Jak na product placement radí Morgan Spurlock v Nejlepším filmu, jaký byl kdy prodán



Na letošním festivalu Sundance se mezi jinými představil také dokument provokatéra Morgana Spurlocka, jehož do výšin diváckého zájmu a širšího povědomí raketově vystřelil jeho dokument Super Size Me. V Super Size Me se do jeho hledáčku dostal námět v dnešní době velice populární. Stravování ve fast-foodech je fenomén, se kterým se všichni milovníci kvalitního a dobrého jídla snaží bojovat. Obezita je zřejmě nejzákeřnější choroba, která ničí životy ve většině zemí tzv. vyspělého světa. (Zatímco v ostatních částech řádí chudoba a hladomor.)
Mezi Super Size Me a snímkem Nejlepší film jaký byl kdy prodán (The Greates Movie Ever Sold) uběhla celkem dlouhá doba sedmi let, během kterých stihl Morgan Spurlock natočit dokument Kde se sakra skrývá Usáma Bin Ládin o přehnaném strachu Západu před muslimským světem a teroristy. Také stihl natočit adaptaci knihy. Ale až se snímkem Nejlepší film jaký byl kdy prodán se opět dostává do středu pozornosti. 

Jak se dělá blockbuster

Filmový průmysl má dva hlavní cíle. Generovat zisk a zabavit lidi. A při tom bavení se dá lidem podsunout celkem hodně jiných informací. Například že každý, kdo pije Coca Colu je nejlepší, kdo jezdí v BMW může mít všechno na světě, a kdo si umyje vlasy konkrétním šamponem dostane vše, po čem v životě touží. Psychologie reklamy, její dopady a efekty na lidi v běžném životě jsou již dávno předmětem empirického zkoumání. Reklama se především s nástupem televize (jakožto dokonalého odbytiště) stala přirozenou součástí života každého člověka. Už se vznikem prvního masového tisku se do popředí dostává reklama. Zájem inzerentů zlevnil samotné noviny a ty se tak mohly snadno šířit i do těch nejnižších vrstev společnosti. A čím větší dosah reklamy, tím lépe.

Jakkoli se může zdát, že je reklama ve filmu (nebo tzv. product placement) nová záležitost, není tomu tak. Už Thomas A. Edison do svých prvních filmů zapojoval kratičké reklamy na předměty, které jeho společnost vyráběla. Oblíbené soap opery, které se vysílaly v USA byly celé financovány společnostmi vyrábějícími mýdlo, aby se prodávalo více mýdla hospodyňkám, pro které byly tyto programy určené.
Reklama se zkrátka stala hybatelem moderní doby a přetrvala i do doby dnešní. Současné filmové trháky, jejichž premiéry jsou naplánované povětšinou na období letních prázdnin nebo vánočních svátků v sobě nesou kromě „skvělého a nápaditého“ příběhu také spoustu sponzorských vzkazů. Morgan Spurlock ve svém dokumentu jmenuje jen pár, za to ale trefných, které celou podstatu tvorby blockbusteru skvěle vystihují. Například hit Iron Man. Tento film doprovázela reklamní kampaň na vozy značky Audi. Propagoval se tak film i nový typ auta zároveň. Že to skvěle fungovalo je jasné i podle toho, že při tvorbě druhého dílu Iron Mana doprovázela film opět podobná kampaň.

 Reklama na prvním místě, umění je vedlejší

Marketing jde v ruku v ruce s komunikací. Proto jde také Morgan Spurlock ve svém dokumentu Nejlepší film, jaký byl kdy prodán za předními odborníky na komunikaci. Prvním z oslovených odborníků je Noam Chomsky. Spurlock se s ním radí ohledně zaprodávání se společnostem, od nichž potřebuje sponzorské peníze. Podle Chomskeho jsou dvě možnosti. Trochu s nimi spolupracovat, zachovat si tvář, ale s rizikem, že budete vtaženi do celého řetězce a vcucnuti korporacemi, od kterých sajete peníze. Druhá možnost je vzdorovat.  V tom případě je ale riziko podstatně větší.

Nejlepší film jaký byl kdy prodán je film o product placementu a reklamě ve filmu, a zároveň je to snímek plný product placementu a reklamy. Nápad je to nejen zajímavý, ale také provokativní a vcelku inovativní. Smyslem filmu je, aby se o něj co nejvíce mluvilo, aby se na něj lidi hrnuli. Aby se vyplatilo firmám do jeho výroby investovat. Asi jen málokterý divák filmů si nevšímá reklam, které se ve filmech vyskytují. Většinou jsou však vnímány jako nutné zlo, jako něco, co k filmu patří. V horším případě se natočí i filmy, které jsou takovými sděleními přehlcené až příliš, takže je původní příběh naprosto překrytý a nikdo mu už nevěnuje pozornost. Důležité je, nezaprodat se korporacím, ze kterých jdou peníze.

Morgan Spurlock vede rozhovory nejen s odborníky na reklamu, komunikaci a propagaci filmu, ale  také se samotnými režiséry. Vyzpovídá například Bretta Ratnera, J. J. Abramse nebo Quentina Tarantina. Ti všichni mají s product placementem své zkušenosti. Ale Q. Tarantino má poněkud opačný problém. Při jeho raných filmech Gauneři a Pulp Fiction chtěl, aby se úvodní scény odehrávaly v Denny´s (restaurace s nonstop otevírací dobou), ale zástupci Denny´s ho s žádostí odmítli.

Film je unikátní především v tom, že jsme svědky celého procesu. Od prvního nápadu, přes shánění sponzorů, vidíme všechny rozhovory, návrhy. Celou dobu především sledujeme reklamu, film je jakoby na druhém místě. Přesně v souladu s celou myšlenkou propagace. Cílem dobré reklamy je především prodat prestiž, která je spojená s daným výrobkem. Jakkoli je samotný výrobek špatný nebo identický jako ten konkurenční, jde o to přesvědčit lidi, že jedině s tím konkrétním výrobkem zažijete naprosto výjimečné pocity.
Po skončení Nejlepšího filmu, jaký byl kdy prodán se možná někdo zamyslí, jak moc je ve skutečném i fiktivním světě obklopen reklamou. Nakolik je celá jeho realita medializovaná. A možná že se při dalším sledování pořádného blockbusteru budete více soustředit na značky, které se ve filmu vyskytují než na samotný film. Nic světoborného se z Nejlepšího filmu, jaký byl kdy prodán asi nikdo nedozví. Ale přeci jen donutí k zamyšlení, jak vlastně celý takový propagační koloběh funguje a jak se v něm lépe orientovat.

Nejlepší film jaký byl kdy prodán /
The Greatest Movie Ever Sold

Režie: Morgan Spurlock
Scénář: Morgan Spurlock, Jeremy Chilnick

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka