RECENZE: Prokletý ostrov – skvělý thriller zastínil divácky úspěšnější Počátek

Rok 2010 byl pro Leonarda DiCapria ve znamení dvou skvělých filmů, které měly mnoho společného, ale jen jeden z nich okouzlil diváky. A samozřejmě to byl ten, který se tvářil jako lepší, jelikož přišel s novými metodami vyprávění a vůbec se snažil o menší žánrovou revoluci. Neříkám, že Počátek (Inception) je nepovedený film. Počátek je skvělý film, který si zaslouží i vícero zhlédnutí. Na druhou stranu výborně stylizovaný psychologický thriller Prokletý ostrov (Shutter Island), si s divákem hraje, a do poslední minuty není jasné, na čem jsme. Nechci ale srovnávat kvalitu obou filmů, snad jen bych si mohla postesknout nad tím, jak je důležité datum premiéry pro divácký úspěch filmu.

[nggallery id=22]

Prokletý ostrov měl českou premiéru 25. února 2010, kdežto Počátek byl plánovaný blockbuster letní sezony 2010, přišel do českých kin 22. července. Podíváme-li se na počet diváků, kdy na Počátek dorazilo celých 328 254 diváků, a na Prokletý ostrov se v mrazivém únoru odhodlalo jen 86 518 otužilců, je jasné, že letní sezona má svou opodstatněnou roli.

Další spolupráce se Scorsesem

Leonardo DiCaprio se nechal režisérky vést od Martina Scorseseho již počtvrté.  V roce 2002 dostal hlavní roli v historickém kriminálním dramatu Gangy New Yorku, které dosáhly deseti oscarových nominací, včetně té za nejlepší film. O dva roky později spolu vytvořili biografické drama Letec o životě Howarda Hughse a to jim vyneslo jedenáct oscarových nominací a v pěti kategoriích zvítězil. V roce 2006 to byla Skrytá identita, tentokrát vítěz oscarové nominace za film roku, i Scorsese se dočkal a zvítězil v režijní kategorii. A pak tu máme rok 2010 a Prokletý ostrov, žádná nominace, žádná výhra. Kromě několika nominací a pár cen od filmových kritiků a fanoušků, nic. Ani nominace za kameru, za  kterou stál Robert Richardson (několikrát nominovaný na Oscara, vítěz za nasnímání Letce a dramatu JFK), který natočil i tři poslední film Quentina Tarantina (pokud počítáme Kill Bill jako dva filmy).

Martin Scorsese se rozhodl převést na plátno novelu amerického autora Dennise Lehaneho, scénář pak sepsala Laeta Kalogridis, jež spolupracovala na scénáři k Bekmambetově Noční hlídce. Ani pro ní však nepřišla žádná nominace.
Jako by akademie naprosto schválně přehlédla nový Scorseseho film.

Tajemství (nejen) psychiatrické léčebny

Děj filmu je zasazen do začátku padesátých let minulého století, a hlavním dějištěm je psychiatrická léčebna (fakticky vězení pro duševně vyšinuté pacienty). Zařízení se nalézá na ostrově, takže pro pacienty je prakticky nemožné uprchnout, buď by je zabil pouhý pokus slézt skály, a kdyby to nevyšlo, moře by se o ně už postaralo.  Na místo jsou přivoláni detektivové z Bostonu Teddy Daniels (DiCaprio) a jeho nový kolega ze Seattlu Chuck (Mark Ruffalo). Případ jedné uprchlé pacientky vyburcuje celé zařízení k činu, nicméně okolnosti jejího zmizení jsou více než podivné. Dostala se sama z pokoje, aniž by ji někdo zahlédl a zanechala po sobě pouze podivný vzkaz, který nikomu nic neříká.

DiCaprio v roli zkušeného detektiva, veterána z druhé světové války, začíná vyšetřování tím, že se postupně vyptává zaměstnanců tohoto zvláštního zařízení. Od začátku je však v divákovi podivný pocit, že všechno nakonec bude úplně jinak, než se zdá. Pomáhají tomu hlavně Teddyho flashbacky, ve kterých vidí svou ženu, která údajně uhořela při požáru jejich bytu. Michelle Williams je jako Teddyo žena Dolores trochu protivná. Komu během filmu její přítomnost vadí, na konci bude rád za to, co se s ní stalo.

Ale  jeho žena není jediná osoba, kterou Teddy vídá ve svých snech a vidinách. Velice často se zde objevuje i malá holčička. Zpočátku se zdá, že je naprosto podivné, proč by měl vídat dceru uprchlé vězeňkyně. Rachel Solando, ona šílená žena, která ze zařízení uprchla se zdá být spíše výmyslem. Záminkou, proč byl detektiv na ostrov zavolán.
Menší ale ne nepodstatnou roli dostal Jackie Earle Haley, jeho herectví je vynikající i když nemá moc prostoru. Výtečná je jeho role Rorschacha ve Snyderově zpracování Strážců.

Odhalení znepokojivé pravdy

Film má stopáž dvě hodiny a kousek. Úctyhodná délka, ale během sledování se divák nemůže nudit, protože je stále v napětí. Pomáhají tomu neustále nově objevované skutečnosti, prohlubování DiCapriovi paranoi a nedůvěry vůči tomuto zvláštnímu místu. Ale také skvělý hudební doprovod, kde se střídají melancholické tóny vážné hudby s mrazivě efektivní hudbou nebo tíživým tichem ve vypjatých scénách.
Jak poznáváme postavu detektiva Teddyho, skrz jeho vzpomínky na koncentrační tábory, které v roce 1945 pomáhal osvobodit, začíná nám být jasné, že jeho zdraví utrpělo. Alkohol se stal jeho tišitelem bolestných vzpomínek.
Šikovně dávkované napětí, které diváka donutí chvíli přemýšlet, co se vlastně děje. Jsme-li svědky nějaké podivné mystifikace, nebo je to, co vidíme, jediná pravda.

Prokletý ostrov je vynikajícím thrillerem, který sází na psychologickou hru a nutí diváka sledovat každou stopu, protože i nepatrná věc může být klíčem k odhalení znepokojivé pravdy.
Filmu trochu ubírá poslední vysvětlující part. Chybí ji to tajemno, které má do poslední chvíle. Náhle se nám pravda ukáže v plném znění a sledovat to už není taková zábava. Chápu ale, že pomalejší diváky by film mohl velice mást, kdyby ona vysvětlující pasáž chyběla. Na druhou stranu by se otevřel prostor pro diskusi, jak byl vlastně film myšlen. Kdo je opravdu Teddy Daniels a co má společného s oním Leaddisem.  Ono napětí, které provází celý film pak na konci splaskne jako bublina.
Takovou chybu Nolan v Počátku neudělal.

Prokletý ostrov / Shutter Island 2010

Režie: Martin Scorsese