RECENZE: Colombiana není nový Leon

Příběh o pomstě se musí umět podat. Měl by být dostatečně podložen zajímavým příběhem, nebo vyprávěn pomocí výrazné stylizace. Colombiana nemá bohužel ani jedno. Chybí propracovanější příběh a celý film jede v duchu béčkového akčňáku. Točit film o pomstě za smrt blízkého člověka je navíc tak hojně užívaný motiv, že musí mít k sobě ještě něco navíc. Hloubku a nebo výrazný styl, který diváka zaujme a přesvědčí, že zrovna tento příběh je něčím výjimečný.
Luc Besson jako by se snažil napsat nového Leona smíšeného s Brutální Nikitou, když si vybírá hrdinku, která přichází o rodiče a následně se z ní stává ultimátní zabiják. Ale Colombiana se novým Leonem stát nemůže. Nemá nic z toho, co bylo v Leonovi tak půvabné. Nemá žádné kouzlo. Je holá a plochá. (Téměř jako hrudník Zoe Saldany v hlavní roli.)

Možná není tak úplně spravedlivé svalovat všechnu vinu na Luca Bessona, který chtěl trochu vrátit čas a dostat se opět do  formy, kdy točil jedny z nejlepších akčních filmů. Olivier Megaton, který se snímku ujal coby režisér se na jeho stylu musel taktéž výrazně podepsat. A bohužel ne příliš povedeně. Colombianě chybí charismatičtí herci, kteří by diváka do děje vtáhli, když to nezvládá příběh.

Kolumbijská telenovela hadr

Zpočátku se příběh odehrává v rozpálené Bogotě, hlavním městě Kolumbie, jehož podsvětí má svá chapadla všude a nešetří ani nevinné děti, kterým neváhá vyvraždit celou rodinu. Začátek je slušně rozjetý. Má svižné tempo. Jeden z bossů  kolumbijské mafie se rozhodne krásný den zbrotit krví. Tím začíná kolotoč událostí, které jsou předem dané a předvídatelné.
V novodobé filmové historii zůstává nejlepším filmem o pomstě Kill Bill Quentina Tarantina. Dokonce i kratičká epizodka o O-Ren Ishi, která se stejně jako hlavní hrdina Colombiany mstí za smrt svých rodičů má větší náboj, než celý přes hodinu dlouhý film Oliviera Megatona.

Colombiana působí trochu jako kolumbijská telenovela. S tím koresponduje v některých scénách i hudba, která tento laciný dojem pouze podtrhuje.
Desetiletá Cataleya stojí před těžkou volbou. Pomstít smrt rodičů nebo žít normální život? Vybírá si cestu pomsty. Odjíždí do Chicaga za svým strýcem Emiliem a jeho matkou, kteří ji vychovají. Emilio jí navíc poskytne i potřebný výcvik. Jak tento výcvik probíhá se nedozvídáme. V příběhu rovnou přeskakujeme do doby, kdy Cataleya likviduje vrcholné zločince, aby tím vylákala hlavního nepřítele Dona Luise.

[nggallery id=96]

Cataleya pak zvládá v podstatě dvě práce. Stal se z ní nájemný vrah, který vyřizuje „normální zakázky“ a ve svém volnu stíhá likvidovat „staré známé“, kterým na hrudník kreslí jako znak orchidej. FBI se ale rozhodne zveřejnit tyto vraždy až poté, co Cataleya  zabije svou dvaadvacátou oběť. (Podobných nelogických manévrů, děr, do očí bijících nesmyslů by se ve snímku dalo najít mraky.)

Čestný zabiják s mafií v patách

Zoe Saldana vypadala i hrála mnohem lépe v Avatarovi, ve kterém vlastně tak úplně nehrála. A to je možná hlavní problém. Cataleya není silná postava, se kterou by divák prožíval film. Je to spíš figurka, která jedná tak, jak předpokládáme, ale přitom je prázdná a suchá. Pomstychtivá dvanáctiletá Mathydla z Leona v podání Natalie Portman  má mnohem více charismatu a dokáže nás udržet. (Navíc má k ruce mnohem lepší partu „vedlejších“ herců.)

Obsazení je další velká slabina tohoto nenáročného akčního snímku bez jakéhokoli přesahu. Luc Besson možná ztrácí dech (a tak trochu i soudnost), když chce na plátně vidět další tuctový příběh, kterých už bylo vyprávěno tolik. Nehraje si s detaily, kupí na sebe haldu nelogických scén. Cataleya je zřejmě nejvíce nepravděpodobná filmová postava letošního roku. Sebelepší stratég občas musí šlápnout vedle, ale tady se vše perfektně daří. (Až na jednu, zcela očekávanou, výjimku.)

Vedlejší linie filmu jsou pouze lehce načrtnuté a slouží spíše jako vata. Zapletenost CIA do případu, milostná linka, Cataleyin strýc a jeho matka. Dokonce ani vyšetřovatel FBI Ross nepůsobí jako rovnocenný hráč.
Akční scény jsou devalvovány, jelikož jich ve snímku vidíme více než je třeba. Vrcholem pak má být závěrečná konfrontace Cataleyi s Marcem (Jordi Molla), mužem, který vedl vražedné komando, jenž popravilo její rodiče. Ale scéna je zbytečně přetažená a nepůsobí ani trochu esteticky. A používání zubních kartáčků jako zbraní nepůsobí inovativně, nýbrž divně. Počáteční náboj se postupně vytrácí až zmizí úplně. A na konci přijde zasloužené vydechnutí, že už je konec.

Colombiana zapadne do škatule akčních béček, a jen těžko se věří tomu, že to tak nebylo zamýšleno. Že jsme možná měli dostat novodobého Leona, kterému se chce film vyrovnat nebo alespoň přiblížit. Luc Besson by možná místo recyklace svých starých dobrých filmů mohl přijít s originálním nápadem, jakým byl ve své době Leon, Brutální Nikita nebo Pátý element. Devadesátá léta jsou nenávratně pryč a tenhle vlak už nikdo nechytí. Je zbytečně čekat, že znovu projede.

Hodnocení filmu Colombiana

Colombiana 2011

Česká premiéra: 22. září 2011