RECENZE: Šéfové na zabití jsou pošahaní a sexy

Šéfové na  zabití se nepochybně zařadí do kategorie bláznivých komedií, mezi těmi letošními ale zaručeně vynikají nápaditostí i hereckým obsazením.

Představitelé otravných šéfů jsou sice o dost zajímavější, než tuctoví zaměstnanci, kteří se jich chtějí zbavit, i s nimi ale zažijete v kině pár nečekaně vtipných momentů. Seth Gordon si po ne příliš úspěšné komedii Čtvery vánoce napravuje reputaci. Divákovi servíruje (anti)hrdiny, se kterým se dá snadno ztotožnit, protože kdo někdy nebyl v pozici, kdy se chtěl zbavit otravného nadřízeného. Snímek obsahuje vcelku vyvážený poměr prvoplánového humoru a opravdu pěkně vygradovaných a vypointovaných scének. V letošní konkurenci podobně laděných komedií si právě Šéfové na zabití zaslouží pozornost. I když se nejspíš nezařadí do žebříčku nejlepších komedií všech dob, svůj účel splní.

Genitální vtípky stranou

Humor v Šéfech na zabití nespoléhá na ty nejnižší lidské pudy a ne všechno se zde točí kolem genitálií, jak tomu bylo například v šílenosti Princ a pruďas režiséra Davida G. Greena. A ani neobsahuje přílišné rány pod pás jako sandlerovská komedie Zkus mě rozesmát. A právě s tímto filmem budou Šéfové na zabití často srovnáváni, jelikož v obou se objevila Jennifer Aniston, který ve svých čtyřiceti letech dostává více sexy role, než před dvaceti lety.

Do rolí otravných šéfů byli obsazeni zajímavější herci, než do rolí zaměstnanců. Těžko říct, kdo z nich je více šílený. Každopádně všichni představují extrémy, které by nikdo z nás nechtěl potkat. A každý ztotožňuje jistý stereotyp a předsudek. Kevin Spacey coby majitel velké korporace je přesně podle očekávání sebestředný chlapík, který rád ponižuje své zaměstnance a jeho představa motivace je poněkud odlišná od té, kterou nás učili ve škole.

Pěknou, ale velice kratičkou roli si zde zahrál také Donald Sutherland, který ztělesnil jistý typ člověka. Starostlivého, hodného zaměstnavatele, který lpí na svých zaměstnancích a jednoho si oblíbil téměř jako syna. Takový člověk má všechno. Respekt ostatních lidí, oblibu u svých zaměstnanců, úspěšný podnik. Ale zákonitě musí být něco, co se mu nepovedlo. Jeho syn Bobby (vynikající Colin Farrell) je právě jeho největší zklamání. S příchodem Bobbyho do firmy přichází radikální změny. A to i pro Kurta (Jason Sudeikis), který musí plnit šílenou vůli pošahaného feťáka.

[nggallery id=56]

„Mokrá práce“ a jiné kšefty

Takže zatímco Kurt a Nick opravdu ve své práci trpí, problémy Dalea se zdají být jaksi nepodstatné a v partě bagatelizované. Hlavní prohřešek jeho šéfky je totiž sexuální harašení a obtěžování. Takže věc, která patří k přirozenému fantazírování každého zdravého heterosexuálního muže.
Daleova šéfka Julia (Jennifer Aniston) je totiž velice sexuálně přitažlivá žena, která je zároveň také dost zvrhlá. A neštítí se nechat osahávat pacienty pod narkózou, kteří o jejím chování nemají ani tušení. O to horší je pozice Dalea, který je zasnoubený a nemá o Julii zájem. Jakožto registrovaný sexuální násilník si ale ve výběru pracovních míst nemůže příliš vybírat. Julia jeho menšího problému využívá na maximum.

Obyčejné každodenní stěžování si u piva ale přeroste v bizarní nápad. Jenže trojice působí poněkud naškrobeně a pouhá myšlenka, že by se měli sejít s nájemným vrahem je pro ně nepředstavitelná. Oni reprezentují vyšší střední třídu, muže v nejlepších letech. Muže, kteří jsou ale ponižování na každodenní bázi. Takové chování dokáže změnit i toho největšího kravaťáka.

Vrchol pak představuje jejich setkání s „vražedným konzultantem“ Deanem Jonesem (Neuvěřitelně vtipný Jamie Foxx). Opět vítězí předsudky, tentokrát ty rasové. Černoch je v očích uhlazených měšťáků symbolem kriminality, a kde hledat lepšího kandidáta pro jejich práci než právě v barech, kam tato skupina obyvatel chodí.

Trhlina v plánu

Jason Bateman, coby pragmatický a soustředěný Nick,  práci svých hereckých kolegů značně převyšuje. Jeho role je tak asi nejvíce uvěřitelná. Jason Sudeikis jako Kurt totiž nepůsobí zrovna jako největší „nabíječ“, přesto se mu jakýmsi zázrakem daří dostat každou ženu, které nějak hloupě zalichotí. Nejčastěji zkouší starý trik, že by měla být modelka či herečka. (Ale to je opět jen jistý stereotyp jak se dvořit ženě.)
A role Charlieho Daye je pak nejotravnější a nejméně reálná. A ne proto, že nechce klátit svou sexy šéfku. Prostě se ve většině situací chová až příliš iracionálně a více mluví než přemýšlí. (Prvotní myšlenka, nechat plán vraždy na něm se také vyklubala v pěknou frašku.)
Šéfové na zabití vychází ze stereotypů, nesnaží se je žádným způsobem bořit. Na druhou stranu se jim daří nezabředávat do žánrových klišé. (Až na pár výjimek. Viz dveře od garáže apod.)

Takže se jako divák spíše těšíte na momenty, ve kterých dochází ke konfrontaci ústřední trojice s jejich šéfy. Protože právě tyto chvíle přinášejí nejbouřlivější nadšení a smích. Třeba hned první střet Kurta s Bobbym je jednou z nejlepších scén vůbec. (Škoda, že si tuto chvíli „vyplýtvali“ již do traileru.)

Šéfové na zabití tak sice ční nad své žánrové konkurenty letošního roku, nicméně je dost pravděpodobné, než stejně tak jak se objevili, opět zase zapadnou a po zhlédnutí, které vás bude bezpochyby bavit, si těžko vzpomenete byť jen na jména ústředních hrdinů.

Hodnocení filmu Šéfové na zabití

Šéfové na zabití / Horrible Bosses 2011

Česká premiéra: 4. srpna 2011