RECENZE: Paul – zábavná podívaná plná popkulturních narážek

Simon Pegg tentokrát ve spolupráci s Nickem Frostem sepsali opravdu vtipný scénář a Greg Mottola natočil opravdu povedenou komedii. Určitě jste si všimli, že geeků se objevuje čím dál víc. Jejich zvláštní humor, záliba ve sci-fi, komiksech, nesmělost ohledně ženského pohlaví, pubertální manýry a celková nátura těchto lidí nás prostě baví. Kdo by se bál britského humoru (který mně zrovna nevadí), tak nemusí. Spíš bych se bála, že množství narážek na filmy povětšinou z žánru sci-fi asi nebude pro každého. Máte-li ale rádi tento specifický druh humoru, Paul vás bude neskutečně bavit.

[nggallery id=24]

Sprostý emzák

Parta dvou přesně takových geeků z Anglie vyrazí do Ameriky na comic-con, kde chtějí potkat nějaké ty své oblíbené autory sci-fi a vůbec zažít skvělé dobrodružství. Ještě to není jejich jediná zastávka. Jako správní sci-fi nadšenci věří v mimozemské civilizace. Proto odjedou do proslulé Oblasti 51, kde je ovšem čeká poněkud zvláštní zkušenost. Na cestě se staví v baru, kde si koupí suvenýry a ochutnají „mimozemský koktejl“ s prskavkou. Dostanou se do menší potyčky s místními burany. Právě jejich úprk jim umožní setkat se s oním mimozemským mužíkem.

Paul strávil na Zemi hodně let, za tuto dobu radil vládě, a nejen jí. Zdá se, že ovlivnil velkou měrou populární kulturu, včetně námětu na film E.T. Mimozemšťan. Nebo třeba narážka na Titanic, když Greame (Simon Pegg) maluje Paula.
Jestli jsou Greame a Clive tak trochu zastydlý puberťáci, pak Paulův smysl pro humor je ještě trochu na jiné úrovni. Je sice superinteligentní, na druhou stranu se nezdráhá ukazovat svůj zadek, nebo své „kosmokoule“, aby tak pobavil sebe a trochu vyvedl z míry dvojici kamarádů, kteří čekali, že jim Paul bude dělat anální sondy a podobná zvěrstva.

Přeci jen ale umí Paul také šokovat (nejen svými genitáliemi), ale hlavně svou schopnosti regenerovat živé tvory. Ukáže se ale, že Paul jen nerad konzumuje „chcíplotiny“. Další skvělá věc je Paulova mimika. Má opravdu skvělé výrazy. Inu, moderní technologie.

Latentní homosexualita a víra v Boha

Greame a Clive mají mezi sebou velice pěkný přátelský vztah. Znají se již od dětství a zažívají spolu všelijaká dobrodružství. Dokonce spolu i pracují. Clive je spisovatel a Greame je jeho dvorní ilustrátor. Není jeho tříprsá kráska narážka na Total Recall?
Homosexuální narážky jsou další všudypřítomný prvek humoru ve filmu. Nejprve scénka z hotelového pokoje, pak Paul naznačuje Clivovi, jestli jsou s Greamem víc než jen kamarádi.

O Greamovi nemusíme pochybovat, ale Clive se celkem nesvůj, když se na scéně objevuje další postava. Tentokrát ženského pohlaví. Jeho prvotní nevraživost může referovat k tomu, že by sám rád nějakou ženu „pojmul“ nebo k tomu, že by rád „pojmul“ Greama. S příchodem Ruth (Kirsten Wiig) začínají další vtípky, tentokrát na téma náboženství a víra v Boha obecně. Paul je jasný důkaz, že Země není žádné boží dílo. Zatím se katolická církev k filmu Paul nijak nevyjádřila, možná už si zvykla na to, že v době, kdy svět ovládá věda a nezadržitelný technický pokrok, nemá cenu lidem stále dokola omílat nesmyslné žvásty o tom, že celý svět vznikl za šest dní.

Simon Pegg s Nickem Frostem byly k otázce víry v Boha celkem nekompromisní. V podstatě vyslali jasný vzkaz těm, kteří věří, že svět je boží dílo, že jsou to ubozí omezenci bez smyslu pro humor. Přesně taková omezenost je ztělesněná v postavě Ruthina otce, jenž se ohání Biblí i v momentě, kdy vidí Paula na vlastní oči. Raději přijímá fakt, že Paul je ďáblovo dílo, než aby nechal cokoli otřást svou pevnou vírou.

Tak trochu jiný mimozemšťan

Nečekejte žádného roztomilého mimozemšťánka, kterého nám v roce 1982 představil Steven Spielberg. Chcete-li vzít na Paula děti, zvažte své rozhodnutí moudře. Explicitní sexuální narážky, velice nevybíravý slovník. Děti sají informace jako houby, tudíž není dobrý nápad nechat je na Paula koukat, pokud nechcete hlášky z filmu slýchat další měsíc z úst vaší ratolesti. V USA byl film klasifikován jako do 17 let nepřístupný bez doprovodu rodičů.  Do kina moc lidí nechodí, to je známá věc. Ale na Paula přišla  maminka s dvěma malými ratolestmi. Zdá se, že byla hodně překvapená, na co vzala své asi desetileté děti.

A přispívá k tomu nejen Paul, který hodně kouří a kleje, ale také Ruth. Celý život byla vychovávána fanatickým křesťanem, který hledal veškeré odpovědi v Bibli. Když se Ruth dozví, že svět vznikl poněkud jinak, že není potřeba dodržovat Desatero, stává se z ní docela divoška, jež veškerou svou mluvu obohacuje nějakým peprným výrazem. Opět se nějaký český překladatel a tvůrce titulků vyznamenal. Stejně jako v případě Pařby v Bangkoku, budete svědky opravdu roztodivných sprostých slov všech možných variací.

S agenty v patách

Paul není jen tak na nějakém výletě. Rád by se spojil se svou domovskou planetou a odjel zpátky domů. Tomu chce za každou cenu zabránit vládní agentura, jež by se ráda povrtala v Paulově mozečku.
Tím, že si představitelé hlavních rolí zároveň napsali scénář je jejich herectví dokonale přirozené a neuvěřitelné vtipné. Všechny hlášky jim sedí a i když zrovna nic neříkají, jejich výrazy dokáží diváka také slušně pobavit. Simon Pegg zkrátka svůj komediální talent nemůže zapřít. Nicméně Nick Frost působí tak trochu jako „ten druhý“. Častěji se stává předmětem vtipkování, ale může to být prostě tím, že si dokáže dělat legraci sám ze sebe.

Hlavní agent pověřený dopadením Paula přijímá rozkazy od tajemné velké šéfky (Sigoureny Weaver) a má k ruce dva trochu šaškovské poskoky-začínající agenty. Během filmu je agentská honička za Paulem a celou partou vtipná, jenže ke konci, když se objeví i ona velká šéfka, to vypadá jakoby si tvůrčí dvojice už nevěděla rady. Jako by už vyčerpala všechny vtípky a na konci už byli trochu u konce s dechem. Zneškodnění padouchů je proto trochu křečovité. Nicméně Paulovo loučení film zase vrací do původního nasazení.

Zarážející je ale ignorance českých distributorů, kteří Paula poslali do českých kin až v červnu (premiéru měl 9. června 2011). A můžeme být rádi, že jsme se vůbec dočkali. Nicméně posílat do kina film, který už vyšel na DVD a chtít po lidech, aby na něj šli v době, když je zrovna sezóna očekávaných filmových pokračování, to  je trochu podivná strategie. Zvláště když vezmeme v potaz, že snímek u nás neměl žádnou větší propagaci. Jako by si čeští distributoři mysleli, že to bude záležitost jen pro pár fanoušků sci-fi.
Humor Paula je sice opravdu bohatě proložen popkulturními narážkami, ale ne zase tolik, aby nebyl vtipný nebo snad pochopitelný.

Simon Pegg s Nickem Frostem napsali opravdu hodně povedený scénář. Své role zahráli výborně, a Paula skvěle namluvil Seth Rogen. Paul je rozhodně zatím nejlepší komediální snímek roku 2011.

Paul 2011