RECENZE: Kovbojové a vetřelci – když kluci fantazírují

Kovbojové a vetřelci se nedají s ničím srovnat, ne proto, že by byli tak originální, ale jednoduše z toho důvodu, že jsou tak strašně divní. Steven Spielberg konečně v plné síle ukázal, jaký je dětina a stvořil si film, který zřejmě naplňuje jeho klukovskou fantazii. Jeho záliba v mimozemšťanech je pověstná (Blízká setkání třetího druhu, E. T. Mimozemšťan). Letos to není první snímek s tematikou „emzáků“, na kterém se producentsky podílel. (Super 8 ovšem do kin přijde až v září.)
Na plátně se tak odehrává cosi, co vypadá jako špatně smíchaný koktejl žánrů, ze kterého vylezl životaneschopný paskvil. Kovbojové a vetřelci se tak nepochybně zařadí na tu menší hromádku nepovedených komiksových adaptací. Proto, aby z komiksu vznikl film, bylo potřeba šest scénáristů. Přesto máte při odchodu z kina tolik otázek, jako by snímek napsala parta dětí z prvního stupně. Bez hlubšího smyslu nebo významu na sebe nakupili do sebe nezapadající prvky. Přidali trochu morálního poselství. Znepřátelené skupiny se spojili s výhledem na přicházející hrozbu a tím naplnili pořekadlo, že všichni lidé bratry jsou.

Indy a Bond společně v sedle

Přikládat velký význam režiséru Jonu Favreauovi ohledně výsledné podoby filmu by bylo vcelku zbytečné. Je zřejmé, že tento projekt řídili producenti Steven Spielberg a Ron Howard, kteří mají oba zálibu v megalomanských projektech. (Ovšem u obou se najdou kvalitní snímky.)
Hlavním lákadlem v hereckém obsazení pak bezpochyby měl být Harrison Ford, u kterého jsme doufali, že se vrátí do starých dobrých časů a předvede nám známého Indiana Jonese.  No, tak to se bohužel nestalo. Sem tam si  na jeho lepší role vzpomenete, ale příběh samotný herecké výkony zazdívá. A vůbec o hraní tu ví zřejmě něco jen ten Ford, protože Daniel Craig (mimochodem druhá hlavní hvězda příběhu a spasitel světů) se naučil jeden skvělý zlý pohled, který pak aplikuje od úvodní scény až do té poslední.

Trochu zábavy přinese vzájemné špičkování dvou hlavních hrdinů. Tedy šerifa Dolarhyda a Cizince. Pokud dochází k interakci mezi těmito dvěma maníky, pak se na plátně na chvíli uvolní atmosféra a podívaná se ze silně křečovité mění na docela zábavnou. Bohužel takových momentů je zde mnohem méně, než by bylo potřeba.

[nggallery id=60]

Emzáci a Divoký západ

Samotný nápad udělat crossover ze dvou absolutně do sebe nezapadajících linií nebyl zase tak špatný. Vůbec myšlenka přivést mimozemšťany na Divoký západ, tedy do druhé poloviny 19. století, kdy lidé (na americkém buranově určitě) ještě téměř ze všeho vinili nadpřirozené síly a neměli absolutně žádnou techniku, se kterou by se mohli alienům postavit, je skvělá.
Jenže výsledek takovou šanci, přijít s originálním dílem, které by mělo jak akci tak styl a myšlenku, zcela nestydatě promrhal.

Místo toho dostanete tajemného Cizince trpícího ztrátou paměti, jenž má kolem zápěstí omotaný podivný kovový náramek. Jak se ukáže, je to jediná zbraň, kterou lze nepřátelské síly zničit. (Jenže se vám po celý film nedostane odpověď na otázku, jak vlastně toto podivné zařízení pracuje, kromě toho, že je zřejmě ovládáno myšlenkami svého vlastníka.)  Kdyby tohle ale byla jediná nelogická věc, dalo by se to prominout a přejít s úsměvem.

Samotní vesmírní nepřátelé pak vypadají ještě hůř než potvory z filmu Vetřelec a vůbec vykazují podivné znaky. Například se dají zabít mnohem snáz, než jejich tělesná schránka napovídá. Jejich cíl na Zemi je pouze vyhladit lidstvo a získat zásoby zlata. Ani v jednom případě nevíme, proč to vlastně dělají.

Místo Fénixe žena

Kovbojové a vetřelci se snaží ukázat, že i lidé, kteří si nerozumí a nemají se rádi, se mohou spojit proti společnému nepříteli. Takže se nemilosrdný plukovník Dolarhyde spojuje se svým úhlavním nepřítelem, tajemným Cizincem, ze kterého se vyklube zloděj zlata. A nakonec spojí síly i s Indiány, které hojně zabíjel.
Do toho se připlete jeden komplex z neúspěšného a zbabělého syna, jedna otcovská lekce a utajené sympatie. Na plátně se tak ve změti šílené akce, kdy vůbec nevíte, co přinese další záběr, protože film odporuje všemu, v co jste doposud věřili, odehrává ještě jakási sociální idylka. Škoda že se na sebe všechno jen tak lepí, ale dohromady to absolutně nefunguje.

Zcela neuchopená a neurčitá je jediná ženská role, které se zhostila Olivia Wilde (Ono je celkem jedno, kdo by ji hrál, protože postava Elly je naprosto zbytečná, i když se umí obrodit z ohně jako Fénix). Ani jiskření, které by mělo probíhat mezi Ellou a Cizincem se nedostaví. A tak se nedočkají ani ti, kteří na film jdou z čisté zvědavosti, jestli se Olivia Wilde svlékne.

Sci-fi western v novém kabátě

Žánr sci-fi westernu byl překvapivě velice šikovně použit ve snímku Návrat do budoucnosti 3, kde nechyběl originální námět, skvělé zpracování a dávka umě mířeného humoru. I takový Indiana Jones patří svým způsobem do tohoto mixu žánrů. Ale Kovbojové a vetřelci jsou někde hodně daleko za nimi.

I když z filmu čiší absolutní klukovská radost, kterou nelze přehlédnout, není to dostačující, aby takovou náladu při sledování sdílel i divák. Snímek možná vznikl z podobného nadšení, jaké muselo proudit ve tvůrcích šíleného snímku Wild Wild West.
Ono se to všechno dá chápat jako pokus, co vlastně ještě dneska divák snese.
Ale je pěkné, že se najdou peníze na takové opusy, při kterých si parta chlapů plní své dětské sny. Natočit si takovou „srandu“ za 163 milionů dolarů a čekat, jak se na to budou lidé tvářit, je vlastně záviděníhodná pozice. Věřím, že spoustě lidem se v hlavách točí podobných fantazií mraky. Jen Steven má takové štěstí.

Hodnocení filmu Kovbojové a vetřelci

Kovbojové a vetřelci / Cowboys & Aliens 2011

Česká premiéra: 25. srpna 2011