RECENZE: Elitní zabijáci jsou ukázkou promarněné šance

Elitní zabijáci mají ve své podstatě obrovský potenciál. Ten se ale bohužel podařilo tak dokonale zakopat, že se ani v náznacích nesnaží drásat na povrch. Námět, ze kterého snímek vychází je silná knižní předloha,  kterou by talentovanější a zkušenější režisér mohl přivést k dokonalosti. Gary McKendry si námět velice nepěkně osekal a všechen přesah pohřbil hluboko do země.
Chybí jakékoli hlubší zasvěcení diváka.  Tvůrci filmu měli k ruce konzultanta z SAS, který jim radil, jak přesně vystihnout svět agentů. Tajná organizace se jim neříká bezdůvodně. Divák se nedozvídá téměř nic. Mohl to být pěkný politický thriller, místo toho jsou Elitní zabijáci spíše akční patlanina, která na sebe kupí dějové zvraty, aniž by ty předchozí důkladněji vysvětlila.

De Niro mimo záběr

Elitní zabijáci jsou dalším skvělým příkladem filmu, který zcela zabíjí nejen sám sebe, ale také herce, kteří v něm hrají. Nejenže jsou téměř všechny postavy spíše karikatury než životaschopné charaktery, Robert De Niro, který je bezesporu jedním z hlavních lákadel filmu, je v záběru opravdu minimálně, jelikož téměř celý film zůstává skryt v zajetí ománského šejka.
Ten nabízí svá ropná pole, ale požaduje krev těch, kteří zabili jeho tři syny. Pokud čekáte bližší informace týkající se samotné bleskové války o Mirbat v Ománu roku 1972, pak čekáte marně a zbytečně. Žádné informace se nedozvíte. Pouze fakt, že se jednalo o operaci SAS (Special Air Service), při které byli zabíjeni povstalci a členové partyzánských skupin. Žádné informace z politického zákulisí, i když je zřejmě, že za vším stojí ropa.

Namísto, aby se děj zaměřil na samotný konflikt, ubírá se poněkud lidštějšími stopami. Sledujeme vývoj hlavního protagonisty Dannyho, kterého si zahrál Jason Statham. Danny trpí jakýmsi komplexem vycvičeného zabijáka. Rád by s touto prací skončil, a  to s mu na chvíli daří, jenže jeho minulost si ho najde i v daleké Austrálii.  Film se snaží vyrovnávat informační ztráty rozmanitými lokacemi, takže se vydáváme do ománské pouště, Londýna, Paříže, Walesu. Elitní zabijáci ale nemají být road-movie, při které parta vysloužilých zabijáků rozjímá nad životem. Bohužel se to občas děje. Zejména v případě Dannyho, který se ve své paměti rád vydává na toulky. Ať už to jsou výlety za jeho milou do Austrálie, nebo vzpomínka na málem zastřelené dítě v Mexiku.

[nggallery id=101]

Zabijáci nosí kotlety

Zatímco je Hunter (Robert De Niro) uvězněn v sídle šejka Amr bin Issa, Danny si vyslechne komentáře o tom, jak on sice se zabíjením skončil, ale zabíjení zřejmě neskončilo s ním. To je jedna z mnohých scenáristických perel. Scénář k filmu napsal Matt Sherring, což je jméno téměř neznámé. Nelze srovnávat s žádnou jeho předchozí prací, jelikož je to jeho celovečerní prvotina.
Co bychom ale v úvahu vzít měli je samotná kniha, která tomuto snímku posloužila jako předloha. Ranulph Fiennes byl členem SAS a jeho kniha The Feather Men má být „pravdivou“ výpovědí, co se uvnitř této organizace dělo. Vláda ovšem knihu zamítla, ale nevydala žádnou svou verzi. Není tedy jisté, kde přesně leží pravda. Možná by to ani nebylo tak důležité, kdyby se tvůrci nebáli knihu vyložit jako pravdivou. Oni zaujali snad nejhorší možný postoj, kdy balancují někde na hraně. Jako by se snažili vyhnout jasnému stanovisku. Zčásti knihu pokládají za pravdivou, když se chlubí, že jejich film je natočen „podle skutečné události“. (Což je samo o sobě dost mocné zaklínadlo, na které je ale moderní divák poněkud alergický. Zvlášť v takto nejasných případech.)

Zbytek hereckému ansámblu je zde spíše do počtu. A to bez výjimky. Nelze nikomu fandit. Snímek Elitní zabijáci volí tu nejhorší formu konformismu, na jakou už dnes nejsme téměř zvyklí a jakou bychom ani nečekali. Nedotaženou postavou je vlastně celý Dannyho nově sestavený tým „uklízečů“ v čele s Daviesem, kterého ztvárnil Dominic Purcell (Kdo by ale čekal, že ho v roli pozná, ten by se mýlil. Zdobí ho ohavné velké brýle a příšerné kotlety. Které zabíjí jakékoli sympatie.)
Když se kolem skupiny vedené Dannym začne utahovat smyčka a po krku jim stále více jde Spike, je vám téměř lhostejné, jaký osud je potká. Spikeovi zřejmě fandit nebudete. Je to sice muž plný zrazené pýchy a pokřivených ideálů, ale Clive Owen mnohem lépe zvládá role těch „hodných chlápků“.

Dotek jemný jako pírko

Ve filmu se objeví i tajná společnost Feather Men (Tak trochu překladatelský oříšek, proto je lepší, že zůstal nepřeložen.), která je složena zejména ze stárnoucích bývalých členů SAS a jednoho mladého horlivce, který dělá téměř všechnu špinavou práci (Spike). Na ještě hrubší šichty má Spike pod sebou skupiny tzv. Locals. Spike je v případě jakéhokoli problému jediným obětním beránkem, zatímco „starší“ vyváznou s čistým štítem.
Na scénu pak také přichází samotný Ranulp Fiennes, jako jeden z vojáků, který v Ománu zabil šejkova syna. Vychází mu kniha, která tyto akce dokládá, ale ve filmu se se samotnou knihou pracuje jen velmi opatrně (rozuměj vůbec).

O akci v Ománu nemluví nikdo. Sám Fiennes v Ománu byl a je možné, že jeho kniha popisuje skutečné události barbarského vraždění. Nečekejte ale žádné odpovědi.
Akce má diváka umlčet a nenechat na povrch vybublat touhu dozvědět se víc. Akčních scén je zde až příliš, ač se některým nedá upřít jistý styl a energie. Zvláště povedené jsou ty, ve kterých se objevuje Robert De Niro. Škoda, že je ho tam tak poskrovnu.

Elitní zabijáci jsou nešťastným příkladem, jak zůstat kdesi na půli cesty a vyznít na prázdno. Milovníci akčních filmů si na snímku najdou klady a bude jich zřejmě dost. Ale určitě se zarazí nad překombinovaností děje, která by více slušela politickému thrilleru. (Kdyby se to klubko na konci rozmotalo, samozřejmě.) Přílišné milostné motivy Dannyho a jeho ušlechtilost filmu také škodí, stejně jako všechny řeči o jeho zabijáckých instinktech. Neubráníte se dojmu, jak dobrý to mohl být film, kdyby ho režíroval někdo jiný. Takhle je to spíše promarněná šance a ztracený potenciál, než plnohodnotný film, který divákovy dá něco víc, než dvě hodinky „zábavy.“

Hodnocení filmu Elitní zabijáci

Elitní zabijáci /
Killer Elite 2011