Pětiminutový pohled na Sněhurku a lovce příjemně naladí



S vydáním rozšířeného traileru k filmu Sněhurka a lovec se diskuse kolem nového filmu s pohádkovou tematikou ještě vyostřily. Internetoví diskutéři se již dělí na dva tábory, z nichž jedni se na film těší s napjatým očekáváním, druzí ho naopak zatracují kvůli obsazení Kristen Stewart do titulní role Sněhurky. Posuzovat její herecké kvality ovšem z traileru lze jen těžko. Většina z těch, kteří film posílají do nejhlubších stok, má představitelku Sněhurky zafixovanou jako naivní Bellu ze ságy Twilight. Již podle traileru se dá ale poznat, že Sněhurka rozhodně nenásleduje vzor, který v roce 1937 udal Walt Disney ve své kreslené verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků. A že naivita a přijetí pasivní role nepatří mezi její charakteristiky. Sněhurka a lovec vyniká výrazným výtvarným zpracováním, od celkového pojetí prostředí, kde se příběh odehrává, až po kostýmy. Zejména démonická královna v podání Charlize Theron má našlápnuto k tomu, stát se nejvýraznějším „záporákem“ letošního filmového roku. 

Robert Sanders je možná jméno filmovému divákovi nepříliš známé, nicméně tento režisér rozhodně není nováčkem v audiovizuální branži. Má za sebou slušnou kariéru režiséra krátkých filmů a televizních reklam, za které získal i několik ocenění. Sněhurka a lovec je pak jeho zcela prvním celovečerním filmem. Ke spolupráci si ale vybral zkušený tým. Zejména vynikne jméno kostýmní výtvarnice Colleen Atwood, jejíž jméno má ve filmovém průmyslu značný lesk. Jako kostýmní návrhářka se podílela téměř na všech filmech Tima Burtona (i na jeho zatím posledním filmu Dark Shadows), které jsou svou výtvarnou stránkou vždy precizně a do detailu propracované. Za svou práci získala několikrát nominaci na Oscara, cennou sošku si odnesla za filmy Chicago, 2003 (r. Rob Marshall) Gejša, 2006 (r. Rob Marshall) a Alenka v říši divů, 2009 (r. Tim Burton).
Filmový divák si možná málokdy uvědomí, jak jsou kostýmy ve filmu vlastně důležité a jak podkreslují a v podstatě dotvářejí celkový charakter dané postavy. Na snímku Sněhurka a lovec je důraz kladený na kostýmy patrný na první pohled. Přestože jsou nepřímé charakteristiky, jako chování postav a její motivace, velice často jednoznačné a vypovídající, kostým nebo jen doplněk může o postavě prozradit mnohem víc. Kostým královny Ravenny (Charlize Theron) je vytvořen přesně podle jejího zvráceného charakteru. Má šaty, které jsou zdobené límcem z havraního peří, jelikož se sama dokáže proměnit v tyto ptáky. Nepatrné drobnosti dokáží z filmu učinit velice zajímavý vizuální prožitek.

Víc než jen pohledná tvářička

Rozšířený trailer, který dosahuje celkem slušné délky pěti minut, se soustředí především na ústřední trojici hlavních postav, a poskytuje stručnou charakteristiku o každé z nich. Oproti standardnímu traileru je zde i více místa pro celkovou ukázku prostředí, v jakém se Sněhurka a lovec odehrává a nalezneme zde jisté asociace například z Alenky v říši divů Tima Burtona z roku 2009. Především prostředí kouzelného lesa, kam Sněhurku zavede (nebo spíše ona je) sedm trpaslíků. Roztodivní živočichové a výrazné barvy prostředí slouží navíc jako kontrast k pochmurnému světu a Temnému lesu, nad kterým vládne krutou rukou královna Ravenna.
Dynamicky sestříhaná ukázka, ukazující klíčové momenty filmu (královnin způsob udržování si věčné krásy a mládí, útěk Sněhurky a setkání s lovcem), diváky slušně naladí a dává tušit, že půjde o skutečně epický příběh. Nová Sněhurka je také bojovnice, která má sílu vést lid proti zlé královně a tak je navíc symbolem naděje, nejen krásy, nevinnosti a naivity.
Obecně se zdá, že se do pohádkových příběhů stále více dostávají silně emancipační  motivy. (Ovšem Sněhurka a lovec si ze své pohádkovosti ponechává snad je ústřední námět, zbytek jde v duchu spíše akčního fantasy v moderním pojetí.) Jako další příklad prosazení silné ženské hrdiny do ústřední role je Pixarovský kousek Brave, který potvrzuje sílící trend vymanit ženské postavy z pasivní role, kterou ji přisuzovala především americká produkce pohádek a filmů pro děti a dospívající.

Jelikož jdou letos na jaře do kin hned dvě nové verze Sněhurky, těžko se ubránit srovnávání. Zatím se dá hodnotit pouze z ukázek a velice předběžně, ale i tak je Sněhurka a lovec režiséra Ruperta Sanderse mnohem ambiciozněji vypadající projekt než Sněhurka (Mirror, Mirror) režiséra Tarsema Singha. Zde se zřejmě o žádnou revoluci jednat nebude, Sněhurka je sladká jako bonbonek a zlá královna v podání Julie Roberts působí spíše jako zlo zesměšněné až parodické. Sněhurka jde do české distribuce již 5. dubna 2012, zatímco Sněhurka a lovec až 31. května 2012.

 

Sněhurka a lovec /
Snow White and the Huntsman

Česká premiéra: 31. května 2012
Režie: Rupert Sanders
Scénář:  Evan Daugherty, John Lee Hancock,
Hossein Amini
(Podle klasické pohádky bratří Grimmů)
Hrají: Charlize Theron, Kristen Stewart,
Chris Hemsworth, Toby Jones, Ian McShane

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka