RECENZE: Obřad – i Hopkins občas hraje jenom pro peníze

Mikael Håfström netrvdil, že se pokusí natočit nového Exorcistu, tudíž není důvod tyto dva filmy srovnávat. Oba sice mají velice podobný námět, totiž vymítání ďábla, ale oba tyto filmy jsou natočeny v kontextu své doby. Nelze srovnávat film z roku 1973, navíc ověnčeného Oscarem za scénář a doprovázený dalšími nominace, včetně za film, režii, kameru, výpravu i herecké výkony, s filmem z roku 2011, který se může pochlubit maximálně tím, že obsadil Hopkinse do hlavní role. A přiznejme si, že i on už má svá nejlepší léta za sebou. Alespoň podle Obřadu to tak vypadá.

Nehledě na fakt, že Exorcista je spíše psychologicky laděný film, kdežto Obřad je film o hledání sebe sama, o jakémsi sebeurčení. Totiž pojmy, které jsou v dnešní době velice moderní. Kdo se ještě nenašel, měl by tak co nejdříve učinit. Jinak se mu možná stane, že ho posedne ďábel, o němž je známo, že se ukrývá do nejistých, oslabených a váhavých osob.Pozor na to, až půjdete příště něco slavit. Možná se vám stane, že budete vydávat podobné zvuky, jako lidé posedlí, je více než pravděpodobné, že několikrát za večer u záchodové mísy pěkně změníte barvu, a je docela jisté, že se budete s lidmi chtít bavit cizím jazykem, o kterém jste přesvědčeni, že ho skvěle ovládáte. Jenže kdo četl Zolův román Zabiják dávno ví, že alkohol je démon.

Obřad 2011

Jenže tady nejde o metaforického ďábla. Tady se nám snaží vylíčit, že ďábel skutečně existuje. Pokud věříte v Boha, nebudete mít problém uvěřit v Ďábla (nebo Belzebuba, Pána Pekelného, Leviathana a bůhví jaké názvy si ještě ten chudák vysloužil). S tou vírou je to ovšem v ateistické zemi trochu obtížné. Věřím, že pokud se na to dívá někdo, kdo v noci ulehá s tím, že nad ním Bůh bdí a ve dne ho pokouší Ďábel, možná mu při sledování Obřadu v některých scénách tak říkajíc povolí svěrač, leč pro nás ostatní, bezvěrce a skeptiky, je Obřad pouze vcelku umě natočený film. Scénář sice vychází z knižní předlohy, a dává nám najevo, že je to jako natočené podle skutečné události, ale přesvědčit pochybovače o tom, že se  tohle kdesi skutečně děje, a že jde o ďáblovo dílo, to je nadlidský úkol.
Zlákat Hopkinse do role otce Lucase nebyl úplně dobrý nápad. Nikdo mu neodpáře, že je to výborný a charismatický herec, jenže tomuto filmu by víc slušelo, kdyby šel ve stopách nezávislého snímku. Přidalo by mu to hodně na autentičnosti. Přítomnost takto známého herce prostě ruší. Mnohem více by se člověk vžil do neznámé postavy. Tady máte pořád možnost srovnávat jeho výkon s výkony předchozími. A v porovnání s těmi je tento poněkud nemastný.

Obřad 2011

Film má vlastně dvě roviny, které se snaží spojit dohromady, ale příliš dobře se to nedaří. Trochu to skřípe. Michael Kovak, student teologické fakulty je poslán do Vatikánu, aby se upevnila jeho víra. Ocitá se totiž na rozcestí a přesně neví, kterým směrem se vydat. V jeho dalším směřování mu má pomoci právě pobyt v Římě, kde se setká s oním otcem Lucasem. Zkušeným exorcistou, jehož minulost  taktéž není bez poskvrnky. Konfrontace s otcem Lucasem ale není to, co Michaela přesvědčí. Jeho laciné triky s žabkami nemohou pochybovače obrátit na správnou cestu víry. To až konfrontace s vlastní minulostí a identitou Michaela přesvědčí o tom, že něco jako zlo v nás skutečně přežívá. Nicméně pokud je naše víra dostatečně silná (víra v sebe sama, ta prazákladní víra, která byla zadupána uctíváním Bohů), můžeme překonat veškeré zlo, které by se nás pokusilo zmocnit.

Obřad 2011

Colin O´Donoghue v roli Michaela Kovaka působí docela přirozeně, je to sympaťák a vedle Hopkinse vypadá i jako rovnocenný hráč. Trochu křečovitě ale působí Alice Braga v roli novinářky, která píše článek právě o vymítání ďábla. Opět v konfrontaci se svou minulostí. Její role je tak trochu zbytečná, protože mezi ní a Michaleme by to sice eventuálně mohlo jiskřit, leč jeho (skoro) kněžství dočista zabilo jeho libido. Což je trochu škoda. Vložit do toho ještě tento aspekt by nebylo na škodu. Takhle je postava Angeliny dost vyprahlá a nezajímavá, takže vám je ke konci úplně lhostejná.

Jinak co se pojetí filmu týče, práce s kamerou, triky, výprava atd., je film spíše konzervativní. To ale není vůbec ke škodě věci. Naopak. Přehnané triky a křečovité scény s posedlými oběťmi by dost rušily celkový ráz filmu. Snímek totiž nebyl natočen jako horor. Nemá nás tedy lekat za každou cenu. Kromě pár vyzvracených hřebíků se obětem nic extra strašného neděje, jejich utrpení je (ve většině případech) spíše psychické než fyzické. Škoda jen toho, že závěr filmu je hodně předvídatelný. Žádné nečekané zvraty se nekonají. A utvrzení na konci, že film skutečně vypráví o skutečných lidech vyzní docela naprázdno. Protože v té době už nás to příliš nezajímá. Na thriller je film příliš rozvleklý a táhlé záběry spíše nudí, než aby stupňovaly napětí. Patříte-li ale k milovníkům tohoto žánru, pak vás Obřad může i potěšit.

Trailer filmu Obřad [CZ titulky]

Obřad / The Rite 2011
Režie:  Mikael Håfström