RECENZE: Superman je „out“, píše se nová Kronika

Každý film o super hrdinech se vyznačuje tím, že hlavní protagonista používá své schopnosti pro dobro světa. Má jasně stanoveno, kdo je hlavní nemesis a jaké ctnosti definují hrdinu. Ten se nesmí za žádných okolností změnit, protože je držen souborem norem, které sice nejsou jeho vlastní, ale jež přijal a řídí se jimi. Nicméně i z hrdiny se může za jistých okolností stát maniak. Takovými okolnostmi jsou většinou rodinné záležitosti, citové bouře, které zmítají hrdiny stejně jako obyčejnými lidmi. Přestože Kronika vytahuje omšelou látku, způsob jakým ji zpracovává není-li přímo revoluční, pak je minimálně svěží a novátorský. Tím pádem i odvážný. Film s rozpočtem, který má daleko k hollywoodským trhákům, natočený found footage stylem a s trojicí adolescentů coby hlavních hrdinů, rozhodně není žádnou trapnou teen záležitostí, nýbrž nesměle přesahuje hranice svého (sub)žánru. Pro někoho vtíravá otázka morálky je tu klíčová, jelikož bez ní by byla Kronika jen stylovým úletem.

Pozor na to, koho šikanujete

Začátek roku přinesl překvapivý film, který se (a to je ještě překvapivější) dostal také do české distribuce. To je pro snímek, který je natočen found footage stylem dost překvapivé. (Přestože podobné filmy jako Monstrum, Paranormal Activity nebo jejich slavný předchůdce Záhada Blair Witch jsou u nás taktéž dost populární.) Proto vyvstává hned několik otázek. Nakolik je použitý styl pouhým lákadlem. Rádoby dokumentárnost filmu by ve snímku být ani nemusela, a přesto by film působil zajímavě, nově a neotřele. Kronika totiž nebude tak nenápadný kousek, jak by se mohlo zpočátku zdát. Jednoznačně ví, na koho cílí. A její úspěch v prvním víkendovém uvádění naznačuje, že cílí správně. Ale Kronika má co nabídnout nejen cílové skupině. (Kterou mají zřejmě být dospívající lidé, soudě podle věku hlavních hrdinů.)
Trojice hlavních výrostků rozhodně není propracována nejdokonaleji, jejich charaktery jsou trochu moc ploché a jasně definovatelné. V rámci psychologie postav by se mohlo leccos ještě zlepšovat. Všechny tyto negativy se ale snadno odpouští. Snímek především vyniká svou multi-žánrovostí, kdy bez obtížného tření  kombinuje prvky teen komedie s jasnými lákadly sci-fi snímků. Ale největší plus získává právě v tom, že se nechce podobat klasickým filmům o lidech, kteří získají nadpřirozené schopnosti. Hollywood má rád, když se lidem pomáhá. Tenhle model v Kronice nefunguje a je nahrazen jiným, více realistickým pohledem.

[nggallery id=119]

Andrew, který je jakýmsi hlavním kameramanem, chce zpočátku zaznamenat teror, který musí snášet od svého otce. Nezaměstnaného opilce, který se s dospívajícím synem dokáže konfrontovat  jen pomocí pěstí. Umírající matka a nedostatek financí jen prohlubují jeho zoufalství. Příliš okatě je nám dáváno najevo, že kluk z takového prostředí těžko využije své nově nabyté schopnosti k dobrému účelu. Jako se to snaží dělat jeho dva (nově získaní) kamarádi. Když si pak Andrew uvědomí, že se může stát „nadčlověkem“ a být na vrcholu řetězce, je jisté, že takové příležitosti rád využije.
Aby se ale zachoval alespoň minimální morální princip, první násilné útoku jsou prováděny z ušlechtilých důvodů.

Ne každý by mohl být Supermanem

Konfrontovat tři hrdiny Kroniky s jakýmkoli superhrdinou, který svoje schopnosti používá čistě ve jménu dobra, by bylo možná unáhlené a zbytečné. Kronika není ani tak film o nadpřirozených schopnostech, jako spíš o potížích s hledáním vlastní identity a dospíváním. Andrew je jasně nejzakrnělejší postava filmu. Populární Steve se nikdy nemusel vypořádávat sám se sebou, pouze přirozeně následoval svoje instinkty a jako vůdce proplouval životem. Matt se v rámci zachování si zdravého života rozhodl hrát školního drsňáka. Ale Andrew byl vždycky jen outsider. Tři základní typy každého teen filmu máme i tady. Tak proč bychom měli Kroniku považovat za něco víc?
S přihlédnutím k rozpočtu, který není nijak závratný (ale stále je vyšší než rozpočet všech tří dílů Paranormal activity), je výsledný film co do vizuálních efektů hodně působivý.

V roce 2008 byl uveden do kin film podobného ražení. Ale s tím rozdílem, že pod ním byl jako producent podepsán J. J. Abrams. Tohle jméno ledacos slibuje a diváka může navnadit. Jména spojená s Kronikou jsou spíše málo známá, a tak je její úspěch ještě větším překvapením. A nebo není? Nebývalá popularita found footage filmů může mít za následek jejich větší rozšíření. Které by jim bralo originalitu a divákům postupně chuť se na ně dívat. Už i u Kroniky je patrné, že úspěch byl více než očekáván. I přes veškerou originalitu zřejmě jen málokdo počítal s tím, že by Kronika propadla. Používá totiž již ověřené postupy a tím se vyhýbá zbytečnému amatérismu (na který ovšem vsadila série Paranormal activity a překvapivě s ním boduje). V traileru je toho naznačeno příliš, zároveň je ale postaven trochu zavádějícím způsobem. Materiál, který dal třem hrdinům speciální sílu, je v traileru klíčový, ve filmu nám je ale tento materiál představen jen jednou a to bez jakéhokoli vysvětlování. Může to být manipulace nebo marketingové lákadlo.
Kronika může být slušným odrazovým můstkem režiséra Joshe Tranka, který zkušenosti s režií celovečerního filmu dosud neměl. Za to se však podílel na režii úspěšné televizní série Vražedný souboj (The Kill Point).
Své hrdiny nechává, aby se s nově nabytými schopnostmi vypořádali tak, jak se od nich očekává. Mírně pubertálním stylem.  Zároveň ale sledujeme, jak všichni tři skrze tuto novou sílu postupně dospívají v něco nového.
Kronika je zajímavým protipólem k filmům jako Spiderman nebo Kapitán Amerika (a mnoho dalších). Ty jsou veskrze naivní v tom, že jejich hrdinové jsou vždy dobří. Nějakým omylem získají nové schopnosti, které z nich učiní superbijce, a oni novou roli přijmou s odevzdáním. Začnou pomáhat lidem. O jejich nepřátelích se toho povětšinou mnoho nedozvíme. Vystačíme s tím, že oni nebyli tak ušlechtilí, aby svou silou udělali ze světa lepší místo.
S použitím trochu krkolomné analogie nám Andrew může připomenout Darth Vadera ze série Star Wars. Anakin je svým způsobem také superhrdina. Disponuje schopnostmi, které většina lidí nemá. A i on raději volí druhou cestu. U obou postav je zázemí jejich přeměny skryto v rodině. Cesta pomsty oba přivede do záhuby, protože i když si zvolí opačnou stranu, tedy nepomáhat, zkáza je nemůže minout. Jinak by nebyla nastolena morální rovnováha. A zlo nemůže zvítězit.
Kronika rozhodně stojí za pozornost, jelikož ukazuje tak fádní námět ve zcela novém a zajímavém světle. I když je místy dost předvídatelná, závěrečná sekvence ledacos vynahradí.

Hodnocení filmu Kronika

Kronika / Chronicle