RECENZE: Mortal Instruments / Utíkejte do Institutu!

Harry Potter je už dobré dva roky v pánu. Série Twillight se nám loni taky uzavřela. No a na řadu přichází nový hrdinové. Percy Jackson to již zkusil před pár lety skrz neotřepanou řeckou mytologii. A i když se potýkal s kritikou, tak měl pořádná jména a parádní vizualizaci. Ovšem na řadu opět přichází fantasy a upíři!

Jak už jsem naťukl, Bradavice jsou minulost a na filmových plátnech je potřeba vyčarovat nějaké nové teenagerské hrdiny. Další blonďáky, kteří budou viset v dívčích pokojích a další „lovce démonů“ v černých kabátech, aby se kluci měli jak oblékat. (Nemluvně o nějaké té hezké čarodějce, aby měli kluci o čem snít.) Další generace sází už trochu na infantilní hlášky a vyprávění jednoduchého příběhu, aby ho pochopil každý. Ovšem je to takhle správně?

„There’s too many of them.“ – „Have a little faith.“

Příběh začíná vcelku prostě. Mladá Clary (Lily Collins) je normální teenagerka, která si chce žít po svém. Když  se v jednom nočním klubu stane svědkem vraždy mladíka, její svět se otočí vzhůru nohama. Potkává tady drsného lovce démonů Jacea (Jamie Campbell Bower), který je oním vysněným blonďákem. Ten ji nejen zasvětí do tajů démonického světa, ale zároveň jí ukáže cestu k Brada… Institutu. Institut je obří budova uprostřed Manhattanu, a mohou jí vidět pouze „zasvěcení“. A tak nám příběh plyne dál. Věřte nebo ne, ale mladá Clary je významné dítko, které drží v ruce klíč k záchraně světa před démony.

U filmů, které mě vůbec nezaujmou nebo mě opravdu nezajímají, vždy přemýšlím, komu by se tyto filmy líbily. U Mortal Instruments je to prosté. Fanoušky knihy buď zfilmovaná verze pořádně naštve a nebo si jí bezmezně zamilují. Nechápejte mě zle, i já mám své oblíbené autory nebo herce a kvůli nim jsem ochotný nějaké ty chyby překouknout. Ovšem chyb a nedostatků u Mortal Instruments byste museli být opravdu velcí fanoušci knihy a nebo vylézt na krk žirafě, abyste nedostatky Města z kostí přehlédli.

(Foto:  Sony Pictures Entertainment (SPE))

(Foto: Sony Pictures Entertainment )

Odkaz na Krotitele duchů chválím. Ale hned v úvodu se objeví pejsánek/démon, který by jako z oka vypadl Carpenterovy Věci. Slintá a kouše, dokud ho hlavní hrdinka neodpálí z bytu zapálením plynového spotřebiče. Ona se samozřejmě rychle schová do ledničky a je bez úhony. Pak vůbec nechápu podtitul Město z kostí, lokace hřbitova není zde ani pár minut. To jsou ale vše technické věci.  Co je ale na filmu nejvíce zarážející jsou prkenní herci, kteří nedávají najevo emoce a jejich přemýšlení vzal čert. Zkušený lovec démonů Jace, který sám podotkne, že na démony platí určitý zvuk piana. Ale o deset minut později, když mu velice podezřelá čarodějka říká, ať toho hraní nechá, tak ho musí nejdříve prohodit dveřmi, aby mu došlo, že to nejspíš bude démon.

Někdy je chování postav ve filmu opravdu zarážející. Příkladů  jsem zaznamenal mnoho, nejvíce mě pobavil právě ten s pianem. Dokonce bych i pochopil některé motivace postav, ale jejich dialogy příliš smysl nedávají.

Když se zamyslím, zda tahle divoká a divná jízda může uspět u dnešní generace,tak upřímně nevím. Je pravda, že současní mladí diváci jsou zvyklí na krev a násilí, ale na špatně napsané charaktery a divné provedení příběhu,  na to určitě připravení nejsou.

"Viděla jsem Iron mana a nebojím se své znalosti použít!" (Foto:  Sony Pictures Entertainment (SPE))

„Viděla jsem Iron Mana a nebojím se své znalosti použít!“ (Foto: Sony Pictures Entertainment)

Abych se přiznal tak mě Mortal Instruments ničím nezaujalo. Knižní předlohu jsem nečetl, přesto jsem šel na film zcela s čistým štítem. Ať se na mě tedy nikdo nezlobí, když řeknu, že horší film jsem velmi dlouho neviděl. Přepálená délka dvou hodin, která by bez problému mohla být sražena o nějakou tu půl hodinu, a nikdo by si toho nevšiml. I když se mi spojení série Underworld a Harry Potter docela zamlouvá, tak takové množství postav, ke kterým nepřilnete a ani nejsou nikterak zajímavé, mi zkrátka kazí dojem. Nemohu si pomoci, ale tento film je podprůměr a bojím se, že ani mezi dnešní mládeží se neujme.

HODNOCENÍ: 30%

Mortal Instruments: Město z kostí / Mortal Instruments: City of Bones

Česká premiéra: 12. září 2013