RECENZE: Kazatel – zajímavý úvod, ke konci jen akční béčko

Nečetla jsem komiks, podle kterého byl tento film natočen, ale nechce se mi věřit, že i komiks je tak špatný. Pokud na film vyrazíte a budete zatíženi trailerem a všelijakými ukázkami, které studio vypustilo na internet (a že jich bylo opravdu hodně) nezbude vám toho s kině už moc, co byste se mohli dozvědět. Takže jen sedíte a sledujte, že to, co se děje na plátně je zaprvé dost přehnané, klišoidní a vlastně vás to ani moc nezajímá.

[nggallery id=20]

Scott Charles Stewart měl možnost napravit si reputaci, leč svou šanci příliš nevyužil. Do svého nového filmu obsadil sice dobré herce, ale nedal jim ve scénáři příliš velký prostor pro realizaci. Slibný úvod, kde se skrz velice povedenou animovanou sekvenci dozvídáme něco o tom, jak to vlastně bylo mezi upíry a lidmi, je asi to jediné, co se na tomto filmu dá vyzdvihnout. Ještě možná prvních pár minut, kdy má film podobný ráz jako 1984 nebo 451° Fahrenheita. Elektronické zpovědnice, vymývačská hesla. Všeřídící Církev.

Jenže tento aspekt je velice rychle zadupán. Nedá se říct, že bych při sledování Kazatele vyloženě trpěla, některé bojové scény byly pěkné na pohled, ale děj filmu mě absolutně nezajímal, takže jsem jenom seděla a čekala, kdy to všechno šťastně skončí. Absolutně žádné napětí, každá scéna je tak jasně určena tou předchozí. Velké rodinné drama, které je do toho vsunuto, je také jasně patrné hned při rozhovoru Kazatele a jeho bratra. Ale přeci jen se na filmu dá najít nějaké plus. Je to Paul Bettany, kterému se musí nechat, že se opravdu snažil z téhle mizerné role vytřískat alespoň něco. A to něco je tam trochu vidět.

Ani jeho herecká kolegyně Maggie Q, taktéž v roli věrné služebnice Církvi není špatná. Jen jí její role nedává moc prostoru. Ale jak jsem již psala výše, bojové scény jsou povedené. Celkově pak Kazatel připomíná tak trochu červenou knihovnu, kde se všechno děje přesně tak, jak by divák čekal.  Jeden odpadlík, který se vydává na výpravu za záchranou své neteře. Nesmí chybět hlavní zloduch, kterým je zde Black Hat (Karl Urban), jenž umí vyrvat srdce z těla za zvuků vážné hudby. A samozřejmě spanilá mladá dáma, kvůli které se celý tento spektákl dal do pohybu.

A jeden detail, že jde o boj mezi upíry a lidmi. S výtvarným ztvárněním upírům si teda tvůrci také nedali příliš práce, takže působí spíše komicky než že by z nich měla jít hrůza. Hrůza ani napětí tu opravdu žádnou roli nesehrály. Na to že je film žánrově zařazen mezi horor a thriller, je film opravdu jen akční slátanina a k tomu ještě hodně béčkového ražení.
Nevím, na kolik mám spílat pouze Stewartovi. Možná že ani samotný komiks neskýtá žádné velké možnosti adaptace. V takovém případě by bylo rozumnější se o to ani nepokoušet. Další věcí, kterou musím zmínit je formát filmu. Nevím jak ostatní, ale já ze 3D nijak výrazně nadšená nejsem. Hlavně když vám na nos nasadí brýle, které připomínají model přikládaný k speciálnímu 3D číslu Kačera Donalda.

Post-apokalyptické atmosféry si nezle nevšimnout. Poslední válka mezi lidmi a upíry náš svět opravdu zdecimovala. Lidé se stáhli do měst, kde jsou drženi pod nadvládou Církve, která je všemocná. O své moci utvrzuje své obyvatele heslem: „Kdo se vzepře Církvi, vzepře si i Bohu“ a podobnými nesmysly.
Krajina mimo opevněná města připomíná Divoký Západ. Westernovou atmosféru evokuje také šerif, která se vydává na cestu za záchranou své milované po boku Kazatele.
Marně se snažím přijít na něco, co by se dalo pochválit. Ani hudba není příliš nápaditá. Takže asi zůstávají opravdu jen ty triky. Ale zpomalené záběry, jakkoli působivé, už dnes nikoho příliš nenadchnou. (Nemají totiž takové kouzlo jako například zpomalené sekvence v Constantinovi – mimochodem také film podle komiksu. Docela rozdíl, že?)

Takže pokud chcete v kině strávit krásných 87 minut neuvěřitelné nudy s brýlemi od kačera Donalda, dívat se na nezajímavě zpracovaný film připomínající kovbojku, vyrazte na Kazatele. A co já vím, třeba v něm najdete nějaký smysl. Fanoušky True Bloodu určitě potěší, že si v Kazatelovi zahrál jejich idol Bill (Stephen Moyer), sice jen pár minut, ale i to je pro některé důvod film vidět.

Kazatel / Priest 2011

Režie: Charles Scott Stewart
Hrají: Paul Bettany, Maggie Q, Karl Urban, Lily Collins, Stephen Moyer