RECENZE: Temné stíny jsou typickou „burtonovskou“ zábavou, se vším, co k tomu patří

Postavit se v této době na stranu Temných stínů v režii Tima Burtona doprovází nebezpečí v podobě hysterických výkřiků „ortodoxních“ příznivců jeho tvorby, kteří jsou téměř zajedno v tom, že „tohle prostě není Burton“. Při bližším pohledu na tento snímek však řada zklamaných diváků musí uznat, že právě tohle skutečně není nic jiného, než pravý Tim Burton. Možná trochu více rozčarovaný z velkorysého rozpočtu , který na snímek dostal, nicméně stále se držící svého dobrého zvyku přenášet na filmová plátna osudy podivínů a společností odsunutých vyvrhelů. V čem se zásadně liší postava Barnabase Collinse například od Willyho Wonky či Střihorukého Edwarda? Zásadně v ničem. Ovšem obě zmíněné postavy mají již teď punc kultu, který hojně vyživuje především Burtnovo jméno, jeho styl a řekněme image. Tvrdit ovšem, že jsou Temné stíny  jen jakousi exhibicí představ Tima Burtona a excentrického hereckého projevu Johnnyho Deppa, by bylo více než urážlivé.

M jako Mefistofeles!

Snímek Temné stíny nabízí řadu vtipných momentů už jen z důvodu různého dobového zázemí postavy Barnabase a zbytku jeho rodiny. Přenést prokletého upíra z 18. století do druhé poloviny století dvacátého, do doby, kdy se Amerika potýká s vlnou hippies, vietnamskou válkou a počínající dětskou obezitou (Mefistofeles!),  jednoduše musí vyústit v řadu komických situací. Humor si Temné stíny drží téměř po celý film, přestože úvodní pasáž, která značně napodobuje atmosféru hororu, se místy dost vleče a v porovnání se zbytkem filmu působí poněkud rozpačitě. Nicméně od první scény, kdy se Barnabass objeví v „novém“ světě začíná fungovat opravdový Burtnonův styl, který je značně ovlivněný Sethem Grahamem-Smithem, jenž se podílel na psaní scénáře. Spojení Tima Burtona a autora smash-up novel překvapivě dobře funguje, ale především v komických částech. Jakmile se film přiblíží k vážnější roviny, ztrácí tempo a někdy i donutí diváka nevěřícně povytáhnout obočí.
Temné stíny nejspíš dostanou nálepku „nejslabší Burton“, nicméně tento výrok rozhodně není pravdivý. Film si jako komedie drží svou laťku opravdu vysoko a zejména postava Jackieho Earla Haleyho vyniká mezi ostatními svým vtipným nábojem. Jisté skřípění lze pocítit až v momentech, které měly sloužit jako stupňování dramatu, především jde o často nesmyslné výlevy vzteku ze strany Barnabase.

[nggallery id=127]

Vizuální stránka však nikoho nemůže nechat na pochybách, že skutečně jde o typický příklad filmu Tima Burtona. Vysoce kontrastní prostředí, nápadité kostýmy (Burton i v tomto případě spolupracoval s kostýmní výtvarnicí Colleen Atwood.), výrazné barvy a detailně propracované dekorace. To všechno jsou nezaměnitelné trademarky filmařského stylu Tima Burtona, který v Temných stínech rozhodně nevykrádá sám sebe, ale spíše staví na tom, co z jeho filmů dělá tak výrazná díla. (Slovem „výrazná“ nemusí být nutně míněno excelentní.)
Vnitřní život postav a jakási psychologie, která by se do filmu možná měla dostat, v Temných stínech ovšem chybí. Na rozdíl od ranějších Burtnových filmů, se Temné stíny o komplexnost postav příliš nestarají, spíše hladce krouží kolem, místy alespoň povrchně jisté události odhalí. Zcela nezajímavou se z tohoto hlediska stává postava pečovatelky Victorie.

Kouzlo outsiderů

Tim Burton ve své tvorbě téměř vždy (vyjma ne příliš povedeného remaku Planety opic z roku 2001) upřednostňoval podivíny, kteří nějakým způsobem strádali. Fyzicky či psychicky, vždy to byli právě tito lidé, kteří i přes svůj nedostatek měli nad většinovou společností navrch. Temné stíny se nad stavem společnosti příliš nepozastavují ani ji nekritizují. Střihoruký Edward například kritizoval společnost z usedlosti, prázdnoty a povrchnosti. Zde se Tim Burton ovšem ubírá více fantazijním směrem a vyzdvihuje důraz rodiny. Collinsovy jsou však typickou ukázkou nefungujících rodinných vztahů, kdy se téměř všichni členové navzájem příliš nemusí.
Stejně jako je nekonzistentní rodina Collinsových, nedrží pohromadě ani celý film. Ze změti vtipných a rozpačitých fragmentů se těžko skládá koherentní filmové dílo, nicméně převaha vtipných míst silně vylepšuje celkový dojem z Temných stínů.
Osvědčená dvojice Burton-Depp přinejmenším předvádí to, na co jsme v jejich případě  zvyklí a rozhodně v ničem nešlapou vedle. Problémy nastávají až u vedlejších postav. Ne všechny jsou tak silné jako například pubertální dcera Carolyn (čím dál lepší Chloë Moretz), alkoholem nasáklá psychiatrička Julie (Helena Bonham Carter již také patří k Burtnovým trademarkům) či matriarcha celého rodu Elizabeth (skvělá Michelle Pfeiffer). Dokonce za zcela zbytečnou lze označit i postavu Victorie, což je poněkud smutné, vezmeme-li v úvahu, že je Victorie fakticky katalyzátor celého příběhu.

Jako jasná hvězda vyniká Eva Green coby zákeřná čarodějnice Angelique, jež má na svědomí vše zlé, co kdy potkalo Barnabasovu rodinu. Angelique působí jako sama definice sexu a neřesti a je to postava se zřejmě nejsilnějším nábojem a energií.
Temné stíny mají hodně výrazných kladů, povedených scén a hlášek, nicméně jsou také protkány hluchými místy, které do celkové logiky příběhu buď příliš nezapadají, nebo působí značně křečovitě.
Je znát, že se na snímku podílel osvědčený tým, nechyběl ani Danny Elfman coby tvůrce filmového soundtracku, kterého ovšem v tomto případě trochu převálcoval(a) Alice Cooper, jenž si značnou část v závěru filmu ukradne pro sebe.
Temné stíny jsou možná v kontextu Burtnovy tvorby mírně nevyrovnaným filmem, nicméně je nelze jednoduše zatracovat. Jediná škoda snad je, že většina toho povedeného je k vidění již v traileru a samotnému filmu toho pak příliš nezbude.

Hodnocení filmu Temné stíny Tima Burtona

Temné stíny/
Dark Shadows