RECENZE: Bling Ring / Povrchně zobrazená povrchnost

Filmy, které nějakým způsobem reflektují životní styl mládeže se samozřejmě točí neustále, ale v poslední době se v evropském a americkém prostředí vyskytly dva výrazné snímky. Byly jím srbský snímek Maji Milos Klip (2012) a Spring Breakers (2012, v české distribuci 2013) Harmonyho Korina.
Oba filmy zobrazují zcela jiný životní styl, ale každý jde svým způsobem do extrému. Jasna v Klipu řeší svoje dospívání skrze sex se starším Djolem. Generační rozpor tu má nejprve dvě úrovně. Rodina se Jasně stále více vzdaluje, není schopná vysílat jakékoli emoce jejím směrem a nějakého prožívání je schopna pouze s partou vrstevníků, nejlépe na party se spoustou alkoholu a drog. Do rozporu se Jasna dostává až konfrontací s malými dětmi v pečovatelském domě. Tam si teprve uvědomuje svoje postavení ve společnosti a prázdnotu, s jakou žije svůj život. Přesto však není schopná vystoupit ze sexuálního kolotoče s Djolem.

Spring Breakers ukazují naprosto odlišný styl života. Parta mladých holek mířících na prázdniny potřebuje peníze, aby si svůj výlet mohly užít. V tom je zásadní rozdíl od Klipu. Peníze v něm nehrají zásadní roli. Právě přes Klip a Spring Breakers se tak dá dobře dopracovat ke snímku Sofie Coppoly Bling Ring.

Duchovní vůdce Angelina

Sofia Coppola ve svých filmech reflektuje především prostředí, ve kterém se sama pohybuje, která zná a jaký prožívá. Často ukazuje prázdnotu a povrchnost světa vyšších vrstev, aniž by se dotýkala známých klišé, že bohatství znamená nešťastný život. Tak černobílé to rozhodně v jejích filmech není.
Bling Ring je příběhem šesti teenagerů, kteří jsou neustále vystaveni kultu celebrit, které obdivují a vzhlíží k nim v podstatě jako k bohům a svým idolům. Svůj podíl na tom má samozřejmě i jejich výchova. Domácí vyučování s prvky „filosofie Tajemství“, Angelina Jolie jako obraz dokonalého člověka, ke kterému je potřeba vzhlížet. Výchova Nicky (Emma Watson) a její nevlastní sestry Sam (Taissa Farmiga) je postavena ne mediálním obrazu lidí, kteří by stejně dobře mohli být fiktivní postavy.

Bling Ring | r. Sofia Coppola (Foto: A24)

Rebecca a Marc, v podstatě strůjci loupeží, jsou ovšem ze světa Nicky a Sam poněkud vytrženi. Chodí do běžné školy a svět celebrit pro ně není prostředkem k duchovnímu rozvoji, ale příležitost stát se součástí životního stylu, po kterém touží. Pro ně znamená vlastnictví ukradených věcí z domů slavných osobností něco mnohem víc než vzrušení, které to primárně představuje pro Nicky a Sam. Marc i Rebecca touží po těchto věcech, jelikož je mají přesně spojené s jejich původními majiteli. Je to pro ně jistá relikvie, posvátný předmět ve světě, kdy jsou celebrity označovány za nejdůležitější lidi planety.

Mediální obraz světa, který vyvolává dojem, že pouze skrze peníze a slávu lze dosáhnout životního štěstí či nějaké formy spokojenosti, vyvolal v těchto teenagerech pocit nedostatku, pokud se takovému obrazu sami nepřiblíží. Ovšem jaká je vypovídací hodnota snímku? Jak se dá vztáhnout na určitou generaci? V podstatě nedá, jelikož se týká skutečně výlučné součásti populace. Jim samým absolutně nic nechybí, potřeba vlastnit drahé věci je mediálně vytvořený konstrukt, kterému se oni snaží přiblížit.

Nicméně fascinace životy slavných lidí se dá nalézt v každé společnosti. Každá země má svoje lokální celebrity, které nějakým způsobem saturují nižší lidské pudy právě skrze mediální příběhy. Ani Klip, Spring Breakers či Bling Ring však neukazují v zásadě nic nového. Pouze přinášejí obraz měnící se společnosti, ve které velmi silně (pozitivně i negativně) působí dopad informačního rozmachu a digitální revoluce.
Už jen fakt, že se do domů vloupali díky všudypřítomné nabídce informací o celebritách – kde žijí, kde se zrovna nacházejí, s kým jsou, a nástrojům jakými jsou obyčejné mapy doplněné o aktuální fotografie daných míst, ukazuje, že informace, které se volně šíří, mohou být kdykoli snadno zneužity. Ovšem platí to i v opačném případě. Horlivé sdílení fotografií na sociálních sítích nakonec vedlo k celkem rychlému dopadení pachatelů.

Prázdný svět módních značek

Pozadí případu, sociální rovina a charakter jednotlivých pachatelů však byly již celkem podrobně popsány právě v článku, ze kterého celý film vychází. Nancy Jo Sales napsala pro Vanity Fair článek popisující tuto sérii loupeží doplněné o výpovědi pachatelů. Snímek Sofie Coppoly toho pak nenabízí příliš navíc. Vizuálně není film nijak příliš zajímavý, oproti třeba Spring Breakers se drží prakticky velmi při zemi. Oproti Klipu je pak daleko více povrchní a je jen velmi málo momentů, kdy se odvažuje k nějaké reflexi spíše než pouze k zobrazování.

K takovým chvílím patří třeba Marcův výstup před webkamerou, kdy se s namalovanými rty předvádí ve „svých“ nových věcech a v podstatě prožívá chvíli skutečné euforie. Občas se něco podobného odehrává i ve scénách loupeží, kdy se mladí zloději dostávají do stavu téměř nábožné úcty, protože se dostali do bezprostřední blízkosti něčeho, co by jim mělo být zapovězeno.

Ve srovnání s Klipem jsou „děti z Valley“ v podstatě velmi zdrženliví, protože sex pro ně rozhodně nepředstavuje nějakou přidanou hodnotu k jejich životu. Kromě Sam nikoho nevidíme prožívat žádný vztah. Přátelství mezi Rebeccou a Marcem se někdy blíží k romantickému vztahu, nicméně jeho vrcholem není sex, nýbrž společná krádež.
Ani v momentu dopadení si v podstatě nepřiznávají svou vinu. Mnohem více je zajímají reakce okradených celebrit, v tomto momentě se cítí spojení. Na chvíli měli něco společného s lidmi, které obdivují kvůli tomu, že nosí konkrétní značku oblečení.

Sofia Coppola má však neuvěřitelný talent pro práci s mladými herečkami, ze kterých dokáže získat maximum. V případě Bling Ringu měla výraznější herecké zkušenosti vlastně jen Emma Watson, která se ale svou prací velmi dobře vymaňuje ze schématu Hermiony a dokazuje, že její herecký talent je opravdu všestranný.

Bling Ring má poněkud problém v tom, že skutečně zobrazuje většinou jen povrch událostí, nepřibližuje se více do nitra jednotlivých pachatelů, takže ve výsledku mohou působit pouze jako banda usoplených rozmazlených spratků. Přesto ale má film mnohem větší vypovídací hodnotu.
Svádět povrchnost filmu na to, že takové skutečnosti lze zobrazit právě jen povrchně je však docela alibistické a rozhodně neobstojí. Může to být součást vyjadřování, ale nelze tím vypovídat po celou dobu. Nakonec může z Bling Ringu zůstat jen velmi prázdný dojem, který měl na začátku mnohem výraznější ambice.

P.S. Emma Watson se ve filmu neobjeví nahá. (Pro ty, kteří na to snad čekali.)
P.P.S. Jestli je na filmu něco hodně špatného, pak je to český distribuční název.

Nicneříkající procentuální zhodnocení: 70 %