RECENZE: Nebojte se tmy milovníky hororů příliš nepotěší

Guillermo del Toro má opravdu vynikající fantazii, o čemž nás přesvědčil ve svém Faunově labyrintu, ke kterému napsal scénář a sám ho i režíroval. Bohužel  kouzlo z Faunova labyrintu se do jeho nového hororu dostává jen pozvolna a zůstává poněkud vzadu. Autorem scénáře sice je del Toro, ale ve výsledném snímku máme pocit, jako by se zbytečně  krotil. Přitom mohl vzniknout opravdu pěkný vizuální horor. Nebojte se tmy je spíše předvídatelný remake, než originální kousek, který bychom od del Tora čekali a na nějž jsme se těšili.
Že se horor s originální zápletkou dnes vyskytne jen zřídka, na to jsme si zvykli. I Nebojte se tmy je remake televizního hororu z roku 1973, který del Toro viděl jako dítě a zaujal ho natolik, že si chtěl vytvořit svou vlastní verzi. Do hlavní role místo dospělé ženy dosadil malou holčičku, která se stane vítanou potravou pro hladové bytosti z podsvětí, které do svých tenat lákají děti a požírají jejich mléčné zoubky.

Nebojte se starých domů

Malá holčička Sally se stěhuje ke svému otci a jeho přítelkyni na Rhode Island, kde má strávit pár dní v nově zrekonstruovaném sídle malíře Blackwooda. Dům ale skrývá hrůzná tajemství, obývají ho podivná malá stvoření, která mají slabost pro děti. Zejména jejich kosti a zoubky. Pokud jste dosud měli naivní představu, že Zoubková víla je něco pěkného s malými křidélky, Nebojte se tmy vás přesvědčí o opaku.

Neoriginálnost zápletky by se dala prominout. Ale vybrat si pro horor jako ústřední motiv starý dům, ve kterém se skrývají podivné kreatury, které obyvatele domu terorizují, je natolik ohrané hororové klišé, že máte pocit, jako byste znali celý film ještě před tím, než vůbec začne.
Režisér Troy Nixey je v režijním křesílku v podstatě nováček, ale pod vedením zkušeného del Tora se mu daří natočit dobře vypadající snímek, který ale ocení spíše diváci, pro něž je horor téměř neznámý žánr. Snímek se spíše pohybuje na hranici hororu a thrilleru. Nechybí mu určité napětí, které  mu dodává temná atmosféra zatuchlého sklepa a viktoriánského sídla, kde to vrzne při každém kroku a stále čekáte, odkud ze tmy ty příšerky vylezou. Bohužel toto napětí nevydrží po celý film. Přesto vás při takových dvou třech scénách bude nepříjemně mrazit v nohou a možná budete mít chuť odvrátit pohled.

[nggallery id=94]

Senzibilní dítě vs. skeptický otec

Představa, že se vám ve sklepě ukrývají malí skřeti, kteří neplní přání, nýbrž baží po krvi není příliš povzbudivá. Lidé jsou odpradávna fascinováni mytickými postavami, tvorečky žijícími v podzemí, kteří se lidem zjevují jen zřídka. Naše fantazie dokáže vytvořit opravdu pestrou škálu příšerek, které nás buď chtějí zlikvidovat, nebo nám přináší dobro. Do hororu se dobro příliš nehodí, tudíž přichází jediná možná volba – likvidace.

Je také známo, že děti jsou k těmto tvorům vnímavějším. Jsou důvěřivé, nezkažené, zranitelné. Malá Bailee Madison je jako uzavřené dítě, které vidí a především slyší a naslouchá tajemným tvorům žijícím ve tmě, opravdu kouzelná a dokáže vás přesvědčit, že ta hrůza je skutečná. S ostatními herci to tak uvěřitelné není. Katie Holmes v roli nové přítelkyně Sallyina otce nepůsobí příliš sebejistě, a její postava je poněkud prázdná a ne příliš zajímavá.
Hůř je na tom už jen otec Sally, kterého si zahrál Guy Pearce, jemuž role starostlivého otce, který nevěří v dceřiny fantazie ohledně zlých malých potvůrek, prostě příliš nesedí a tak je vám v podstatě jedno, jestli se s ním ke konci něco stane.

Pečlivě skryté tajemství

Rodinka na Sally nasadí psychiatra, ten situaci řeší silnějšími léky, které ovšem zlé potvory zahnat nedokážou. Vlastně je to celé příšerně banální a dopředu snadno předvídatelné. Přesto vás film v napětí drží. Mlčky, občas se zatajeným dechem, očekáváte, co přinese další záběr. Mezi nejlepší scény patří ta koupelnová, kdy na Sally zaútočí hned celá kopa malých bestií. U této scény vám nejspíš vstanou chloupky na zátylku.

Vybrat si do ústřední role Baille Madison byl šikovný tah. Osvědčila se již jako komediantka ve snímku Zkus mě rozesmát, nyní nás přesvědčuje, že se umí také bát. Trochu připomíná Dakotu Fanning v hororou Hra na schovávanou. Stejně jako Dakota má i Baille celkem slušně „našlápnuto“ k zajímavým projektům a rolím. Ne že by mezi ně Nebojte se tmy nepatřilo. Jen jí nedává příliš prostoru k sebevyjádření.
Holčička se po celou dobu celkem přirozeně o stvoření zajímá, následně z nich dostává hrůzu, protože jejich představa hry je od té její dost odlišná.

Mezitím se Kim snaží v místní knihovně vypátrat bližší informace o panu Blackwoodovi, zjišťuje, že jeho syn beze stopy zmizel a s tím že souvisejí jeho podivné kresby. Ke konci života se totiž milovník přírody a realismu začal zabývat mytologií a kreslil zvláštní bytosti žijící ve tmě. Ukáže se, že tyto kreatury uzavřeli s lidmi jakousi dohodu, že si mezi sebe vezmou jeden lidský život a na čas pak dají pokoj. Jenže musí jíst pravidelně. A tak ve tmě čekají, než je zase někdo vysvobodí.

Nebojte se tmy je vcelku pěkná strašidelná pohádka, ale jako plnohodnotný horor příliš neobstojí. Fanoušci tohoto žánru ho nejspíš zavrhnou a půjdou si raději pustit nějaký pořádný gore horor. Pokud ale mezi skalní příznivce hororového žánru nepatříte, a rádi se necháte mírně strašit, pak by pro vás mohl být film Nebojte se tmy docela příjemnou podívanou. Nejsou v něm litry krve, uřezané končetiny, vypíchnuté oči ani podobné „hnusárny“. Na druhou stranu mu i přes lacinou zápletku nechybí napětí, a výtvarná stránka snímku, kterému dominuje opravdu pěkné viktoriánské sídlo rozhodně není nepovedená.
V těchto detailech je znát del Torův styl, který máme tolik rádi. Škoda jen, že se ho tam nedostalo více. Pak by se mohl snímek Nebojte se tmy klidně přiblížit Faunově labyrintu.  Což se bohužel nestalo.

Hodnocení filmu Nebojte se tmy

Nebojte se tmy /
Don´t Be Afraid of the Dark 2011