RECENZE: Temného rytíře nepřekoná, jinak je závěr Nolanovy trilogie opravdu epický

Christopher Nolan svým prvním dílem k batmanovské trilogii v roce 2005 redefinoval způsob, jakým se mají točit snímky o komiksových super-hrdinech. Batman začíná měl oporu v silné postavě, kterou diváci znali nejen z komiksů, kreslených seriálů ale také z několika filmových zpracování (různé kvality). Samotná postava však nestačí, i když dokáže vyvolat jistou auru nadšení a očekávání, bez logického příběhu, který utváří jak samotného hrdinu, tak i prostředí, ve kterém se pohybuje, by nemohl vzniknout natolik silný příběh, jakým Batman začíná byl. O tři roky později předvedl Ch. Nolan něco, čemu málokdo věřil. Druhý díl trilogie s názvem Temný rytíř se stal ještě mnohem lépe vystavěným příběhem, který kvality prvního dílu nejen naplnil ale také dalece překonal.
Přirozeně se tedy od závěrečného dílu trilogie očekávalo, že předčí všechna možná (a snad i nemožná) očekávání. Od prvního zveřejněného traileru stoupalo natěšení fanoušků Batmana a tvorby Ch. Nolana, diskutovalo se o tom, zda-li bude nový zloduch Bane hoden porovnání s vyšinutým anarchistickým Jokerem, jestli je moudré do filmu nasazovat Catwoman, jak se vypořádat s ukončením této trilogie apod.
Závěrečný díl vyvolával mnoho spekulací, nadšených očekávání i obav. Veškeré obavy jsou však zbytečné. Napětí, emoce, budování tíživé atmosféry, všudypřítomný strach a dokonce i humor funguje skvěle. Temný rytíř povstal nabízí oproti předchozím dvěma dílům poněkud více vrstvený příběh, který jednak souvisí s tím, že jde o zřejmě nejhutnější díl trilogie a také proto, že je třeba celou ságu logicky uzavřít. Temný rytíř povstal se vrací k prvnímu dílu a uzavírá tak vyprávění o jednom z nejoblíbenějších hrdinů. Navíc se příběh neodehrává pouze v jakémsi fiktivním světě, kde se vše řídí jinými zákony, ale přesahuje svým dějem i do každodenní reality, které musí současný svět čelit.

Splatit ještě poslední dluh

Temný rytíř povstal je zasazen do doby, kdy od smrti Harveyho Denta uběhlo osm let, během kterých z ulic zmizel nejen zločin, ale i Batman. Ovšem nejen alter ego Bruce Wayna trpí. Samotný Bruce, rozpolcený z událostí, které se staly během jeho posledního aktivního působení, se uzavírá čím dál více do sebe a téměř nevychází ze svého sídla, čímž ještě více buduje svou pověst excentrického milionáře. Dentův zákon sice dostal za mříže většinu nebezpečných živlů v Gothamu, ovšem byl to zákon umocněný lží. A zatímco se jméno Harveyho Denta skloňuje jako synonymum hrdiny a Batman je zatracován jako chladnokrevný vrah a sobec, kterému na osudech lidí nezáleží, hrstka těch, kteří znají pravdu začíná tušit, že vylhaný mír nebude trvat věčně.
Plejáda zloduchů, kterou jsme v trilogii doposud viděli byla opravdu pestrá a nabízela zajímavou přehlídku od fanatiků, sociopatů až po vyšinutého anarchistu Jokera.  S Banem však přichází čisté zlo bez jakýchkoli postranních úmyslů. Bane nepracuje se strachem stylem, jakým působil na své oběti Scarecrow. Baneovi nejde o to, zlomit morálku lidí a dohnat je k činům, kterých by jinak nebyli schopní, jak to činil Joker. Bane chce rozpoutat všeobecný teror s vědomím, že z něj není úniku. Fyzická i psychická Baneova síla láka určité typy lidí, kteří si myslí, že skrze Baneovy činy se dotanou k moci, finančním prostředkům či jiným zdrojům, se kterými získají převahu nad ostatními. Baneovi však nejde o dominanci.
Nutno říct, že Tom Hardy v masce Banea podává skutečně mistrovský výkon, ovšem jeho postava zřejmě nedosáhne takové popularity jako postava Jokera. (Což je zřejmě částečně zaviněno tragickou událostí, která potkala představitele této role.)
Jeho plán osvobodit lidi od nadvlády zkorumpovaných úředníků a policistů vyústí v šílenou situaci totální „svobody“, kdy má čin jednoho obyčejného člověka moc určit osudy všech lidí v Gothamu.

[nggallery id=132]

Christopher Nolan má v současném hollywoodském filmu jakousi výsadní pozici, kdy je jako jeden z mála schopný točit špičkové, inteligentní filmy (Dokonalý trik, Počátek) a zároveň dosáhne i na horentní finanční úspěch s blockbusterem, jakým je právě jeho batmanovská trilogie. Ovšem přemýšlet o Batmanovi v Nolanově podání pouze jako o „letním velkofilmu“ by bylo šeredně zlehčující a znevažující kvality této trilogie. Přestože disponuje značným množství „opulentních“ akčních scén, ukazuje nejnovější technologické hračky, která má Bruce/Batman k dispozici, není to film u kterého může divák jen tak přestat sledovat příběh, jelikož je už od začátku jasné, jakým směrem se bude ubírat.
Ch. Nolan do svého posledního dílu zasadil postavy a události, které se odehrály v čase prvního dílu, tedy v době, kdy Bruce hledal identitu Batmana a vypořádával se se svým prvním protivníkem/učitelem Ra’s Al Ghulem. Ten se v jisté podobě vrací i do závěrečného zúčtování.

Bane: „Impossible“

Oproti předchozímu Temnému rytíři je třetí díl ze začátku mnohem méně „akčnější“ než by od něj někteří možná očekávali. Vyvstává zde určitá analogie mezi prvním a posledním filmem, jelikož v obou z nich není Batman přítomen hned od začátku, jelikož v obou z nich hned od začátku „neexistuje“. Bruce Wayne ztratil hodně, včetně zčásti také svou identitu Batmana, kterou musí spíše než najít alespoň znovuobjevit.
Přestože jde o film podle komiksu a to ještě specifického druhu komiksu o super-hrdinovi, nepostrádá snímek propracovanou psychologii postav. Ty jsou zasazeny do určitého backgroundu a nepůsobí pouze jako loutky v černobíle načrtnutém schématu. O Baneově minulosti se tak dozvíme mnohem víc než například o Jokerově, který měl několik „hezkých“ historek o svých jizvách, ovšem o jeho charakteru vypovídaly především jeho činy.
Super-hrdinové z dílny DC Comics mají oporu právě v Batmanovi, jenž zachraňuje jejich pověst, protože například v roce 2011 uvedený Green Lantern propadl zcela právem, jelikož nenabízel silný příběh a samotný hlavní hrdina nebyl pro publikum příliš zajímavě zpracovaný.
Nabízí se ovšem otázka, zda-li se dá Batman srovnávat se „seriózními“ dramaty, byť také natočenými na základě komiksové předlohy (V jako Vendeta (James McTeigue, 2005) nebo Dějiny násilí, které do filmu skvěle převedl D. Cronenberg). Z toho však vyvstává další otázka, jestli není adaptace komiksu dnes vnímána s jakýmsi pejorativním příznakem a primárně odsouzená jako pouhá „zábavná“ podívaná, která nemůže nabídnout jistý přesah. Filmová zpracování děl Marvelu povětšinou nabízejí právě spíše naparáděnou akci, jakkoli skvěle natočenou (X-Men, Thor, The Avengers, Iron Man), ovšem spíše jen „oku lahodící“. Jejich postavy neprochází takovým vývojem, jaký zažil Bruce/Batman v Nolanově trilogii.
Ovšem jakkoli se Ch. Nolan snaží, aby byl jeho velkolepý závěr dokonalý a bezchybný, tak velký moloch, jakým se jeho Batman stal, nelze ve všech směrech ukočírovat, takže se čas od času staneme svědky zbytečných klišé („Spojte mě s prezidentem…“).

Všechno se v závěrečném díle ovšem netočí jen kolem Batmana a jeho hledání ztracené identity a nabírání nových sil na zřejmě největšího soupeře, s jakým se kdy musel vypořádat. Prostor dostane také Catwoman (Anne Hathaway), jíž se v samotném filmu ani jednou tímto jménem neřekne, její příslušnost k této postavě naznačuje pouze decentní maska a různé narážky znějící jakoby mezi řečí. A samozřejmě velice horlivý a přičinlivý detektiv John Blake (Josehp Gordon-Levitt).
Bylo by bláhové nevidět v návratu Temného rytíře jisté narážky na současnou situaci nejen ve Spojených státech ale i jinde na světě. Především v „honu“ na lidi, co si žijí nad poměry (Hnutí „Occupy Wall Steet“ a slogany „We are the 99 %“ při sledování filmu často vyvstanou na mysl.), či hrozba teroristických útoků, které můžou nastat prakticky kdykoli a kdekoli na světě. Sílící paranoia je znát, ovšem přikládat těmto významům ve filmu větší váhu, než že plní jakousi formu aktualizace, by bylo zřejmě přehnané a zbytečné.

Christopher Nolan svůj projekt završil perfektně bez sebestředného imaginárního poplácávání po zádech, dovedl svoje postavy k epickému závěru, dobro zvítězilo a přes trochu více dějových zvratů se Batman uložil k důstojnému odpočinku. Vrcholným dílem trilogie však nadále zůstává Temný rytíř, který co se týče akce i příběhu jednoznačně vede, ale návrat Temného rytíře za ním nepokulhává, jen mu snaživě dýchá na záda a skoro by ho dostihl nebýt některých (možná) zbytečných situací a mírně megalomanského nadšení.
Na poli velkých blockbusterů však Temný rytíř povstal jednoznačně vede a nechává za sebou i The Avengers, kteří se svým zpracováním nemůžou zdaleka rovnat tak mnohavrstevně propracovanému příběhu jakým závěr Nolanovy trilogie bezesporu je.

Hodnocení The Dark Knight Rises

Temný rytíř povstal/
The Dark Knight Rises