viděli tolikrát, že kýžený dojem způsobí jen těžko. Vyhýbání se letícím koulím v opulentních šatech působí trochu jako parodie celého filmu. Tím končí nápaditá část. Dále už se vydáváme na cestu okoukaných a jinde už dávno použitých nápadů.

Podobě nepatřičně působí i mušketýrské klání na náměstí, při kterém čtyři chlapíci zkosí čtyřicet kardinálových gardistů. Zbytečné množství zpomalovaných záběrů nevyvolává žádné nadšení. Spíše znuděné pohledy na hodinky.
Mladý D´Artagnan, který se cestou do Paříže dostane do potyčky s velitelem kardinálových gardistů Rochefortem, je hnán touhou po pomstě za urážku svého koně téměř až do konce filmu. Taková chabá zápletka není příliš konzistentní a mírně se drolí.
Dobrou zprávou ale je, že Rochefort v podání Madse Mikkelsena působí značně démonicky. K tomu mu pomáhá i páska přes oko. (Další film, kde má Madse Mikkelson jen jedno funkční oko. Význam bych v tom ale nehledala.)

[nggallery id=45]

Poněkud prázdně a nezajímavě je podána postava kardinála Richelieua. Christoph Waltz nedostal paradoxně moc prostoru, přestože by si to zasloužil. Hlavní záporák, vedle Buckinghama, se párkrát rozčílí, ale jinak nepředvádí nic, co by stálo za zapamatování.

Ladná nožka Milady de Winter

Paul W. S. Anderson se rozhodl vzít předlohu do svých rukou a nenechat na ní jedinou stránku suchou. Jeho zpracování možná ani správně nevystihuje slovo moderní. Milady de Winter nekuje pikle pouze nenápadně, ale sama se jich aktivně účastní. Nezdráhá se shodit šaty a pouze v průsvitné košilce sešplhat do královniných komnat, aby lstí přivedla Francii do války s Anglií. Pěkné nohy Milly Jovovich potěší nejen mužskou část publika, ale příběhu příliš nepřidají. Následuje totiž další výstup, kdy se Milady musí dostat ke střeženému náhrdelníku a opět k tomu používá neoriginální metody.

Přirovnávat Tři mušketýry k Pirátům z Karibiku není fér především vůči Pirátům z Karibiku. První díl měl totiž svižné tempo od začátku do konce, zajímavý děj a především neokoukané nápady. Gore Verbinsky přivedl na plátna námořní bitvy, které bavily a vypadaly velkolepě. Tři mušketýři mají také loď, ale plující ve vzduchu a to ještě za podivných okolností.
Výtvarně je film velice povedený, místy trochu megalomanský. Podařilo se vytvořit iluzi Paříže 17. století, všechno působí okázale a pompézně. Na úkor samotného příběhu, který ženou kupředu jak jinak než láska a nenávist.

Linie vztahu krále Ludvíka XIII. a Anny Rakouské pak slouží především k pobavení. Ludvík XIII. je vylíčen jako spratek, který je posedlý módou, neumí hrát šachy, ale svou manželku nesmírně miluje. Je loutkou kardinála Richelieua a jeho největším protivníkem je vévoda z Buckinghamu, který měl jisté pletky s jeho ženou a navíc je vždy o krok napřed ve svém stylu oblékání.
Celkově je příběh příliš jednoduchý na to, aby skutečně zaujal. Dá se snadno předvídat a nenabízí žádné inovativní prvky. Kromě menších změn se drží knižní předlohy, ale až moc křečovitě je znát snaha tvůrců o co největší vtipnost, která mnohdy zabředává spíše do trapnosti. Viz celé působení sluhy Plancheta. (Kde je zcela zbytečně ukázáno, jak na něj na balkóně kálí ptáci.)

Zachraň se, valí se moře lásky

Samostatné herecké výstupy mnohdy působí opravdu komicky, ale výsledek pak trochu skřípe. Film je složen spíše z jednotlivých epizodek, více či méně vtipných, ale vždy dobře zahraných. Herecké obsazení se povedlo vybrat výborně a Orlando Bloom jako vévoda z Buckinghamu působí opravdu slizce. Každá postava sleduje především svoje cíle. Pro někoho je to moc, pro ten zbytek pak láska, případně nenávist.
Předloha Alexadnra Dumase přeci také není přesná historická kronika, nýbrž román. Takže spílat Andersenovi, že se nedrží klasiky je hloupé a zbytečné. Je to moderní adaptace a jako taková přesně vypadá. Otázka, jestli to mohlo být lepší, není namístě. Spíše se nabízí pohled, že všechno mohlo dopadnout mnohem hůř.

I přes zbytečnosti, kterých je ve Třech mušketýrech opravdu moc, je to snímek nenáročný a přesně tak byl zamýšlen. Jako film na páteční uvolnění. A v takovém úhlu pohledu funguje. Budete-li ale hledat chyby, najdete je.
Počáteční tempo se bohužel v průběhu filmu značně zpomalilo, přesto si Tři mušketýři drží svou dynamiku. Přesně ve stylu moderních adaptací viz třeba Transformers, nebo i Andersenův Resident Evil, ze kterého si bere někdy až příliš mnoho inspirace. Především ve scénách s Millou Jovovich.  Film se bezpochyby svoje spokojené publikum najde, a bude početné. A zdaleka se nebude jednat jen o teenagery.

Hodnocení filmu Tři mušketýři

Tři mušketýři /
The Three Musketeers