RECENZE: Noc žraloka 3D je slušné, ale nudné béčko

Historie se vždy opakuje. A v případě filmů to platí dvojnásob. Loni do kin vtrhla vražedná Piraňa 3D a letos máme na talíři Noc žraloka 3D. Nedostanete žádné 3D Čelisti, nýbrž laciný monster horor. Žraloci sice vypadají o dost reálněji než ve Spielbergově kultovním hororu, ale chybí zajímavější příběh, který by všechnu tu krev dal do nějakých lepších souvislostí. Parta vysokoškoláků trávící víkend uprostřed slaného jezera je natolik suchá a bez hlubších vazeb, že je vám naprosto lhostejné, jak jeden po druhém mizí v hlubinách žraločích útrob.
Navíc rating PG-13 dává tušit, že ani pořádný horor nezažijete. Snímek cílí především na teenagery, a aby se na něj mohli jít vůbec podívat, je nutné ubrat trochu krve a brutálnosti.  V tom má Piraňa 3D dost na vrch. Její rating R, tedy nepřístupno mládeži, odhaluje mnohem zajímavější způsoby smrti a nevyvolává jen pouhé úšklebky nad laciností, nýbrž chuť zvracet. (A to je u béčka prostě nutnost.)

Spílat nad neoriginálností celého námětu je naprosto zbytečné. Noc žraloka 3D si svoje publikum najde, ať už se o něm napíše jakákoli znepokojivá pravda.  Každý rok totiž uzraje nová banda puberťáků připravena vyrazit do kina na podobný snímek. Jen ten příběh se zdá rok od roku trapnější a vlastně nijaký. Noc žraloka má obrovskou slabinu právě v postavách, se kterými máme soucítit, když je na kousky rvou krvelační žraloci chovaní v jezeře. Zkušený režisér hororů David R. Ellis má k dispozici jeden z nejslabších hororových scénářů poslední doby a tak se to snaží zalátovat alespoň efekty. Kroužící žraloci opravdu naženou hrůzu, ale ta brzy opadá, jak se řítíte vstříc očekávaného závěru. Ani nečekaný zvrat, který má přijít vprostřed příběhu nefunguje.

[nggallery id=97]

Na vině je trailer

Pustíte si trailer a hned znáte celý chabý příběh filmu. Tak to občas bohužel, navíc u hororů, dopadá. Trailer je dokonce i o trochu lepší, a klidně by stačil. Zápletka je natolik ohraná, že vlastně nevíte, jestli se pousmát, nebo si poplakat nad nedostatkem lepšího nápadu. Skupina vysokoškoláků se vydává na dobrodružný víkend plný slunce, piva a vodních radovánek. Sara, které ostrovní království patří (tedy spíše rodičům) je tajemná dívka, která neměla tři roky žádného přítele, proto je třeba si na ni dávat trochu pozor. Její minulost totiž skrývá nepěkné tajemství.

Co by to bylo za horor, kdyby v něm chyběla dvojice nebezpečných vidláků a šerif. Potápěčský instruktor a také bývalý kamarád Sary Denis má trochu více vad na kráse než jen chybějící ucho a zjizvenou tvář. (Nicméně je na tom vzhledově pořád lépe než jeho pologramotný, věčně opilý parťák Red.)
Když přijde na lámaní chleba je vcelku jasné, kdo tady řídí zvrácenou hru se žraloky v jezeře. Mezitím si užijeme trochu legrace, ale většinou mimo záběr. Proklatý rating PG-13 totiž nemůže nabídnout více zábavy, než cukání obětí pod vodou a krev rozlévající se po hladině.

Neškodní místňáci…

Žít v USA mimo velké město musí být pro tamní lid obrovská frustrace. Alespoň z četných béčkových filmů to tak vypadá. Americký buran je zřejmě to nejhorší, na co můžete narazit. V každém případě je lepší mít se na pozoru, nikdy nevíte, jaké zvrácené plány se rodí v jejich nestudovaných hlavách.
Herecky je Noc žraloka značně nezajímavá, ale to by se béčku dalo odpustit. Známý herci hrají jen v „dobrých béčkách“. Ale Sara Paxton a Joel David Moore mají celkem bohaté herecké zkušenosti. Oni dva tak alespoň trochu táhnou příběh. Sara Paxton coby tajemná blondýnka Sara, která nerandí, protože si v srdci nese zklamání z doby kdy svému milém rozšmajchlovala obličej lodním šroubem.  A Joel David Moore jako sexem a hrami posedlý Gordon je vcelku zajímavý charakter. Zaujme víc než unylý student medicíny Nick. Do party se přidává ještě ne úplně kladná postava Dennise v podání Chrise Carmacka, kterému lze jeho vyšinutost věřit.
Red, pilující si zoubky do špičky, je pak absolutní imbecil a zbytečná figura, bohužel.

Při občasném pohledu na titulky pocítíte velkou vděčnost nad tím, že film nešel do kin s dabingem, jako se to stalo loňské Piraně 3D, která je dějově i „masakrálně“ mnohem lepší. (O těchto paradoxech dabingu jsem tu již psala dříve.) Nejenže některé hlášky byly přeloženy dost podivně, ale dabing by zabil i ten poslední kousek, který lze na filmu brát vážně.

Film je od začátku protkán takovou předvídatelností, až je vám za něj trochu stydno. Na Noc žraloka se nedá nahlížet jako na horor, protože se nedostaví žádné nepříjemné mrazení ani napjaté očekávání. Jen se budete mít chuť občas od plic zasmát. A to by neměla být výsada hororu. Člověk tak rád v kině vzpomene na starší kousky, kde bylo v hlavní roli krvelačné zvíře. Ať už to byly vynikající (technicky dost ubohé) Čelisti, nebo i  zatracovaná Anakonda a snad i původní Piraňa, která posloužila jako předobraz k nové 3D verzi.
David R. Ellis natočil poněkud suchý „horor“, kde jedinou zajímavostí je hláška o Putování tučňáků a hlasu Morgana Freemana.

Hodnocení filmu Noc žraloka 3D

Noc žraloka 3D/