RECENZE: Dluh oživuje tematiku nacistických zločinců z jiného pohledu

Tematika druhé světové války, případně „lovu“ nacistických zločinců, kteří unikly Norimberským procesům, je stále ještě atraktivní a dá se na ní postavit příběh, který má všechny potřebné emoce. Udrží diváka v napětí, nechá ho pocítit soucit i odpor. Dluh režiséra Johna Maddena patří do skupiny takových snímků. Mimoto má skvělé herecké obsazení. Přesto se nelze ubránit dojmu, že je až příliš „vyšperkovaný“. Vysoký důraz kladený na autenticitu, kdy se dokonce používá i jiný jazyk než angličtina, atmosféra 60. let ve Východním bloku je tak hustá, že ji divák chvílemi cítí. Jako by mu ten umělý pach pronikal do nosních dírek.
John Madden ale nenatočil válečné drama. Dluh je příběh především o lásce. Konkrétně o milostném trojúhelníku, který se náhodně potkává na operaci Mossadu.

Honba za zločinem

Film má zpočátku dost slušné tempo i atmosféru, která je postavena především na přesvědčivých výkonech charismatických herců. Kterým lze jejich osud věřit. Helen Mirren v roli Rachel opravdu působí tak, jako by ji po více jak třicet let tížilo, že všem lhala. Dluh, který má trojice agentů Mossadu je totiž čistě morální. A jak se zdá, třicet let budovaná a živená lež dosáhla svého vrcholu. A ti, kteří se na ní podíleli, zrovna tak již ztrácí síly.

Retrospektivní vyprávění, které John Madden zvolil pro svůj nový film působí zpočátku svižně. Obě linie se zdánlivě protínají. Střih přechází volně z jedné roviny do druhé a funguje to. Děj to nijak nemate. Není zde pocit, že byste nevěděli, co se děje. Ani opakování scény, která se zdá být jasná, není na škodu. Věci totiž vždy nejsou takové, jak se na první pohled jeví.
Trochu netradičně se dostává nejvíce prostoru právě Rachel. Hlavní ženská protagonistka, kterou si zahrály Jessica Chastain a Helen Mirren, je bezpochyby nejsilnější postavou.  Díky ní a její oběti lze vystopovat uprchlého chirurga Vogela, kterému se přezdívá „Chirurg z Březinky“. Tak jako desítky jiných „nacistických doktorů“ se i on na vězních, převážně Židech, dopouštěl sadistických pokusů. Běžné bylo i zaměňování končetin, „výzkumy“ s extrémními teplotami a jiné zvrácenosti.

[nggallery id=78]

Snímek dobře funguje jako psychologické drama, akční thriller a drama milostného trojúhelníku dohromady. Až je s podivem, že se daří tyto formy držet pohromadě a nedat spíše vzniknout překombinovanému paskvilu. Střídmý scénář je jedním z hlavních držáků Dluhu. Přestože film nabízí tolik příležitostí k patosu a laciným trikům, šikovně se jim vyhýbá. Dokonce i v momentech nejvyššího romantického vypětí.
K závěru, kdy se ale se celý vývoj situace soustředí pouze a jedině do rukou Helen Mirren, se ale dostáváme do poněkud nesourodého kolotoče, který silně kontrastuje s pozvolným a velice povedený dosavadním vývojem.

Jaká je cena za spravedlnost?

Třicet let skrývané a pečlivě střežené tajemství navždy spojilo osudy tří lidí. Akce byla zdánlivě ukončena ve prospěch tří agentů Mossadu, kteří tvrdili, že zajatého nacistického lékaře zastřelili na útěku. Břemeno, které si všichni tři z operace odnášejí je obrovské. Horší je ale morální dilema, se kterým musí žít. Všichni tři vlastně těží z výsledků své práce, kterou ale nesplnili.
V nejhorším postavení je bezesporu Rachel, která byla nejen vykonavatelem domnělé střelby. Její dcera nyní žije z jejích úspěchů tím, že vydala knihu, která popisuje celou akci.

Na Rachel je kladena od začátku největší pozornost. Jessica Chastain a Helen Mirrem si pro sebe uzurpují nejvíce pozornosti. Zda-li je to snaha tvůrců vnést do celého příběhu trochu emancipace tím, že všechny klíčové momenty se odehrávají především díky postavě Ráchel, není jasné.  I závěrečná konfrontace, kdy na povrch nepříjemná pravda přeci jen vybublá a je třeba rychle jednat, je svěřena právě do rukou Rachel.
Postava Vogela, nacistického lékaře, symbolizuje zlo v jeho nejzákladnější podobě. Člověk, který byl za války schopen provádět sadistické experimenty na nevinných lidech, je po válce stejně snadno schopen se oženit a začít nanovo lékařskou praxi jako vcelku uznávaný gynekolog.  Tato proměna jasně ukazuje, jak je zlo flexibilní, tvárné a přizpůsobivé.

Film se ale nesnaží být historickou rekonstrukcí. Přestože se v Německu nenatáčelo, podařilo se vytvořit věrnou rekonstrukci města s jeho tíživou atmosférou 60. let. Hlavním motorem příběhu sice je hon na nacistického zločince, který uniká spravedlnosti, ale vedlejší dějová linie, kterou tvoří zejména drama milostného trojúhelníku, je stejně hutná.
Manželství, které uzavře Rachel se Stephanem (Marton Csokas, Tom Wilkinson) je čistý kalkul. Tajemství, které si s sebou z akce berou se přeci jen lépe uchová, když se mohou navzájem kontrolovat.
Proto zpráva, že je „Chirurg z Březinky“ stále naživu přichází od Davida (Sam Worthington, Ciarán Hinds), který se od dvojice trhl. Jeho morální dilema bylo nepochybně větší.

Dluh patří k tomu lepšímu, co se na podzim dostalo do českých kin a rozhodně stojí za to, aby si na něj diváci udělali čas. Není to historické drama, ani čistá ukázka nevydařené lásky v podobě milostného dramatu. John Madden natočil po dlouhé době dobrý film, který je nejen skvěle napsaný a zrežírovaný, ale také zahraný. Až na „zmatlaný“ a trochu moc uspěchaný konec, který příliš neladí k celkového pozvolnému tempu filmu, je Dluh příjemný snímek. Bohužel nijak výrazný. Na dvě hodiny slušně zabaví, ale po skončení nevyvolává  žádné otázky. Všechno divákovi podává příliš jasně.

Hodnocení filmu Dluh

Dluh /
The Debt