RECENZE: Kick-Ass 2 / Krize identity a fekální humor




Varování: Může obsahovat spoilery. Nebo spíše jen jeden.

Adaptovat komiksy lze různými způsoby. To současní filmoví fanoušci vědí nejlépe. Máme tu dva velké komiksové domy, jejichž přístup ke zfilmování svých vlajkových komiksů se od sebe místy velmi odlišuje, ale zároveň nabízí vyvážený mix komiksové poetiky a filmové dramatizace.
Kick-Ass stojí mimo působnost velkých vydavatelství, nicméně není ani nedostupným čtením pro úzkou skupinu komiksových geeků. Zároveň si toho ale může dovolit ukázat mnohem více, je otevřenější a brutálnější, a to všechno se přirozeně promítne i do filmového zpracování.

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Například poněkud nedoceněná filmová adaptace Scotta Pilgrima (r. Edgar Wright, 2010) si velmi povedeně pohrává s konvencemi komiksu, které skvěle zasazuje do filmového prostředí a posouvá hranice komiksové adaptace zase o kus dál. Takové experimentování v Kick-Ass moc nenajdeme, možná proto se jeho první díl stal velmi dobře přijímanou podívanou, jelikož se v zásadě drží konvenčních pravidel filmového vyprávění.

Kick-Ass 2 už režijně nezaštítil Matthew Vaughn, kterému se povedlo udělat z prvního Kick-Asse ultimátní akční krvavou podívanou, která se nebrala příliš vážně a dokázala udržet pozornost, aniž by se někde příliš zadrhávala. Tentokrát se režie i psaní scénáře zhostil Jeff Wadlow a akce i krev zůstala zachována, ovšem přibylo hluchých míst a řeší se zbytečně nezáživné problémy, které film zpomalují.
Trailer ukazuje, že Kick-Ass 2 je zatraceně „kulervoucí“ podívaná. Mnohem více akce než v prvním díle, více maskovaných hrdinů, kteří se snaží dělat ze světa lepší místo a proti nim banda superpadouchů s poněkud rasistickými jmény.

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Hit-Girl zůstává po smrti svého taťky/mentora  Big Daddyho stále maskovanou bojovnicí proti zločinu, ale zároveň je pod přísným dohledem detektiva Marcuse, který ji nutí rozvíjet kromě svého alter ega také pravou identitu Mindy Macreadyové. Dave aka Kick-Ass je pořád stejný „cucák“ s tím rozdílem, že jeho oblek leží na dně krabice a boj se zločinem vystřídalo sledování televizních seriálů.
Vysedávání přirozeně netrvá dlouho, po vystoupení Kick-Asse jako jediného maskovaného bojovníka se zločinem, se jich začne po městě potloukat mnohem více a zanedlouho se již formuje skupina hrdinů.
A v čele „záchranného“ týmu nestojí nikdo jiný než plukovník Pravdoláska (jeden z lepších českých překladů jmen).
Jim Carrey je v roli stárnoucího bývalého kriminálníka, který se obrátil k lepšímu a snaží se zločin potírat společně se svým německým ovčákem s příznačným jménem Eisenhower, naprosto skvělý a zvládá celou svou roli bez zbytečného pitvoření a přesto je právě jeho postava zdrojem většiny humorných scén ve filmu. Bohužel s jeho odchodem ze scény se vytrácí i většina náboje, který Kick-Ass 2 v první polovině filmu nepochybně má.

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Hrdinové však nemohou existovat bez padouchů. Druhá strana začíná také verbovat nadšence do svých řad.
Chris aka Red Mist aka The Motherfucker (jakkoli vulgární pojmenování, oproti českému překladu působí docela neškodně) po smrti svého otce lační po pomstě a je rozhodnut udělat všechno pro to, aby Kick-Ass trpěl. Jelikož neoplývá nijak zvlášť vytříbenou inteligencí ani hrubou silou, začne hledat podobně ztracené existence, kteří se stanou vykonavateli jeho msty. V jeho řadách tak vynikne zejména Matka Rus, Tumor či Černá smrt.

Jeff Wadlow v první polovině filmu nasazuje velmi slušné zbraně, které dělají z Kick-Ass 2 skvělou podívanou. Je tu hodně akce, nechybí humor a všechno má svoji míru a snímek drží skvěle pohromadě. Nicméně už od začátku do děje nenápadně vplouvají existenciální problémy spojené výrazně s jakousi superhrdinskou krizí identity.
Postava Mindy aka Hit-Girl pak tímto syndromem trpí nejvíce a naprosto tak zabíjí skvělý herecký potenciál Chloë Grace Moretz, která se z ostré holky mění v zoufale tuctovou „teenagerku“ snažící se zapadnout do ještě nudnější party. V jejím případě pak přichází do hry naprosto zbytečný fekální humor, který by se hodil do hloupé komedie z prostředí střední školy.

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Proměna Chrise v Red Mista v prvním díle byla v podstatě nutnost, aby měl Kick-Ass proti komu bojovat. Jeho proměna v druhém díle je však spojena s mnohem větší dávkou humoru. Téměř většina vtipů přirozeně pramení z jeho nově zvoleného jména, ale překvapivě se tato látka nevyčerpá nijak brzy. A poté, co scénu opustí Pravdoláska je Chris v podstatě jedním z mála zdrojů humoru ve filmu.

Oproti prvnímu dílu je dvojka výrazně slabší, jelikož se snaží vyřešit všechny možné krizové situace a morální dilemata, která do děje absolutně nezapadají a jsou většinou zdrojem nekonečné nudy, která v prvním díle neměla sebemenší místo.

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Kick-Ass 2 | r. Jeff Wadlow (Foto: Universal Pictures)

Akční scény, byť je jich někdy trochu moc a působí přehnaně, jsou velmi dobře zvládnuté a navíc posouvají hranice toho, co je možné si v komiksovém filmu dovolit. Likvidace Pravdolásky by rozhodně jinde jen tak neprošla, jelikož máte na začátku pocit, že s tímhle chlapíkem budete až do konce.
To, že Kick-Ass stojí jako by mimo mainstreamovou komiksovou scénu, je ve filmu využíváno ve formě narážek na jiné komiksové postavy právě z velkých vydavatelských domů. Na setkání bojovníků se zločinem si Marty vymyslí historku, která je až pozoruhodně podobná Batmanově příběhu o smrti rodičů. Další Daveův kamarád Todd překypuje bujnou představivostí ve volbě jména pro své alter ego.

Kick-Ass 2 je v první polovině filmu naprosto povedeným pokračováním nadupané jedničky, která se stále ve světe komiksových adaptací drží na přední pozici. Druhá polovina i závěr filmu jako by ztrácely náboj a snažily se zakrýt nedostatek nápadů v neustálém hledání toho pravého smyslu vlastní existence.
Je to samozřejmě jistý trend, že jsou hrdinové rozpolcené osobnosti, které se zmítají na pomezí bipolární poruchy, nicméně v krvavém nadsazeném světě, v němž se Kick-Ass odehrává prostě pro takové trable není místo. Právě utahané fňukání shazuje druhý díl celkem dost pod úroveň jedničky, přesto však zůstává povedenou akční podívanou. V momentech, kdy si na nic nehraje a servíruje čistou krvavou řež je Kick-Ass parádním zpracováním komiksu. Škoda jen, že takovou energií nesrší po celou dobu.

P.S. České překlady jmen jsou vážně rušivým elementem. Z Hit-Girl se stala „Zabijačka“, Kick-Ass je „Nářez“ a The Motherfucker je „Ču*ák“. Jediný Pravdoláska alespoň pobaví a neuráží.

P.P.S. Ser Jorah Mormont!

Nicneříkající procentuální zhodnocení: 60 %

Česká premiéra: 22. srpna 2013
Česká distribuce: CinemArt
Režie: Jeff Wadlow
Scénář: Jeff Wadlow
(Podle komiksu Marka Millara a Johna Romity Jr.)
Hrají: Aaron Taylor-Johnson, Chloë Grace Moretz, Jim Carrey,
Christopher Mintz-Plasse

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka