RECENZE: Oldboy/ Zbytečný remake, ale dobrý film

Oldboy se zřejmě stane jedním z nejdiskutovanějších filmů letošního roku. Jihokorejský snímek Chan-wook Parka z roku 2003 rozhodně nepatří mezi filmy, které by potřebovaly remake. Ovšem filmový průmysl je neúprosný a ten americký ještě více. Atraktivita filmu pro valnou většinu amerického publika zřejmě silně klesá s tím, že se jedná o snímek, při kterém je nutné číst titulky, takže se své nové podoby dočkalo již bezpočet asijských či třeba severoevropských filmů.
Vyrábění různých verzí stejného filmu rozhodně není nijak nová záležitost, s rozvojem zvukového filmu se výroba několika jazykových verzí téhož filmu stala běžnou praxí. Diváci prostě touží vidět své oblíbené herce a chtějí je slyšet mluvit jazykem, kterému rozumí. Malý národ na takový „luxus“ může zapomenout, ale jak to vysvětlit obyvatelům země, která drží primát ve filmové produkci? V souvislosti právě s asijskou kinematografií jsou pro remake relevantní oba znaky – řeč i herci.
Může to znít poněkud zpátečnicky, nebo dokonce rasisticky, ale jsou to rozhodně pravé důvody, proč se remaky neustále točí. Euroamerická civilizace má prostě problém orientovat se v asijských filmech – těžko se pozná hlavní hrdina, když „všichni vypadají stejně“. To jsou poněkud primitivní důvody a člověk se zdráhá uvěřit, že jsou jediné. Neustále se  musí přesvědčovat, že existují i další. V případě Oldboye se však další důvody hledají jen stěží, Parkův snímek je po všech stránkách výjimečným filmem.
Proto když budete o filmu Spika Leeho přemýšlet jako o remaku, musíte ho přirozeně odsoudit. Proto je zcela klíčové oprostit se od tohoto faktu a vnímat nového Oldboye, přes veškeré potíže s tím spojené, jako samostatnou filmovou jednotku.

Najdi pět rozdílů…

Srovnáváte-li při sledování nového Oldboye každou scénu se scénou v originálu a při každé změně či inovaci si rvete vlasy, pak je zřejmě naprosto zbytečné snažit se najít ve snímku Spika Leeho nějaká pozitiva, či se pokusit najít ve filmu přímo jeho styl. Nový Oldboy se pro vás stane jen dalším naprosto zbytečným hollywoodských filmem, na který se budete snažit co nejrychleji zapomenout. Když však ve své nenávisti otevřete alespoň jedno oko a pokusíte se film vidět ne jako remake, ale jako variaci na stejné téma, začne se vám rýsovat trochu jiná podoba Oldboye, které je mnohem snazší když ne zrovna  podlehnout, pak alespoň dát šanci. Spike Lee totiž rozhodně bezostyšně nekopíruje Parkův snímek, ani nevytváří „stravitelnější“ verzi filmu pro nové (hloupé) publikum. Ve filmu samém se pracuje především s tématy jakými jsou pomsta, manipulace s člověkem pomocí nejrůznějších prostředků, ale především skrze média, láska, odpuštění, sebeobětování a vykoupení. Tato témata se vyskytují v obou verzích, ale v každé jsou podaná formou typickou pro tvůrce filmu i danou kulturu. Parkův Oldboy patří do trojice filmů, jejichž ústředním tématem je pomsta. Tyto filmy – Nebohá paní Pomsta (2005, česká distribuce), Nebohý pan Pomsta (2002, bez české distribuce a oficiálního překladu) a Oldboy (2003, česká distribuce), tvoří volnou trilogii svázanou jedním tématem. Oldboy z nich je zřejmě divácky nejpřitažlivějším snímkem, nemá tak složitou narativní strukturu, jeho příběh je vcelku přímočarý a navíc je plný vizuálně atraktivního násilí, které jen lehce přechází za hranice znechucení.

Oldboy, r. Spike Lee (Foto:Film District)

V čem je jihokorejský Oldboy vlastně „tradiční“ a „nenápadný“,v tom je Leeho zpracování neotřelé, divoké a inspirativní. Ve sterilitě současné hollywoodské produkce je i takový remake paradoxně vlastně něčím zcela novým. Samozřejmě byl ve filmu prostor pro mnohem větší experimenty s příběhem, který nebyl ani zdaleka využit a Leeho Oldboy jede v zajetých lineárních kolejích přímočarého vyprávění, ve kterém rozhodně nezbývá mnoho prostoru pro divákovu fantazii. Vše je naservírováno až moc okatě a v tom je také jeden z hlavních problémů filmu – ta neustálá potřeba vše doříct, vysvětlit, ukázat, dokončit. Právě nová verze závěru, která se velmi vymyká originálu, může někoho zcela jasně potěšit, protože příběh se naprosto logicky uzavře a poskytuje uspokojení a touhu po konkluzi, kterou Parkův film svým nejednoznačným závěrem nenaplňuje. Právě způsob ukončení Oldboye ukazuje největší rozdíly mezi Parkovým a Leeho snímkem. Přesto zrovna Spike Lee není tvůrce, který by si liboval v jednoznačnosti –  třeba jeho snímek 25. hodina rozhodně jednoznačně  jasným závěrem nedisponuje.

Pokud jsme na začátku zmínili, že hlavním důvodem pro neustálou recyklaci témat a tvorbu remaků jsou především herci, pak se k ním teď musíme vrátit. Herecké obsazení nového Oldboye v čele s Joshem Brolinem, Elizabeth Olsen a Samuelem L. Jacksonem naprosto přesně podtrhuje „americkost“ Leeho zpracování. Pokud máte jakékoli výhrady o výkonech Joshe Brolina z jiných hereckých rolí, rozhodně není na místě mu něco vyčítat ohledně Oldboye. Na hereckých výkonech je právě postaven celý Leeho snímek, který se nechce ani nemůže vyrovnat unikátnímu stylu Chan wook Parka, a i kdyby se ho snažil jakýmkoli způsobem napodobit, působilo by to pouze směsně. Spike Lee místo toho přišel s praktickým řešením, totiž postavit známý a již jinde odvyprávěný příběh na hercích. Fyzická proměna Joshe Brolina, který se brilantně ponořil do charakteru egoistického alkoholika Joea Doucetta, je natolik přesvědčivá, že je skutečně místy možné sledovat film bez předsudků a ne jen jako „pouhý remake“. V tomto ohledu se  na něj lze dívat jako na plnohodnotný snímek, který přináší něco zcela nového.

Totéž platí o výkonu Elizabeth Olsen, která se začíná stále více prosazovat jako výborná mladá herečka, na rozdíl od svých slavnějších sester, jejichž filmová kariéra spíše uvadá. Elizabeth Olsen sedí role komplikovaných mladých žen, což dokázala nejen ve snímku Oldboy, ale také v nezávislém americkém filmu Seana Durkina Martha Marcy May Marlene (bez české distribuce, ale uveden v loňském roce na Fresh Film Festu). Samuel L. Jackson podává zcela standardní výkon, který odpovídá jeho hereckému typu. Představiteli věznitele se sice nepodařilo vtisknout tak přesvědčivý nádech jako v korejském snímku, nicméně Sharlto Copley se proměnil v celkem dost uspokojivého psychopata, který se dokáže nad svou pomstou bavit dvacet let.

Spike Lee dává ve svém zpracování Oldboye velký důraz na konstrukci reality, kterou získáváme prostřednictvím médií. V korejském originále se také hlavní postava ze svého vězení seznamuje s okolním světem pomocí televize, nicméně obrazovka je mu tam dána spíše jako kulisa a připomínka, kolik času ve vězení strávil a co všechno z okolního světa mu uniká. V nové verzi Oldboye se televizní obrazovka stává jakýmsi přítelem a návodem hlavního protagonisty, zároveň určuje jeho denní režim a manipuluje s jeho věděním a přesvědčením – co je odvysíláno na obrazovce je bráno jako realita. I přes klesající oblibu televize s nástupem internetu a interaktivnějšího prostředí, je televizní obrazovka stále pro mnoho lidí vnímána jako „brána“ do okolního světa, skrze níž si dělají představu o věcech, které se jich bezprostředně nedotýkají, ale o nichž si přejí být informováni.

Vyrazit na nového Oldboye má smysl, protože i když jde o remake, nelze snímek vnímat jako otrocké kopírování korejského originálu. Na druhou stranu je zde totožný příběh, nicméně odvyprávěn trochu jinými prostředky a bohužel místy až moc přímočaře. Pro někoho bude Leeho Oldboy pouze „znásilněním“ korejského originálu, někdo v něm bude schopen spatřit specifika, která z něj dělají svým způsobem originální film, který je velmi dobře a působivě natočen a který má rozhodně díky hereckému obsazení co nabídnout. Jako remake je to snímek poněkud zbytečný, jako film je to dobře odvedená práce.

P.S. Josh Brolin je další, kdo to skvěle umí s kladivem.

Nicneříkající procentuální zhodnocení: 80 %

Oldboy