RECENZE: Thor: Temný svět / Osud Asgardu opět visí na vlásku

Avengers jsou už nějaký ten pátek za námi, ale katastrofa v New Yorku stále není zapomenuta. Naopak se na obzoru ukazuje nová hrozba. Kupodivu s ní Loki nemá tentokrát nic společného.

Thora (Chris Hemsworth) už každý známe. Je to ten sympaťák/bůh, který máchá kladivem a metá blesky. První film, ve kterém se představil, už je dávno za námi a je potřeba nějak navázat na crosscover Avengers z loňského roku. Kupodivu film začíná skoro na chlup stejně jak Hellboy 2: Golden Army. Nemohu si pomoci, ale úvodní scéna k novému Thorovi je zcela odlišná od jakýkoliv začátků od Marvelu. Máme tu Temné elfy, kteří chtějí uchvátit moc a zničit svět. Pokud se vám to zdá přitažené za vlasy, tak se nebojte, do konce filmu toho zbývá ještě mnohem více.

Na matičce Zemi vědkyně Jane Foster (Natalie Portman) nalézá místo, kde gravitace a další fyzikální zákony neplatí. Jane v jeden moment objeví nejen cestu do jiných světů, ale zároveň najde i onu temnou sílu. Následně je portována do Asgardu, aby z ní neznámou sílu dostali a zničili. Mezitím však Temní elfové zaútočí na božské město Asgard a pomocí velké a početné síly skoro celé město vypálí.

(Foto: Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures)

Pouze Thor nechce čekat na další devastující útok na své město a tak spáchá velezradu, protože jediný kdo mu může pomoci je jeho vězněný bratr Loki (Tom Hiddleston).

První Thor exceloval v perfektním grafickém pojetí. Prostředí Asgardu je opravdu velice nádherné i tentokrát. První polovina je více fantasy než jsme u „komiksovek“ zvyklí. Nicméně se nabízí otázka, proč ne? Úvod nyní funguje parádně, a i když si tedy vzpomeneme na Del Torova Hellboye, tak přesto fantasy složka opravdu ničemu nevadí. Naopak samotný útok na Asgard bude fanouškům DC světa velice připomínat letošní úvod Man of steel. Samé výbuchy, lasery, létající lodě a ohromné budovy opravdu působí podobně jako útok na planetu Krypton.

Je pravda, že tvůrci se nejspíše inspirovali u těchto filmů. Na druhou stranu se inspirovali pouze dobrými výňatky a tak výsledek působí dobře.

„How i get to the Greenwich? – Three station, by this train.“

Nový Thor má konečně ve finále nějakou tu atmosféru. Nebojí se sahat u postav na samotné dno a ve výsledku máte konečně pocit, že postavy jsou smrtelné a mohou kdykoliv zemřít. Přichází tedy strach, zda samotní hrdinové jsou dostatečně silní na to, aby padouchy opět potrestali a poslali je zpět do své dimenze. Temný svět totiž opravdu ukázal temnější stránku komikosvých filmů, které se tedy netočí pouze okolo heroického vstávání z popela.

Ohledně komediální složky, u které jsme u Marvelovských filmů zvyklí, musím sám říct, že cítím změnu. Je pravda, že spoustu hlášek je zcela násilně vložených a ve výsledku nejsou vůbec vtipné. Na druhou stranu si tvůrci dali práci a některé hlášky padají opravdu na úrodnou půdu. Konečně tedy mohu prohlásit, že nový film od Marvelu je místy přirozeně vtipný. Určitě bych nerad spoileroval, ale scéna z Londýského metra či pověšení kladiva na věšák jsou opravdu vypečené kousky.

Nejlepšímu vtipu jsem se rozhodl dát samostatný odstavec. Musím říct, že mihnutí Kapitána Ameriky v jedné scéně, je naprosto odzbrojující prvek. Kapitán není nikdo jiný než samotný Chris Evans a jeho maličké cameo je zaručeně nejlepší z celého Marvel Universa. Scéna je tedy zasazena zcela nečekaně a její vytvoření potěší všechny fanoušky filmu.

Co se týče samotného příběhu, tak opět to není žádné velké překvapení. Je pravda, že atmosféru má nový Thor výbornou, ale samotného příběhu moc nepobral. Pořád je to stále typický Marvel, který ať se snaží sebevíc, tak zkrátka nedovede vytvořit nějaký smysluplný příběh. A velké finále je pak ve výsledku jen další souboj dobra a zla. Tentokrát na poli Londýna. Myšlenka prolínání dalších světů a intergalaktických bran je ve finále tedy zbytečně přehnané.

Film je omezen délkou. Proto mi trošku nevyhovuje příliš rychlý postup vpřed. Celý film je dělaný v trošku rychlém sledu. Což chápu, že to je nutné vzhledem k délce. Nicméně film pak je místy trošku nepřehledný a vzhledem k dnešním kouskům typu Hobbit, by možná ta půl hodina navíc byla vítaným prvkem.

Shrnutí

Proč je tedy nový Thor dobrý film? Odpověď je jednoduchá. Je konečně vyspělý a temný jak má superhrdinský film být. I když po stránce příběhu ničím nepřekvapí, tak jeho vizuální stránka je překrásná a atmosférou drží diváka v napětí. Herecké obsazení je opět dobré. Hudební složku stvořil talentovaný Brian Tyler, který vystřídal svého předchůdce u prvního dílu. Hudba u Thora 2 má mnohem lepší pojetí než u prvního dílu. Navíc co se týče hlášek, tak si konečně Thor našel nenucenou cestu k tomu být vtipný. Takže výsledek je takový, že Thor přeskočil svoje předchozí představení o notný kus a nemusí se za to vůbec stydět. Kdoví, třeba do třetice to bude zas o kus lepší.

Hodnocení: 80%

Thor: Temný svět / Thor: The Dark World
Česká premiéra: 7. listopadu 2013