RECENZE: The Wolf of Wall Street / Kokain, orgie, alkohol a moře peněz

Vlk z Wall Streetu je zaručeně jedním z nejočekávanějších filmů letošního roku. Zároveň byste v poslední době těžko hledali film ve kterém se objevuje tolik alkoholu, drog, a nebo nahoty (Nymfomanka se nepočítá). A těžko byste hledali sprostější film, jelikož se slovíčkem „fu*k“ opravdu nešetří a zazní za tři hodiny celkem 506 krát. Leonardo DiCaprio se představuje jako Jordan Belfort. Král Wall Streetu, milovník peněž a luxusu. Jak tento film pod taktovkou Martina Scorsese dopadl?

Film je jedním slovem velký. Komedie a zároveň drama má dlouhou stopáž 180 minut. Otázka je, využil jí tento vlk, a nebude se divák nudit? Rozhodně ne. Martin Scorsese je zkušený režisér a ví jak zpracovat film podle skutečné události. Aby byl film vtipný, napínavý a dokázal zaujmout, tak aby bavil  téměř každého. Zcela upřímně se mu Vlk z Wall Streetu povedl. Zda sedne každému, si netroufnu tvrdit. Nicméně kinosály jsou na něj vyprodané a obecenstvo se směje a kritici dávají palce nahoru. Čím je tedy tento film vyjímečný? No zcela jasně herci. Leonardo DiCaprio zraje výborně a za tuto roli by si (konečně) zasloužil Oscara. Místy sice zběsile přehrává, ale po vzoru své role v Django Unchained (2012) je to rozený král magorů za každé situace.

„My name is Jordan Belfort. The year I turned 26, I made 49 million dollars, which really pissed me off because it was three shy of a million a week.“

Film začíná obyčejným vyprávěním jak vlastně Belfort (Leonardo DiCaprio) ke svému jmění přišel. Užívá si orální sex za jízdy ve svém Ferrari a nebo si krátí chvíle šnupáním kokainu ze zadku jiné lehké dámy. Následně se proletí ve své helikoptéře a přistane „bezpečně“ na trávníku před svým domem. Ano, takový je život milionáře, který zbohatl na podvodech. Následně se přesuneme do jeho raných let a vidíme naivního chlapíka s kufříkem a odporem ke drogám.

Photo © Paramount Pictures

Photo © Paramount Pictures

U filmů se stopáží delší než dvě hodiny je těžké udržet pozornost diváka celou dobu. Komedie i akční filmy mají svoje finty. U komedií se humor uvolňuje postupně, a nebo agresivně jde na věc od první minuty a nezbyde žádný vtip do konce. U akčních filmů to je podobné. Krátké přestřelky jen připravují všechny na krvavý závěr na konci filmu. Nebo chcete-li půlhodinovou finální válku.
Vlk z Wall Streetu k velkému překvapení nepotřebuje žádné podobné prostředky. Film si zkrátka vyrobil svoje.

Co mě na filmu překvapilo nejvíce je fakt, že celé tři hodiny jsem se ani na sekundu nenudil a ani na chvilku mě nenapadlo se podívat na hodinky. Ten film utekl zběsile rychle a neskočil ani finálními titulky. Pořád se tu něco děje. Ať už se jedná o zmiňovanou jízdu v helikoptéře, hurikán na lodi, vydělávání peněz a nebo šnupání koksu. Film se nedělí na kratší dialogy nebo ostřejší akci a naopak. Vlk jede stále plnou parou vpřed. Nezastaví se před ničím a nenechá diváka vydechnout ani na minutu. Takový je Vlk, plný adrenalinu až do konce.

„Good for you, little man. – Me, the little man?“

Atmosféra ve Vlkovi je jedním slovem nepopsatelná. Stále udržuje tu brutální jízdu za pomocí všech výše zmíněných věciček. Zbytečné pak dodávat, že DiCaprio je pak zlatým hřebem veškerého dění. Zkrátka a dobře, u Vlka se nelze nudit.

Ve srovnání třeba s Wall Street: Peníze nikdy nespí (2010) s Michaelem Douglasem, má tento film zcela jiný náboj. Jistě, v obou případech se jedná o podvody a vydělávání špinavých peněz. Ale WoWS jde velmi neotřepanou cestou, kde drama je spíše zástěrka než samotný děj.

Když vezmu v potaz třeba Pařbu ve Vegas (2009), kterou Vlk v lecčem připomíná, tak Pařba sázela spíše na záchodový humor a překvapivé situace. WoWS má naopak sexistický a situační humor. A scénář je vypilovaný tak, aby si každý našel ve filmu, to čemu se bude smát. Proto s klidným svědomím mohu říct, že jako komedie tento film rozhodně nezklamal.

Photo © Paramount Pictures

Photo © Paramount Pictures

Co se týče humoru, mohu opravdu říct, že takhle jsem se u filmu roky nezasmál. Hysterický DiCaprio pod vlivem drog jedná jak skutečný magor a Jonah Hill mu v tom skvěle dopomáhá. A proto stačí říct, že když oba zkoumají účinky roky staré drogy a její následky, tak jsem se smál nepřetržitě celých 15 minut. A to v každé komedii opravdu nenajdete. DiCaprio předvádějící mozkovou obrnu je něco, na co nezapomenete celý život. Jeho pohyby jsou takřka geniální a následné scény jsou perfektní.

Ať už vás příběh zlodějíčka, co si žil v přepychu zaujal či ne, jeho filmová podoba vás určitě dostane. Je pravda, že žít si na úkor druhých, vlastnit padesáti  metrovou jachtu, rozhazovat peníze a vyplácet podřízené prostitutkami nese svoje následky.

Jordan byl pekelně chytrý floutek, a proslul svými neuvěřitelnými projevy. V jeho knize popisuje, jak dokázal během několika minut vydělat několik desítek tisíc dolarů. Jak se mu to povedlo? Jednoduše, lhal a lidé mu věřili. Leonardo DiCaprio ve svých proslovech skutečně dokázal vytvořit Vlka z Wall Streetu. Jeho proslovy jsou úchvatné a tak jeho vyprávěný příběh dostává grády.

Photo © Paramount Pictures

Photo © Paramount Pictures

Co se týče napětí a příběhu, tak samozřejmě je tu velký prostor na vytváření zápletky. Není to kdovíjak promyšlený a spletitý příběh, ale zaujme několika dobrými nápady. Například pozvání agentů FBI na loď a následné podplácení, což se na konci promítne parádní scénou z metra. Pak je třeba zmínit, že se film drží detailů – například že samotný Belfort opravdu řídil helikoptéru s jedním okem, protože díky drogám viděl dvojitě.

Vlk z Wall Streetu nemá nikterak geniální zápletku, ale vyniká parádní atmosférou se skvělým humorem a špičkovým výkonem herců. Díky atmosféře se nemůže stát, že byste se nudili. Naopak film uteče jako voda, a vám se z kina nebude chtít odcházet. Geniální DiCaprio, který opět předvádí hysterické záchvaty a úchvatné proslovy. Film poskytne monstrózní zábavu jaká se jen tak nevidí. Vulgární, koksem našlapaný film, který si užije opravdu téměř  každý. Zvedám všechny palce nahoru, tohle je film, co zkrátka musíte vidět.

Hodnocení: 97 %

Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall Street

Česká premiéra: 16. ledna 2014