RECENZE: Mistrovský plán má hodně děr a Stiller ani není vtipný

Pryč jsou zřejmě časy, kdy se Ben Stiller dal považovat za komediální hvězdu a Brett Ratner točil slušné akční bijáky. Mistrovský plán je snímek téměř o ničem, který se tváří že je „o všem“. Tedy o všem podstatném. O hodnotách jako jsou přátelství, důvěra, čest. Přitom se skrz něj manifestují především peníze a konzumní společnost, kdy záběru dokonce vévodí průvod v čele se Snoopym a Shrekem. Tolik k hodnotám americké společnosti, která už dávno není vzorem západního způsobu života.
Postava burzovního makléře Arthura Shawa ztělesňuje „zlo kapitalismu“ a ti, kteří svěřili své peníze do jeho rukou můžou hrdě zakřičet, že oni jsou těch příslovečných devadesát devět procent.  K sociální sondě má tento snímek stejně daleko jako ke komedii. Bohužel.

Komedie skomírá

Proč se rozhodl Brett Ratner, režisér povedených akčních filmů Křižovatka smrti (která byla spíše akční komedií), Červený drak (který už byl čistým thrillerem) nebo X-Men: Poslední vzdor, natočit zrovna komedii, kde se parta looserů pokouší v duchu Robina Hooda okrást milionáře, který zpronevěřil peníze mnoha lidí, včetně jejich a rozdat je zpět, nebude asi tak velká záhada. Otázka spíše je, proč se nepokusil udělat čistou komedii namísto reinkarnace polozapomenutých hvězd jako je Ben Stiller a Eddie Murphey. (Který výjimečně ve filmu ztvárnil pouze jednu postavu.)
Mistrovský plán se nesnaží sdělit zdaleka nic bokem. Ani náznak satiry, ušklíbnutí se nad poměry, prostě nic. Jen další prázdná komedie, která má diváka na hodinu a půl umlčet a nechat ho dívat se na pohybující se obrázky, aniž by v nich měl najít smysl.

Komediální talent Bena Stillera jako by byl dávno utopený a časy Zoolandera se zdají být nenávratně pryč.  Ještě možná první díl série Fotr je lotr nabídl poněkud nekonvenční vztah nastávajícího manžela a jeho zvídavého budoucího tchána, ale i tam jsou patrné díry a skon komedie jako žánru, který donekonečna nemůže fungovat pouze na perverzních narážkách a nemístných vtipech.

Mistrovský plán staví na předpokladu, že bohatí lidé si svoje peníze nezaslouží, protože k nim nepřišli poctivou cestou. A tak se novodobý Robin Hood pokusí okrást zbohatlíka, aby mohl nasytit hladové krky svých bližní. Proto i vývoj postavy Arthura Shawa přesně odpovídá této premise. Zpočátku milý chlapík, který má úctu k těm, jež mu „slouží“ a ke konci lstivý vykořisťovatel, kterému záleží jen na penězích. Už kvůli této do očí bijící vypočítavosti si lze kladný vztah ke snímku vybudovat jen ztěžka.

[nggallery id=74]

Plán s mnoha trhlinami

Ještě hůře na tom je druhá „hlavní hvězda“ příběhu v podání Eddieho Murphyho. Zdálo se, že pro něj může být Mistrovský plán jakýmsi návratem ke slušným filmům, bohužel se nic z toho nestalo. Máme štěstí, že se nepřevléká za metrákové muže (či ženy), hraje pouze jednu postavu a na konci se neobjeví radostná hláška, že všichni herci jsou ve skutečnosti Eddie Murphy. Postava Odessy ho možná chviličku sváděla k tomu, aby si znovu vyzkoušel jaké to je hrát v převleku, naštěstí měl někdo soudnost a do role obsadil Gabourey Sidibe. Té ale mnohem více svědčila role ve vážném dramatu Precious. Přesto patří její postava k těm, které mají alespoň nějaký charakter a její scény mnohdy vykouzlí i chabý úsměv na tváři.

Zbytek hereckého ansámblu je zde spíše do počtu, nikdo příliš nevyniká, jelikož nedostane pořádný prostor. Partička ňoumů nepřipomíná Dannyho parťáky, kteří sice také okrádali „nechutné bohaté“, ale dělali to se stylem, nikoli jako parta břídilů.
Chudák Alan Alda v roli Shawa nedostává téměř žádný prostor a ukazuje pouze jednu a touž tvář. Dokonce ani není aktivním účastníkem celé akce. Agentka FBI Claire Denhamová nepůsobí ani trochu jako oponent v zamýšlené loupeži, takže tu nejsou ani vylíčeny dvě strany mince. Jednostranný pohled umocňuje fakt, že Claire s Kovacsem (Ben Stiller)  vlastně od začátku sympatizuje. A i když se snaží být spravedlivým soudcem, její zaujatost je zřejmá.

A přestože má snímek v názvu označení celého žánru, tedy heist films, vlastně jím je pouze z části. Hlavní problém má v tom, že se stále snaží být okatě vtipný a přitom zapomíná, že divák se těší především na důmyslné plány celé loupeže. Tento aspekt snímku je vlastně potlačen.
Plán se sice svým způsobem vyvíjí, ale děj ztrácí napětí a divák po čase ochladne a vlastně je mu naprosto lhostejné, jestli se loupež nakonec podaří nebo ne. Celý snímek je takovým plácáním se na suchu. Jako když se dítě pokouší udělat první kroky. Zmatené a nejisté ve svém vyprávění, protože tu vlastně není pořádný příběh, který by se dal vyprávět.  Výsledná loupež vlastně nikoho nezajímá, protože je nechtěně odsunuta na druhou kolej. Ze závěru filmu se pak leckomu může udělat špatně, protože tak pateticky rozdavačný nebyl ani Robin Hood.

Mistrovský plán
Tower Heist

Česká premiéra: 10. listopadu 2011