RECENZE: Postradatelní 3 / Expendables válčí potřetí!

Před čtyřmi lety přišel Sly s výborným nápadem jak oživit a zároveň připomenout odcházející generaci akčních hrdinů. Expendables jednička sklidila úspěch od všech věkových kategorií. Byl jí sice vyčítán jednoduchý příběh a přílišná nadsazenost. Ale tyto akční filmy z 80. let jsou přesně o tom jak zkopat co nejvíce chlapů, vyhodit co nejvíce věcí do vzduchu a hlavně z kouře a popela vyjít jen s pár jizvami a škrábanci. Dvojka díky obsáhlejšímu kádru vzdala hold 80. letům s plnou parádou. No a trojka slibovala více herců, více akce a hlavně více výbuchů. A jak se jim to povedlo?

Nutno podotknout, že pro každého kluka co na těchto macho chlapech vyrůstal, je splněný sen sledovat je všechny dohromady v jedné scéně. Konečně se po čtyřech letech podařilo dostat nejen Ramba a Terminátora do jedné scény, ale tentokrát si podají ruce i Terminátor, Zorro a Indiana Jones. Klukovské sny pokračují.

Starou partu Postradatelných už zná každý, kdo měl tu čest s předchozími díly. A tak hned v úvodních minutách se ocitneme v čele záchranářské akce pro jednoho ze starších členů této žoldácké skupiny. Úvod je opět ohromný a plný akce. Sice nepředčí výborný úvod dvojky, ale jako akční úvod bohatě postačí. Navíc divák nečeká dlouho a o pár minutách se rozpoutá další peklo v docích. Fanoušek slintá blahem, ovšem něco mu přeci jen neunikne. Kde je krev?

Photo © Lionsgate

(Photo © Lionsgate)

Největším zklamáním a problémem nového pokračování je rating PG-13. Předchozí dva filmy byly přístupné od osmnácti let. Trojka má sníženou hranici přístupnosti a film tak je neuvěřitelné mírný. Ptám se proč? Aby si mladší diváci užili akční film bez krve, když v dnešní době májí přístup ke kriminálce v každé televizní stanici, Tarantinovým filmům, a nebo moderním snímkům typu SAW. Akční scény pak vypadají vyumělkovaně. V předchozích dílech jsme mohli vidět useknutou ruku a ustřelené tělo. Neříkám, že by se trojka musela držet stejných zásad. Ale když kulky létají a nože se zabodávají, každý spokojený divák má právo vidět aspoň cákance či následky těchto zbraní. V tomto filmu je akce mnoho. Hodně vystřílených kulek a dost poházených nožů. Přitom když se na to divák zaměřuje, všímá si, že kaskadéři a herci padají jak mouchy bez zbytečných důvodů.

(Photo © Lionsgate)

(Photo © Lionsgate)

Tím, že se během příběhu snaží Barney Ross (Sylvester Stallone) získat nový „mladší“ tým, se na scénu dostávají i noví herci. A hned další problém filmu je na světě. Nikdo z nových herců není sympatický. Ani mistryně v judu a ani týpek z Twilightu. Člověk by mohl nadhodit, že šestaosmdesátiletý Stallone a dvaasedmdesátiletý Ford už mají svá léta za sebou a je čas nasadit mladou krev, která převezme jednou otěže série. Ale série přišla přeci s myšlenkou sjednotit největší akční hrdiny, a nebo největší akční herce. Na druhou stranu musím jako fanoušek série asi pouze jen pokývat hlavou a říct: „Moderní doba to asi tak vyžaduje.“

„You were stupid enough to get yourself into this mess! And we’re the only ones crazy enough to get you out of it!“

Na druhou stranu co se týče obsazení, tak v novém osazenstvu exceluje Ford. Jakmile pan CIA vstoupí do scény, fanoušci tleskají. Ford je i v reálném životě nadšený pilot a jeho cameo se sice ničím jiným nezaobírá, za to jsou jeho scény maximálně dobře natočené a jeho čas využit. Publikum určitě potěší i Antonio Banderas, který zběsile přehrává a do nového týmu Expendables zapadne velmi hladce. Jeho přehnaný španělský akcent nemá chybu a o humorné scény se v tomto pokračování stará výhradně on. Fanoušci Arnolda nemusejí zoufat, že se jedná opět pouze o cameo. Pro fandy si totiž připravil reinkarnaci svých starých kultovních hlášek.

(Photo © Lionsgate)

(Photo © Lionsgate)

Hey Barney! You should have killed me when you had the chance, if you want the kids, come get ‚em!

Na závěr jsem si nechal Mela Gibsona. Ten totiž zahrál zápornou roli s přehledem. Jde o jeho druhou roli záporáka v kariéře.
Jeho Stonebanks je parádní zlořád. Cítíte z něj chlad, zlobu i moc, kterou vládne. Samozřejmě i ten fakt, že neváhá a bez okolků zabije každého. Finální duel možná bude zklamáním pro ty, co čekají něco jako jsme viděli v druhém dílu s JCVD. Naopak nebudou zklamaní ti, co čekají tvrdý souboj pěst na pěst. Gibson totiž nepatří do starého železa ani náhodou.

Film jako takový má spoustu akce. Celá tato série je akcí přímo nabitá. Nicméně poslední půlhodina trojky jasně dokazuje, že to, co jsme viděli, zdaleka ještě nebylo všechno. A tak se můžeme dočkat několika desítek minut destrukce ve staré patrové budově. K tomu samozřejmě  dostaneme partu nesmrtelných akčních hrdinů, pár tanků, desítky zbraní a stovku chlapů na odstřel.

(Photo © Lionsgate)

(Photo © Lionsgate)

Verdikt je jednoduchý. I když noví Postradatelní mají chyby, tak přesto naprosto splnili vše, co slíbili. Dvě hodiny plné akce, hlášek a ostrého humoru v podání drsných chlapíků. Trojka je dalším kusem do sbírky této akční série, která pro fanoušky plní sny. Nejvíce tedy zamrzí rating PG-13, který dokázal zkazit blažené pocity akce. Nový tým není příliš zajímavý, ale na druhou stranu bychom přišli o vynikající „špičkovací“ scénu v hangáru při setkání obou družin starých páprdů a nové krve.
Noví Expendables nabídnou více akce, skvělou hudbu, výborné herecké osazenstvo a výkony. Navíc výborného záporáka v podání Mela Gibsona. Komu se líbí akční žánr a překousne snížený rating královsky se pobaví. A fanoušek by neměl být zklamán. Dvouleté čekání se nadmíru vyplatilo.

PS: Už se připravuje čtyřka, a kdo ví, jak moc budeme za dva roky spokojení – Postradatelní?

Nicneříkající hodnocení: 5/5

Postradatelní 3 / The Expendables III