RECENZE: Lone Survivor / Příběh odvahy který vás srazí do kolen

Je noc 27. června 2005 a čtyřčlenná skupina elitní jednotky SEALs je vysazena helikoptérou v afghánských horách. Tito čtyři muži byli vybrání pro operaci Red Wings, a jejich úkol je zneškodnit vůdce Talibanského hnutí. Snímek Na život a na smrt je skutečným příběhem sepsaným podle vzpomínek Marcuse Luttrella, který jako jediný akci přežil. A film je nejlepším válečným dramatem za opravdu dlouhou dobu.

Co jako první zaujme na tomto snímku, jsou skutečné záběry na výcvik amerických jednotek NAVY SEALs. Snad každý po zhlédnutí musí říct, že podmínky za kterých se tito pánové cvičí, jsou skutečné šílené. Není divu, že jakmile tento výcvik dokončí, jsou skutečně ti nejlepší z nejlepších. Jsou to muži, kteří jsou svázání bratrstvem přátelství a jejich zásady jsou neporušitelné. A tak za jakékoliv situace stojí při sobě – a nikdy se nevzdávají.

K obsazení nemám žádné výtky. Herci komunikují skvěle a jejich bratrství jim snadno uvěříte. Mark Wahlberg mi do té role zapadnul skvěle. Co dalšího potěší je fakt, že jejich velitel Eric Bana si už v jednom válečném filmu zahrál. A tak si můžeme snadno vzpomenout na Black Hawk Down.

03 Lone survivor

(Foto:  © Universal Pictures)

Už během prvních pár sekund filmu vidíme polomrtvého  Marcuse (Mark Wahlberg) převáženého helikoptérou. Příběh je vyprávěn z jeho pohledu. Záběry na americkou vojenskou základu nám dávají pocit jistoty, a jak už to bývá, každého napadne, že tak začíná každý válečný příběh. Po briefingu jsou vojáci posláni do akce – do břidlicových hor, plné tvrdé hlíny a ostrých křoví. Operace se rozbíhá a za skvělé hudby se dokresluje parádní scenérie a výsadek helikoptérou do úplné tmy.

SEALs narazí na překážku a jejich rozhodnutí se stane jejich osudovou chybou. Mít za zadkem armádu Talibanu není žádná sranda, zvlášť v nepřístupných horách s vysílačkou, která nemá žádný signál.

Je mi jasné, že tady si kritici nejvíc smlsnou. Každý z vojáků nepadne hned po zásahu z kulometu, a i když spadnou ze skály, tak pořád mají dost síly na to, aby utíkali. Ano, všem v sále to bude připadat přitažené za vlasy a budou si říkat: „Tohle by nedal ani Rambo!“ A lidé mají pravdu, normální člověk by tohle nikdy neunesl. Je ale potřeba si uvědomit, že tihle chlapíci nejsou normální lidé a tak jejich výdrž je mnohonásobně větší než ta naše. Nehledě na to, že díky adrenalinu a strachu z toho, že máte za zadkem početnou armádu šílenců, co vás chtějí popravit, by asi utíkal každý z vás víc než by si myslel.

Ať už režisér Peter Berg natočil před tímto snímkem spoustu nadsazených akčních scén, je potřeba říci, že tady chtěl vystihnout syrový fakt, že tito muži dokázali běžet s jedenácti zásahy v těle. A není to jeho výmysl, ale skutečnost, která se objevila v samotné knize od přeživšího Marcuse.

(Foto: Photo © Universal Pictures)

(Foto: © Universal Pictures)

Čím tento film vyniká, je luxusní atmosféra, kterou vytváří od první sekundy. Ať už se jedná o transport vojáků do akce, čekání na rozkazy nebo ostrou přestřelku v lese. Režisér vše natočil tak, že to působí realisticky a hlavně způsobuje husí kůži. Akční stránka filmu je holý boj o přežití a naposledy jsem zažil takovéto pocity u Black Hawk Down (2001). Prožívat tento film je naprosto v pořádku a režisér udělal maximum pro to, aby divák cítil každou vystřelenou kulku a srdce se mu zastavilo, když talibanská kulka najde cíl.

Hudby se chopil talentovaný Steve Jablonsky, který už měl možnost si nacvičit válečnou hudbu několikrát. Kupříkladu videoherní série Gears of War, kde uvádí vojenské pochody i emocionální pomalé melodie. Lone Survivor má skvělý soundtrack složený z dramatických i dojemných prvků.

K závěru filmu nelze říct nic jiného, než že dojme každého, kdo byl při jeho sledování  tak zařezaný do sedačky jako já.

(Foto: Photo © Universal Pictures)

(Foto: © Universal Pictures)

Na život a na smrt je vynikající válečný thriller, který zaslouží obdiv. Už dlouho se neobjevil válečný film jako tento. Ukazuje syrovost války ve vší parádě. Díky opravdu skvělé hudbě, která film doprovází je Lone surviver filmem, který by neměl uniknout žádnému fanouškovi válečných snímků. Lone survivor je skutečný příběh o neskutečné odvaze a boji o holé přežití. Navíc pro mě to byl naprosto úchvatný emoční zážitek. Jeden z prvních filmů letošního roku a já musím říct, že lepší start to být nemohl.

Hodnocení: 93%

Na život a na smrt / Lone Survivor

Česká premiéra: 9. ledna 2014