RECENZE: Kazatel Kalašnikov se zbytečně sám shazuje

Kazatel Kalašnikov má námět hodný Oscara. Příběh napraveného muže, který se přes dráhu drogového dealera dostane k zachraňování sirotků v africkém Súdánu je přesně to, při čem zjihne srdce nejednoho zatvrzelého člena Akademie. Bohužel pro Kazatele, tento snímek zůstane zapomenut a Marc Forster se s ním zřejmě příliš chlubit nebude. A to je u filmu s takovým potenciálem vážně škoda.
Zpracovat životní příběh do románu nebo filmu je zřejmě to nejtěžší, čeho se umělec může zhostit. Film nemůže být zcela autentický (pokud nejde o dokument) a tak většinu z toho, co příběh v reálu tvoří, musí nějakým způsobem modifikovat. Život Sama Childerse proto ve filmu ztrácí téměř vše, co ho činí obdivuhodným a zajímavým. Místy dokonce působí značně komicky, a to rozhodně nemohl být záměr.

Najdeš-li Ježíše, tvůj život se změní

Marc Forster má s převáděním životních příběhů na plátno své zkušenosti. Jeho nádherně kouzelný počin Hledání Země-Nezemě se ale natolik vzdaluje od Kazatele Kalašnikova, až je téměř s podivem, že ho natočil ten samý člověk. Některé příběhy jsou možná tak fascinující a téměř neuvěřitelné, že převedení na plátno jim bere něco z jejich síly. Protože přesně to se stalo s příběhem Sama Childerse. Ani charismatický Gerard Butler nedokázal přenést Samovu energii na diváka a samotný film mu v tom příliš nepomáhá.
Celková linka s hledáním Ježíše a náhlá vnuknutí o tom, že nejlepší nápad na světě je postav kostel, jsou nesmírně rušivá. A vytvářejí půdu pro používání osvědčených klišé, namísto originálního zpracování životního příběhu.

Až téměř fanatická prezentace víry v Boha (kterou nelze nijak vymlouvat nebo zatracovat) je zde v hezkém kontrastu s nabitou zbraní, ze které se Sam Childers neostýchá vystřelit v pravou chvíli. I jeho celková image neotesaného vidláka, ze kterého se stane spasitel mnoha dětí je tu prezentována se značnou silou. V pozadí se na nás ale stále šklebí cosi, kvůli čemu nelze film brát příliš vážně. Přestože téma samo o sobě nesmírně závažné je. A vyvolává řadu otázek. Na ně ale Kazatel Kalašnikov vůbec neodpovídá.
Místy filmový Childers působí jako novodobý Rambo, a právě v těchto chvílích se objevují prvky, které v divákovi vzbudí spíše úsměv, než aby vyvolaly zamyšlení.

Na nedávných Zlatých Glóbech se Kazatel Kalašnikov objevil. Bohužel pro něj v kategorii Nejlepší píseň. The Keeper Chrise Cornella má v sobě však mnohem silnější náboj, než celý dvě hodiny trvající film.

[nggallery id=114]

Nalákat lidi do kin, nebo vyprávět příběh?

Člověk, který z čirého altruismu zasvětí svůj život pomoci druhým lidem, si zaslouží obdiv. Ale zaslouží si film? Film totiž není tak úplně čisté médium. Možná právě proto, se nedá příběh Sama Childerse uspokojivě odvyprávět pomocí hraného filmu. Znevažování filmu není to samé jako odpor k životnímu příběhu. Změna člověka k lepšímu je vždycky chválihodná. Ať už ho k tomu vedou jakékoli motivace.
Ale silný film nevznikne jen z toho, že se natočí v Africe a přidají se k tomu záběry dětí, kteří jsou roztrhány na kusy nášlapnou minou.

Velkým plusem pro film zůstává, že se natáčel v exteriérech. Pokud by tomu tak nebylo, celý film by působil jako výsměch a pokus vydělat nějaký peníz na africkém utrpení, které se v poslední době hojně skloňuje. Střídání lokací a Samovy problémy s rodinou, kterou na úkor svého poslání značně zanedbává je další vedlejší linie, která mohla být zpracována mnohem detailněji a s větším citem. Manželka Lynn (bývalá striptérka, který přivedla Sama k tomu, aby též našel Ježíše) je ve filmu podána příliš ploše. Drama dospívající dcery, která si chce užít něco z rodinných financí, ale kvůli „těm v Africe“ nemůže, je podáno mnohem živěji.  Samova rodina ho v jeho věci bezmezně podporuje, zároveň by ráda stanovila hranice, za které už pomoc nepůjde. A to je hlavní problém filmu. Skutečnost se totiž zdá být naprosto jiná. To je hlavní úskalí životopisných příběhů. Když je skutečnost sama dost podmanivá, proč ji přebíjet špatnou fabulací?

Skutečnost vs. Film

Že by Samovi mnohem víc slušel autentický dokument je více než jisté. Možná by ale stačilo vyměnit scénáristu, protože některé výroky jsou  na pováženou a skutečně se do snímku nehodí. Film postrádá to, co je pro takový snímek nejdůležitější. Absolutně mu chybí schopnost přenášet emoce na diváka. A když už se o to pokouší, jsou z toho vyděračské scény s mrtvými nebo zmrzačenými dětmi. To je skutečnost. Ale film musí být více než to.

Pokus Sama naučit africké kluky a holky hrát baseball může být chápáno jako odlehčení filmu. Když děti odhodí pálky a do míče začnou kopat jsme zase u stereotypů. A takovým protikladů je tu více. A neuvěřitelně ruší a podkopávají silný příběh.
Na přetřes také přijdou západní hodnoty, coby držák civilizovaného světa. Platí tyto hodnoty také v koutech jako je Afrika? Kde proti sobě válčí lidé, kteří jsou naprosto stejní, dokonce žijí na území jednoho státu, ale jejich přesvědčení jsou natolik odlišná, že jim nezbývá než se zabít?  O tom už film mlčí.
Pouštět se do takových úvah zřejmě vůbec nebylo tvůrčím záměrem, přestože si tyto otázky skutečný Sam Childers musel několikrát položit. Je možné násilím vymýtit násilí? Je účinnější samopal nebo Bible? Musí válka skončit tak, že jeden vyhraje a druhý zůstane poražený a ponížený? Takzvané západní hodnoty se nedají aplikovat na jiné země než na ty, které tyto hodnoty sami přijmou za své. A proto je jazyk vystřelené kulky mnohem údernější a srozumitelný všem. Strach je univerzální.

Marc Forster měl složitý úkol a jeho zvládnutí se příliš nepovedlo. Těžko říct, čí vinou. Nejspíš je příběh Sama Childerse sám natolik silný, že jakákoli snaha o jeho umělé zpracování nemůže dopadnout dobře. Pouhé převedení nestačí, chtělo by to více stylu. A ten tady silně chybí.

Hodnocení filmu Kazatel Kalašnikov

Kazatel Kalašnikov/
Machine Gun Preacher