RECENZE: Iron Man 3/ Tony Stark v depresi odhazuje brnění

Přestože už první a druhý filmový Iron Man předznamenával propojení s vrcholem marvelovské snahy přivést své nejslavnější superhrdiny do jednoho snímku, teprve třetí pokračování je plnohodnotnou součástí celého universa. První Iron Man nastavil nová pravidla toho, jak má vypadat pořádná komiksová adaptace, čímž shodil dosud vzniklé superhdinské snímky – zejména Hulk (2003, r. Ang Lee) i jeho pokračováni Incredible Hulk (2008, r. Louis Leterrier). Na mnohem lepší vlně se pak vezly další snímky, které měly vyvrcholit v Avengers - Thor (2011, r. Kenneth Branagh) a Captain America: The First Avenger (2011, r. Joe Johnston).

Kdo neodchází z kina před skončením závěrečných titulků (případně poctivě dokoukává své ripy), ví, že se v každém z těchto filmů objevilo vodítko, které lákalo na společný projekt. Začalo se již s prvním dílem Iron Mana (2008, r. John Favreau), ve kterém se poprvé představil Nick Fury, ve druhém Iron Manovi (2010, r. John Favreau) se předznamenával vznik dalšího mezifilmu, kráter v zemi s Thorovým kladivem bylo celkem jednoznačné vodítko.

Iron Man tedy vždy stojí na začátku. Iron Man 3 je prvním filmem po Avengers, který události z tohoto snímku reflektuje. Tony Stark trpí panickými návaly úzkosti a v depresi se více věnoval svým koníčkům, než své přítelkyni Pepper Potts. Jeho problémy ale sahají mnohem dál za hranici krize středního věku. Na přelomu tisíciletí si totiž vytvořil mocného nepřítele, o kterém dosud vůbec netušil.

Iron Man 3 | r. Shane Black (Foto: Falcon)

Svět je potřeba neustále chránit

Intertextuální hrátky a propojení celého světa nejen na úrovní komiksů, ale také ve filmovém médiu se osvědčilo jako velice solidně fungující model, který těší zejména ty, kteří nedočkavě hltají veškerou produkci studia Marvel. Ostatní možná pociťují jisté slabiny, a nestačí jim pouze přítomnost oblíbených postav či nové (někdy spíše staronové) zápletky. V porovnání s předchozími dvěma díly trilogie, je na tom Iron Man 3 výrazně lépe než druhý díl, který byl pouze vylepšenou verzí prvního dílu, jelikož přišel s téměř totožnou dějovou linií.
Naproti tomu třetí díl se vrací do doby „nejrozvernějších“ let Tonyho Starka. Přelom tisíciletí je pro mnohé příslibem naděje, pro někoho představuje spíše zklamání. Zhrzený obdivovatel Tonyho Starka a vědec  Aldrich Killian bude odmítnut, takže přirozeně další vývoj může být jen takový, že se pokusí zničit svět, který mu tak ukřivdil. Reálnější hrozbou se však zdá spíše zákeřný Mandarin, který spílá Spojeným státům za jejich vyprázdněnost, povrchnost a neúctu. Série brutálních bombových výbuchů, které nemají zdánlivě příčinu v žádné dosud známé výbušnině, se stane pro Iron Mana dalším úkolem k vyřešení.

V podstatě by se mohlo zdát, že zápletka se od posledně nikam výrazněji neposunula. Stále je potřeba chránit svět, budovat si obraz vrtošivého miliardáře, starat se o svou budoucnost. Nebýt událostí v New Yorku, kde se Tony Stark aka Iron Man dostal až za hranici svých možností a udělal něco, co by ho nikdy před tím nenapadlo – tedy obětoval se pro dobro jiných lidí; třetí díl by byl zřejmě jen opakovačkou předchozích dílů.

Jak ale nasvědčovaly již první trailery, tentokrát jde o něco mnohem hlubšího. A tady zřejmě taky možná nastane rozpor mezi tím, jak bude film nakonec přijímán. Iron Man 3 má totiž poněkud pozměněnou koncepci, která se bude více zamlouvat těm, kteří si již zvykli na propojenost mezi filmy z Marvel Studios, a zřejmě bude méně vyhovovat těm, kteří čekají pouze stylové triky a Tonyho Starka uzavřeného do brnění zachraňujícího svět.

Tony Stark v depresi odhazuje brnění

Převážnou část filmu totiž jde především o konstituování nové Starkovy identity, což je mnohdy mnohem větší zábava, než neustálé triky, výbuchy a „hračičkování“. Samozřejmě by bez toho film ani náhodou nefungoval, ale Shane Black se nebojí tento aspekt odsunout na druhou kolej. Navíc se zde pracuje výhradně s referencemi a o událostech v New Yorku se pouze mluví, pramení z nich Tonyho frustrace, ale film samotný není nijak zatížen přítomností jiných hrdinů, kteří by příběh příliš násilně zpřítomňovali se světem Marvelu.
Slovo tu mají známé postavy (Tony Stark, Pepper Potts, Rhodes) a noví padouši  - zejména Mandarin. Ben Kingsley v roli Mandarina taktéž posouvá úroveň posledního Iron Mana do zcela nových výšin, jelikož je zřejmě nejcharismatičtějším padouchem celé trilogie. Zloduch s ideály a velkou palebnou silou představuje výrazné nebezpečí. Naprosto bezskrupulózní Mandarin je pro Tonyho mnohem větší rána, kterou společně se svými depresemi těžko snáší.

Obrození hlavní postavy přináší do filmu motivy, které se ve spojení s Tonym Starkem příliš často nevyskytují. Třetí Iron Man tak nepostrádá sebereflexi a především kritičnost, ačkoli se najdou také momenty, kdy jsou právě tyto aspekty docela dobře potlačeny (v podstatě veškerý patos spojený s prezidentem).

Rozhodně vůbec nevadí, že se Tony mnohem více než ve svém obleku potlouká v hadrech někde na americkém vidlákově, kde se snaží dát dohromady nejen svou vlastní osobnost, ale zejména informace, které ho (jak jinak) dovedou k dopadení Mandarina.
Pohled na Starka v kšiltovce nakupujícího v obchodě pro kutily potřebné vybavení k sestrojení základních zbraní sice vypadá jako vystřižený z MacGyvera, nicméně je to zážitek, který rozhodně pobaví. Což je mimochodem další výrazná změna oproti předchozím dílům.

Ačkoli je třetí Iron Man mnohem vážnější a hlubší ve svém příběhu, je tu daleko více místa pro vtipné scény. Shane Black tak dokazuje další skvělou schopnost, totiž  že dokáže naprosto vyváženě dávkovat emočně vypjaté, patetické a vtipné momenty tak, aby vznikl harmonický celek. Nikdy toho není příliš, patos je rychle vystřídán vtipem.

Ti, kteří mají nakoukáno všechno, co zatím Marvel Studios stihly vyslat do světa, budou z nového Iron Mana zřejmě právem nadšeni. (Dalo by se říct, že na ostatní „sere pes“, slovy Wachka.) Někdo možná bude spílat, že je třetí díl poznamenán tím, že Marvel (stejně jako třeba Pixar a nejnověji Lucasfilm) patří molochu Disney. To budou ale pouze prázdné argumenty pro ty, kteří budou chtít na novém Iron Manovi za každou cenu hledat chyby.
Iron Man 3 nastartoval opět novou éru superhrdinských filmů a tohoto úkolu se zhostil opravdu dobře.

P. S. Sakra neodcházejte dřív, než dojedou poslední titulky! Uteče vám skvělá pointa.
P. P. S. Kdybyste snad někdo váhal nad tím, jestli na film jít nebo ne, sestavte si seznam s body 1-10 a do každé kolonky si zapište: „Je tam Tony Stark.“