LA PELÍCULA: Pa negre je naturalistický snímek o ztrátě ideálů



Včera proběhlo slavnostní zahájení festivalu španělských filmů La Película v pražském kině Světozor. Zahájení se zúčastnili také režisér a kameraman úvodního snímku Pa negre (Tmavý chléb), za který si tvůrci odnesil celkem devět prestižních španělských filmových cen Goya.  Ocenění dostal režisér Augustí Villaronga i  kameraman Antonio Riestra. Do Prahy přiletěli z Barcelony, kde si podle svých slov připadali jako na jiné planetě, na planetě Goya. Film je výjimečný také tím, že je to první film takto oceněný, který není natočen ve španělštině, nýbrž je kompletně celý v katalánštině. Pro španělské diváky byl tak připraven simultánní překlad do španělštiny. Během úvodní řeči režisér Villaronga řekl, že ho nesmírně těší fakt, že může představit svůj film kultuře, která vnímá svět zase o něco jinak. Jeho film vypráví o důsledcích občanské války ve Španělsku, ale film má co říct každému, v jehož zemi někdy byla válka.

Protože vypráví příběh, kde hlavní motiv jsou lidské ideály, které z člověka tvoří lidskou bytost. Bez ideálů jsme prázdní a neživí. Kameraman Antonio Riestra na začátku své řeči ohromil české diváky přáním pěkného večera v čisté češtině, zbytek řeči ovšem pronesl španělsky, protože se v ní cítí přirozeněji. Uvolnil tak napětí a diváci začali netrpělivě vyčkávat, jaký film nám tvůrci z temperamentního Španělska vlastně přivezli.

Ústřední postavou příběhu je chlapec Andreua, který je svědkem úmrtí svého kamaráda a jeho otce. Tvůrci opravdu diváka nešetřili a film nabízí řadu velice naturalistických záběrů, při kterých si budete mimoděk zakrývat oči. Nicméně nejen takové momenty si z filmu odnesete. Snímek se vyznačuje také velice pěknými záběry na španělskou krajinu. Ovšem více se soustředí na osudy lidí, do jejichž života krutě zasáhla válka. A nejde přitom o ztrátu lidských životů, jako spíše o korumpování lidského charakteru.

Pa negre 2010

Všechny postavy ve filmu jsou skvěle napsané a žádná nepůsobí uměle či rušivě. Dětské role jsou zahrány výborně, ač se ve většině případů jedná o neherce. Nebo možná právě fakt, že  do filmu dokázali vtisknout svou bezprostřednost činí ze snímku tak silný zážitek. Přičemž zde děti nejsou brány jako neúplné bytosti. Jelikož celý film vnímáme právě skrze dětské postavy. Sledujeme vývoj nejen očima Andreua ale také jeho bratranců a sestřenic. Tyto děti neměli možnost být dětmi příliš dlouho a tak se naučili vnímat svět rychleji, ovšem ne zcela správně. A někdy je pro ně těžké v „dospělém světě“ odlišit skutečnost od lží.

Za svůj výkon Francesc Colomer (Andreau) obdržel cenu Goya v kategorii objev roku, stejně jako jeho herecká kolegyně Marina Comas za ztvárnění mírně cynické dívky Núrie, která při nehodě s bombou přišla o prsty. A ráda se ukazuje na balkoně polonahá. Všechny děti ve vesnici jsou poznamenané válkou. Ne sami o sobě, ale spíše skrz své rodiče, kteří se buď přidali na špatnou stranu, nebo si vzali život a tím poznamenali svou rodinu.

Pa negre 2010

Herečka Nora Navas, která brilantně zahrála matku Andreaua Floréncii byla též oceněna jako nejlepší herečka v hlavní roli.
Ve filmu se skvěle pracuje i s hudbou. V některých vypjatých scénách chybí, tím se ještě více zvyšuje napětí. Naopak je spíše tichá, než důrazná.  Není protivná ani vlezlá.

Ve filmu tvůrci dost pracují se symboly. Hlavně symbol ptáka je zde využíván hojně. Značí volnost, kterou člověk zatížený válkou a následnou bídou nemá. Peníze sice mohou částečnou volnost poskytnout, ale ani ony nejsou zárukou bezstarostného života. Čímž nás film přesvědčuje na příkladu bohaté rodiny a morálně zakrnělého a křivého starosty. Film má tak své jasné kladné i záporné postavy, které vedle sebe žijí a jako v životě na sebe působí.

Pokud tedy toužíte po troše evropské syrovosti, plném zážitku a emocionálním vypětí film Pa negre vám ho poskytne přehršel.

___________________________________________________

Pa negre (Tmavý chléb) 2010
9 ocenění Goya – nejlepší film, režie, scénář, kamera, výprava,
herečka v hlavní roli, herečka ve vedlejší roli, mužský objev roku,
ženský objev roku

Režie: Augustí Villaronga
Kamera: Antonio Riestra
Scénář: Augustí Villaronga
Hrají: Francesc Colomer, Marina Comas, Nora Navas, Laia Marull

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka