RECENZE: Bláznivá, zatracená láska dělá z klišé své přednosti

V letošním roce do kin přišlo až příliš velké množství komedií, které měly něco společného s láskou. Základem komedie totiž láska bývá. Ne přímo romance, nicméně jakési jiskření mezi protagonisty musí nutně vzniknout, jelikož tyto chvíle navíc také přináší hlavní komediální momenty.
V komedii Bláznivá, zatracená láska se setkáváme hned s několika láskami. A v podstatě každá generace si zde může najít tu svojí vrstvu, skrz kterou bude příběh vnímat.  Stěžejním tématem je ale proměna tuctového manžela Cala, který se jako larva klube do dalšího stádia svého vývoje. Ironicky k tomuto kroku potřebuje dostat ránu, kterou mu uštědří jeho žena Emily. Rozpad manželství ho nejprve posílá do hluboké deprese, při které se utápí v litrech brusinkové vodky. A navíc v obnošených keckách, vytahaném triku a nemožné bundě, která navíc ani nedopovídá jeho velikosti.

Komedií o tom, jak se z nenápadné, zanedbané ženy (tzv. šedé myši, nebo „mimoňky“) stane pod vlivem pohlednější kamarádky krásná dívka s dokonalými vlasy, existuje nepřeberné množství. Proměna obyčejné ženy v neodolatelnou dámu je vděčné téma. Nicméně proměna muže v dokonalého šviháka v padnoucím obleku je něco, co se ve filmu nemuselo téměř nikdy objevovat. Mužství byl jakýsi status, který nemohl být zpochybňován. Nyní si musí muži vydobýt své ztracené kouzlo, které jak vidno nevydrží věčně.

Bláznivá, zatracená láska má neuvěřitelné štěstí ve svém obsazení.V hlavních rolích figurují vynikající herci, kteří dokáží o svém výkonu přesvědčit. Takže máte pocit, jako byste prožívali jejich příběh s nimi. (Jakkoli je přitažený za vlasy a modelový.) Navíc je tato komedie rozhodně tím lepším, co se letos dostalo v rámci komediálního žánru do kin. Vzpomenete si ještě na komedie Zkus mě rozesmát nebo Hlavně nezávazně? Tyto filmy vyšumí, přestože svůj účel, pobavit diváka, nepochybně splní. Bláznivá, zatracená láska je v mnoha ohledech výrazně neoriginální, ale velice šikovně si s tím pohrává a přetváří žánrová klišé tak, aby z nich měla co největší prospěch.

Muži v nesnázích

Mužské postavy v Bláznivé, zatracené lásce to rozhodně nemají lehké. Nejtěžší břemeno táhne Cal, kterému se v jednom okamžiku při dumání nad dezertem rozpadl jeho mikrosvět, ve kterém byla zavřený od střední školy, protože přesně v té době potkal svou ženu Emily (Vynikající Julianne Moore). A od té doby neměl jinou ženu. Od té doby ji miloval. Od té doby chtěl být jen s ní. Calův svět se rozpadne na milion částí, z nichž se ani jedna nemůže přimknout k Emily, a tak hledá útěchu kde jinde, než na dně sklenky. Bohužel ani pití si Cal neumí vybrat, a tak cucá brusinkovou vodku. Navíc brčkem.

[nggallery id=90]

Calův třináctiletý syn Robbie má pak úděl podobně nepříznivý, když se zamiluje do slečny, která hlídá jeho mladší sestru. Jessica totiž jeho city neopětuje, navíc je o čtyři roky starší. Hlavní překážkou je však její zamilovanost do někoho jiného, respektive do Cala. A tak se mezi nimi utvoří jakýsi nevyvážený trojúhelník. Calova manželka Emily tvoří zase svůj kruh s Davidem Lindhagenem (Kevin Bacon), do kterého se zapletla spíš omylem. David Lindhagem je jméno, které si zapamatujte. Calovy barové litanie jej často zmiňují.

Do této mizérie vstupuje téměř dokonalý třicátník Jacob, který má zdá se vše, co má správný muž mít. Charisma, perfektní oblečení, stylové boty a svaly. Ryan Gosling svým hereckým rozpětím nejspíš nehodlá přestat šokovat. Když ho vidíte jako Jacoba, rozhodně by vás nenapadlo, že ten samý člověk ztvárnil postavu psychicky narušeného osamělého chlápka z amerického venkova ve filmu Lars a jeho vážná známost.  Nebo chladného (ale neméně charismatického) Řidiče v novém snímku Nicolase Winginga Refna Drive. Gosling v celém filmu září, přesto si dokáže zachovat příjemnou a zajímavou lidskou stránku. Není to žádná povrchní bestie, i přes počet žen, se kterými se za týden stihne vyspat.

Je láska věčná? Možná, ale musíme bojovat

Kdyby se někdo stále dokola pozastavoval nad otázkou, proč je americká mentalita tak odlišná od té české, dala by se vyslovit velice snadná odpověď. Hlavní klíč je sebevědomí, které se každé nové generaci vštěpuje od útlého věku. Tento pokrok reprezentuje právě Robbie, který coby třináctiletý chlapec zrovna objevuje kouzlo masturbace a první lásky. Z jeho úst často zaznívají klíčová slova jako „spřízněná duše“ a „jít si za svým“.

Poněkud zanedbaně působí postava Emmy Stone, která si zahrála Hannu. I když se jí dostane patřičná pozornost, a její postava je klíčová ve vývoji pozdějších událostí, máme stále pocit, že mohla na plátně setrvat mnohem déle. Nejen proto, že je krásná, ale především z důvodu, že jako herečka neuvěřitelně zraje a na takový proces se opravdu dobře dívá. Postava Hanny slouží jako katalyzátor, který dá do pohybu nečekané události.
Spojení Hanny a Jacoba opravdu skvěle funguje. I přestože si tvůrci neodpustili tu troufalost a skvělou hlášku o svalech Ryana Goslinga šoupli už do traileru, ve filmu tento moment nevyzní naprázdno a dostává z diváka upřímný smích. Ještě větší úspěch ale sklízí následující scéna zahrnující Hříšný tanec.

Scénář je nejsilnější v dialozích, které by se dali označit za „vyšperkované“ od začátku do (téměř) konce. Ve filmu se opravdu hodně „hláškuje“, přesto je to přirozené, i když víme, že je to čirý konstrukt umně postavený tak, aby splnil svůj účel. Ale jsme schopni a dokonce ochotni tento fakt s úsměvem pominout a nechat se bavit.
Tak jako každá romantická komedie má ale i Bláznivá, zatracená láska místy tendence sklouzávat k dramatu, ale kupodivu jí to až na pár výjimek skutečně vychází. Komedii s dramatem míchá povedeně a největší uznání si zaslouží scéna s hromadnou bitkou, která patří mezi to nejpovedenější co snímek nabízí.

Pokud jste byli letos mírně zklamaní z romantických komedií, které většinou nepřinesly příliš inovace nebo svěží atmosféry, budete mít z Bláznivé, zatracené lásky upřímnou radost. Spojuje v sobě relax snímek s chytrou komedií, u které jen tupě nezíráte, ale opravdu se bavíte. Navíc je příběh pěkně vygradován. Závěr si sice neušetří mírný nános patosu, ale celkově film neshazuje. Rozhodně je to jedna z nejlepších komedií tohoto roku.

Hodnocení filmu Bláznivá, zatracená láska

Bláznivá, zatracená láska /
Crazy, Stupid, Love 2011