RECENZE: Bez kalhot není jen hezká show, ale hrozí, že právě tím se stane

Po zhlédnutí traileru je zřejmé, že si tento film nenechají ujít především dámy, které baží po pohledu na vypracovaná mužská těla, lační po nenáročné zábavě, u které se možná budou trochu červenat, ale u které jim nikdo nebude zazlívat, že nepříjemně piští.
Nový film Stevena Soderbergha sice působí na diváka vykřičeným, nablýskaným a spektakulárním dojmem, ale je to civilní snímek zkoumající osobní identitu člověka, která se ztrácí pod nánosem společenského „bahna“. Soderbergh však neukazuje prostředí striptérů jako brloh nemorálního chování či nekonečných orgií. Naopak svoje postavy vede k určitému cíli skrze vyzrání, kterého můžou dosáhnout, ale nemusí, pokud sami nechtějí. Nechybí nezbytné žánrové prvky jakými jsou bezstarostná prostředí tanečních klubů (které samozřejmě není tak idylické), nezávazný sex, drogy a (morální) konflikt s někým „zvenčí“.
V 80. a 90. letech se snímky jako Flashdance (1983) či Thelma a Louise (1991) staly filmy, které osvobozovaly ženy z jejich „předepsaných“ rolí a daly jim svobodu jít za svým cílem skrz jakékoli prostředky, či se chovat divoce a nezávazné. Mužské role byly téměř vždy nadřazené a nepotřebovaly žádné ospravedlnění svých činů. Steven Soderbergh ve svém filmu Bez kalhot poněkud mění schéma a nechává mužské postavy procházet si mnohdy potupným sebemrskačstvím v podobě imitace kopulačních pohybů na pódiu před zraky dychtivých žen, které se ocitly v roli těch,  jež platí za to, aby byly baveny a ne naopak.
Muži ztratili svou nadvládu nad ženami a zbývá jim už pouze jejich fyzická přitažlivost. Magic Mike je silný alfa samec pouze na jevišti, jakmile z něj odejde, stává se polovzdělaným a ne příliš úspěšným podnikatelem, který navíc plní úkol sexuální hračky.
Soderbergh se nesnažil uchvátit svým filmem ženské publikum, ale uštědřit razantní kopanec do slabin právě mužům, kteří ve světě, kde jsou ženy nezávislé a silné, ztrácí půdu pod nohama.

Nejenom zábavná choreografie

Filmy, ve kterých se tančí „jako o život“ se v poslední době vyskytují mnohem častěji než by bylo nutné a proto se žánr tanečních filmů odsouvá někam až na druhou kolej a téměř se nebere vážně. Slouží pouze jako jakási filmová verze burlesek a namísto filmu jde spíše o hudební a taneční číslo, ve kterém exhibují buď známé osobnosti hudební scény nebo i herci, jejichž motivace v tomto žánru zůstává nevyjasněnou záhadou. Ať se podíváme na jakýkoli z těchto filmů (Varieté, Dreamgirls, Nine, Street Dance, Let´s Dance) figuruje v nich buď tvůrčí krize, či naivita některé z hlavních postav a samozřejmě touha po slávě a uznání.
Steven Soderbergh ale naštěstí nenatočil snímek, který by byl natolik hloupý, aby ukazoval pouze nablýskané prostředí mužského sriptýzu, které nabízí řadu materiálu pro vytvoření si svých vlastních mýtů. Příběh pojal jako sondu do života obyčejného amerického muže, který zabředl v prostředí, které přesně naplňuje mladickou představu o ideálním životě (sex, peníze, zábava, minimální riziko a odpovědnost).

Hlavní postava Mike  (Chaning Tatum) sice svým způsobem touží po jiném způsobu života, ale striptýz není nic, za co by se styděl. V tomto bodě se nikdo nesnaží ukázat Mikea jako samorosta, který neměl v životě jinou možnost, než skončit jako striptér. Mike má mnoho možností. A právě v tom je celé kouzlo příběhu. Podobně jsou na tom všechny postavy, ke kterým se divák během filmu alespoň trochu přiblíží. Stejně tak Adam aka Kid (Alex Pettyfer) má možnost si tuto profesi vyzkoušet a kdykoli z ní vycouvat, ale neudělá to. Vizualizace mužského těla jako pouhého objektu sexuální touhy je jen jedna stránka snímku Bez kalhot. A zdaleka není tou nejdůležitější.

“Ladies of Tampa“… a nejen pro ně

Oproti například Soderberghově filmu Dívka na přání (2009), ve kterém pornoherečka Sasha Grey ztvárnila prostitutku a snažila se ukázat, že ona není ta prázdná osoba v celém příběhu, je film Bez kalhot spíše zábavnou „sondou“ do života mužských striptérů. Od Stevena Soderbergha by nebylo naivní očekávat mnohem víc, než co film skutečně nabízí. Především kvůli snadno předvídatelnému vývoji všech událostí.
I tak je Bez kalhot příjemným filmovým počinem, zejména díky stylu, jakým je natočen. Jako kontrast působí scény uvnitř a mimo klub. Nejlépe je to patrné při rozhovorech mezi Mikem a Adamovou sestrou Brooke. Tento všudypřítomný kontrast zdůrazňuje, jaká fantazijní atmosféra v klubu panuje. Nejde o přímé sexuální služby a tím spíš se znásobuje míra fikčnosti v celém představení.
Adamova sestra Brooke navíc Mikem neopovrhuje, problém přichází až ve chvíli, kdy se chování jejího bratra vymyká kontrole.
Ve filmu ani tak moc nejde o sexualitu ani o samotnou show, divák nemá mít pocit, jako by se najednou octl uprostřed zadýchaného klubu plného vřískajících žen civějících na chlapy nosící tanga. Tím se výrazně liší právě od tanečních filmů, ve kterém se venkovský balík snaží najít svou cestu ke štěstí.
Na druhou stranu nejde ani o nijak zvlášť hlubokou sondu do Mikova života. Rozhodně by bylo bláhové očekávat od snímku něco podobného, co předvedl Steve McQueen ve svém Studu. Bez kalhot je zajímavější právě svým zpracováním, ve kterém se dá rozpoznat Soderberghův styl. Úroveň samotného narativu není nijak výrazná, především proto, že téměř od začátku víme, jakým směrem se bude příběh ubírat.

Herec Chaning Tatum, který ztvárnil Mikea byl však místy hravě zastíněn vysloužilým striptérem Dallasem v podání Matthewa McConaugheye, který naplňuje veškerá očekávání toho, jak by měl vypadat slizký čtyřicetiletý striptér. Postava Dallase je nejextravagantnějším charakterem v celém filmu a zároveň tím nejreálnějším. Ovšem není překvapení, že M. McConaughey podává natolik zábavný a svěží výkon. Mnohem více tato skutečnost překvapí právě u představitele hlavní role, jehož primární náplní i ve filmu Bez kalhot je vypadat dobře a předvést několik solidních pohybů, ovšem i mimo „show“ dokáže podat přesvědčivý výkon.
Tento genderový rozdíl je patrný především v chybějící vulgaritě, která často doprovází právě filmy s ženami, jež se představují v roli sexuálních objektů. V tomto ohledu zachovává Steven Soderbergh důstojnost všech postav, na rozdíl například od Paula Verhoevena v jeho Showgirls (1995).
Přes všechny klady, které film Bez kalhot bezesporu má, je to na tvorbu Stevena Soderbergha přeci jen poněkud málo. A tak hrozí nebezpečí, že se snímek zařadí někam mezi naivní filmy o splněných snech, což by byla opravdu škoda, jelikož Soderberhg opravdu nenatočil hloupý film, u kterého mají ženy slintat a muži nevěřícně civět, že ztratili svou pozici velkolepých alfa samců.

Hodnocení Magic Mike

Bez kalhot/
Magic Mike