RECENZE: Avengers nabízí syntézu super-hrdinství a humoru v tom nejlepším od Marvelu

Loni se dočkal vlastního filmu vůbec první Avenger Captain America a připojil se tak k Iron Manovi, Hulkovi a Thorovi, kteří si ve svém samostatném snímku již odbyli dobrodružství a porazili vlastní padouchy. (Nebo se vypořádali s osobním komplexem, ať už jde o zvládání stresu nebo narcisismus.) Každý, kdo sledoval jednotlivá počínání těchto super-hrdinů (a poloboha) netrpělivě vyčkával na to, až Marvel Studios přijde s jejich společným projektem a všechny figury spojí v jeden film. Toto nadšení přirozeně doprovázely také obavy z toho, že to nakonec nemusí dopadnout vůbec dobře (přestože tomu kvalita jednotlivých filmů ani v nejmenším nenaznačovala). Za prvé hrozila překombinovanost a jistá patetičnost, která souvisí se super-hrdinskou tematikou, která když se dobře nezvládne, působí křečovitě a místy hloupě. Dalším strašákem byla přítomnost postav, které neměly prostor ve vlastním spektáklu. Snadno by se z nich namísto rovnocenných partnerů zavedených hrdinů mohly stát nicneříkající „podržtašky“, kterým se věnuje pozornost jen okrajově.
Naštěstí se žádné katastrofické scénáře nenaplnily a Marvel přišel s vynikající podívanou, která skvěle kombinuje fatálnost konce světa, super-hrdinskou tematiku s břitkým humorem, který dávkuje ve správných chvílích a v dokonalé míře, aby nezačala parodovat sama sebe.

Když předehra směřuje k vrcholu

Dalo by se říct, že marvelovští Avengers otevřeli blockbusterovou sezonu roku 2012 a ještě nějakou dobu se udrží na špici a s nástupem dalších očekávaných filmů (závěr Nolanovy trilogie, Jacksonův Hobit a nový Tarantino) rozhodně nezapadnou, jelikož se tvůrcům podařilo stvořit tak nabitý spektákl, který se neokouká okamžitě při první návštěvě kina. A není to záležitost jen okouzlujícího vizuálu, který nabízí přehršel podívané, triků a speciálních efektů (které opět vyzrály a působí zase o něco víc realističtěji), nýbrž i věc povedeného scénáře, na kterém se podílel i režisér Joss Whedon. Právě vyváženost scénáře plného hlášek, které již nyní dostávají obrys kultu, a příběhu, jenž vcelku logicky směřuje od začátku do konce a neruší ho hluchá místa či prázdné fráze, dělá z Avengers tak zásadní podívanou.
Navíc si Marvel dal opravdu záležet na tom, aby se na Avengers skutečně těšil každý, kdo viděl dílčí filmy. Postupně dávkované scény o připravovaném programu vedeném tajemným Nickem Furym na konci všech filmů vytvořilo kolem chystaného společného projektu skutečnou auru velkoleposti. Navíc už sama často pouze minutová přítomnost Samuela L. Jacksona v roli Furyho dokázala v některých fanoušcích vyvolat téměř extatický stav.

[nggallery id=126]

Vyčítat snímku nějaké slabiny nebo hledat pochybení v příběhu by bylo zcela zbytečné a vůči celkovému dojmu velice nespravedlivé. Jako za zcela marginální „slabinu“ lze považovat snad jen pro někoho ne příliš svižně plynoucí úvod, nicméně právě syntéza mezi úvodem a závěrečnou bitevní sekvenci, kde se naplno projeví potenciál hrdinů, dělá z Avengers v kontextu super-hrdinských filmů zcela výjimečné dílko. Porovnáme-li například oba díly filmového Hulka, dostaneme celkem průměrnou podívanou, spojíme-li ho ovšem do kontextu s celým světem postav Marvel komiksů, najednou se ukáží zcela nové souvislosti ve vnímání příběhů. Každý film sice funguje sám za sebe, ale zároveň tvoří jakýsi soubor, který má jediný cíl, a to vyústit do něčeho mnohem většího. Proto můžeme prominout i fakt, že některé součásti celku (konkrétně první Hulk režírovaný Angem Lee a do kin uvedený již v roce 2003) jsou výrazně slabší. Alespoň v kontextu ostatních filmů, kde dominují oba díly Iron Mana a zejména Thor, který se pod režijním vedením Kennetha Branagha stal důkazem, že točit komiksovou adaptaci může znamenat tvořit umělecké dílo.

Žádné „podržtašky“

Obrovský rozdíl oproti dílčím filmům o Avengers představuje hlavní padouch, který je natolik silný a přesvědčivý, že je skutečně potřeba takového množství hrdinů k jeho oslabení a poražení. Navíc se tu jedná jakoby kolektivně, jelikož je ve hře osud celého světa a nejde jen o ego jednotlivce. Arcipadouch Loki v podání Toma Hiddlestona sice vykazuje všechny známé atributy klíčového antagonisty, ovšem jeho vykreslení postavy jde do značně větší hloubky, než bývá zvykem. Přesto se v jeho chování nedají nalézt žádné opodstatněné motivy a role jsou jasně definovány hned zpočátku. Navíc je Lokiho povaha zaštítěna samostatným výstupem v Thorovi, kde se jeho pravá povaha naplno projevila a v Avengers jen vykrystalizovala do podoby čistějšího zla a šílenství.
Jistá samostatnost je určena i „obyčejným“ smrtelníkům, které reprezentuje jen několikačlenný (a víceméně permanentně vyděšený) dav lidí,  jenže i na tomto celkem malém vzorku je ukázán potenciál, který v sobě lidstvo skrývá. Totiž nenechat sebou snadno manipulovat. Nebo se alespoň tak tvářit.

Přestože neměly dvě postavy z týmu Avengers svůj vlastní film, neznamená to, že je s nimi divák zcela neobeznámen. Nataša Romanovová aka Černá vdova měla celkem solidní prostor v Iron Manovi a Hawkeye se mihl v Thorovi. Takže jakýsi background obou postav známe. Rozhodně se tedy nedá říct, že by nějak v příběhu zaostávaly. Postava Černé vdovy pak rozhodně obstojí sama o sobě a je ukázkou toho, že žena v super-hrdinském filmu nemusí plnit jen roli „ozdoby“. (O vymanění se z této role se pokoušela i postava Hedvábného přízraku ve snímku Watchmen, ovšem ne příliš úspěšně. Černé vdově se dostává mnohem více prostoru, a to nejen v bojových scénách.) Jediným problémem je, že v podstatě nedisponuje příliš výraznými schopnostmi.
Postava Hulka, jehož samostatné filmy rozhodně nelze hodnotit jako výborné, má v Avengers zcela privilegovaný prostor a kdykoli se objeví, strhává na sebe právem veškerou pozornost. Dalo by se téměř bez nadsázky tvrdit, že všechny Hulkovy scény dohromady jsou daleko lepší než oba jeho samostatné filmy.
Na Avengers se nelze dívat bez jistého blaženého tetelení, jelikož všechny části filmu do sebe skvěle zapadají a navíc jsou doprovázeny povedeným soundtrackem Alana Silvestriho, který rozhodně nepostrádá talent svou hudbou vygradovat napětí a vyšperkovat každý byť fádní záběr.
Avengers jsou ve svém žánru prvotřídní ukázkou skvěle odvedené práce a navíc příslibem do budoucna, že tento trend rozhodně nemá zájem jen tak opadnout. Od Marvelu můžeme zřejmě očekávat další slibné projekty. Avengers jsou začátkem nové éry filmů o super-hrdinech (a hrdinkách).

Hodnocení filmu Avengers 2012

Avengers / The Avengers

Česká premiéra: 3. května 2012