RECENZE: Červená Karkulka je softporno pro náctileté

Červená Karkulka si svou cestu do českých kin nakonec raději rozmyslela, a skončila pouze na DVD. Kdyby měl někdo dostatek rozumu, vsadil by tento snímek do toho nejzabezpečenějšího trezoru. Zhlédnutí tohoto filmu totiž může způsobit návaly silné, nevysvětlitelné agrese. Nedá se ani přesně určit cílová skupina diváků, kteří by z nové verze Červené Karkulky měly mít potěchu. Možná náctiletí, jejichž srdéčka prahnou po zakázané lásce a dobrodružství bez logiky. (Myslím ale tu „horší“ sortu puberťáků.) A možná spíše chlapce než děvčata. Protože Amanda Seyfried by za své ztvárnění Valerie (aka Červené Karkulky) měla dostat cenu za nejlepší rozkuřovačku. Ta holka téměř celý film drží pusu pěkně našpulenou až máte pocit, zda-li vůbec koukáte na přístupný film.

Nestydaté znásilnění dětské pohádky

Co vedlo režisérku Catherine Hardwicke k tomuto opusu lze jen odhadnout. Její práce na prvním Twilight filmu jí zřejmě dala pocit, že si nyní může točit každou ptákovinu, protože bude mít k dispozici producenty, kteří jí to umožní. Inu, to se opravdu stalo. Zajímavostí může být, že mezi producenty se najde i Leonardo DiCaprio. Opět se nabízí otázka, co ho k tomu vedlo. Tomuto projektu snad nemohl nikdo věřit.

Očividná sázka na publikum, které hltá příběhy zářícího upíra Edrawda a naivní dívky Belly film kazí hned zpočátku. Během prvních pár minut vás totiž snímek natolik znechutí, že máte pocit, jako by vám někdo svěrákem drtil hlavu. Tak usilovně se totiž snažíte přijít na to, k čemu tento snímek je a co vypráví. O Červenou Karkulku nejde. Ta si ze slavné pohádky vypůjčila pouze název.
Hlavní postavou je zde dospívající dívka Valerie, která je zamilovaná do chlapce, ale má si vzít jiného chlapce. Rosamunda Pilcher hadr.

Distributor uvádí, že jde o horor. Jenže horor se neodehrává na plátně, nýbrž přímo u diváka. Snímek vás dokáže dokonale zmučit už při prvním zhlédnutí. Pokud vydržíte koukat do konce, zasloužíte uznání.
Jak se mohl do snímku uvrtat Gary Oldman je další velký záhada, kterou Červená Karkulka vyvolává.

[nggallery id=16]

Středověcí burani v rozhalence

Navzdory tomu, že se příběh odehrává uprostřed lesa a ještě navíc v očividné zimě, téměř všechny mužské postavy se zde pohybují zásadně v rozhalence, jako by bylo minimálně třicet stupňů. (Takže Orlando Bloom aka Will Turner z třetích Pirátů z Karibiku je co do rozhalenosti svého hrudníku v zimním počasí snad konečně překonán. )

Vrcholem trapnosti je scéna z vesnického středověkého candrbálu, kde probíhá prvotřídní svádění za pomoci (mírně) lesbických hrátek. Touha vyvolávat žárlivost pomocí ladného svíjení ženského těla tu zřejmě byla dříve, než bychom čekali. Chování všech protagonistů. nedomyšlený děj, patetické dialogy, ubohoučká výprava, to je jen zlomek faktorů, které z Červené Karkulku dělají ohromné béčko bez špetky nadsázky. Divák během filmu nedostane jediný náznak sebeironie. Všechno, co se tu děje, je myšleno smrtelně vážně.

Koho neodradil trailer a bude mít stále chuť si DVD zakoupit (nebo jinak obstarat), by měl mít na paměti, že ten trailer nelhal. O snímku si uděláte vcelku jasnou představu. Nic navíc nečekejte. Jedna pěkná slečna zmítána ve strašlivém melodramatickém vztahu, kdy o ní usilují dva chlapci, jeden nepovedený vlk (ze kterého se náhle stává vlkodlak), roztomilá babička s velkýma ušima a očima. To je jediné, co dostanete.

Více penetrace, méně slov

Kdyby se Catherine Hardwick rozhodla natočit pornofilm, dopadla by celá Karkulka mnohem lépe. Oni tam ty náznaky jsou, a více než zřetelné. Amanda Seyfried se ve filmu proslavila především rolí ve snímku Protivný, sprostý holky. Pokud si myslíte, že horší film už nelze natočit, Červená Karkulka vám tento omyl hravě vyvrátí.

Vrchol nevkusu ale přichází až s obsazením Garyho Oldmana. Je to totiž on, kdo k filmu (možná) přivede i někoho jiného než fanoušky Twilightu. Postava otce Solomona, omezeného vraha, který z boží vůle vykonává roli soudce i kata, je tou nejhorší filmovou postavou, kterou jste kdy viděli v podání charismatického herce.

Patetické dialogy o mladické pubertální lásce, které navíc chybí požehnání shůry  možná fungovalo u Twilightu. Ale proč tím prznit další snímek?
Těžko se chce uvěřit tomu, že jméno scénáristy Davida Johnsona najdete také u jednoho z nejlepších filmů Vykoupení z věznice Shawshank. (Ovšemže ne jako scénáristu, ale přeci jen zde máme důkaz, že ten člověk ví, jak vypadá dobrý film.)

Jestli občas nadáváte na české distributory, že pouští některé snímky do kin s velkým zpozděním, nebo je nezakoupí vůbec, pak za to, že Červenou Karkulku odsoudili pouze k distribuci na DVD, bychom jim měli zlíbat ruce. A pokud budou náhodou někdy tento film vysílat na některé televizní stanici, naplánujte si na tento den opravdu dlouhý a hezký výlet.

Červená Karkulka / Red Riding Hood 2011

Režie: Catherine Hardwicke
Scénář: David Johnston