HOBIT: Čtvrté produkční video přináší podrobnosti o natáčení ve 3D



Je to přesně týden, co Peter Jackson sdílel se svými fanoušky další produkční video z natáčení (velice očekávaného) filmu Hobit. Každé video bylo zaměřeno na určitý aspekt natáčení. Ve čtvrtém produkčním „video-deníku“ se Peter Jackson zaměřuje na technické aspekty natáčení a vysvětluje dychtivým fanouškům, jakou revoluci pro ně chystá. Celý film je zpočátku natáčený trojrozměrně. Používá dvě kamery současně tak, aby výsledek co nejvíce kopíroval skutečné vidění. Další převratnou novinkou je, že se rozhodl film natáčet rychlostí 48 snímků za vteřinu. (Oproti klasické metodě, která se používá už od 20. let, kdy se natáčí rychlostí 24 snímků za vteřinu.) Tím by se měl výsledný film více podobat skutečnému vidění světa tak, jak jej opravdu zachycuje lidské oko. 

O natáčení ve 3D

Peter Jackson ve videu říká: “ Natáčet Hobita ve 3D je pro mě splněním snu. Kdybych měl možnost natočit trilogii Pán prstenů ve 3D, rozhodně bych to udělal.“
Pouštět filmy do kin ve trojrozměrném formátu je považováno za současný trend, nicméně diváci nejsou většinou z výsledku tak nadšeni, jak by tvůrci možná doufali. Právě proto se Peter Jackson vydal touto cestou a natáčí Hobita od začátku ve 3D a navíc ještě vyšší rychlostí, než je běžné. Svým Hobitem tak může způsobit malou revoluci. Snímek bude vypadat skutečněji a divák se bude cítit mnohem více vtažen do děje. (Je přirozené, že tato metoda se rozhodně nehodí pro natáčení všech filmů. U některých snímků divák vyžaduje, aby stále věděl, že se dívá na fikci.) Lidské oko vnímá asi rychlostí 60 obrazů za sekundu. Takže rychlost 48 snímků za vteřinu u filmu způsobí, že divák bude vnímat to, co se děje na plátně více jako skutečnou akci, protože děj bude probíhat plynuleji.

Režisér Peter Jackson se dále rozpovídal o celém kamerovém systému, který se používá při natáčení Hobita. Ukazuje celou „rodinu kamer“, které jsou při natáčení používány. Dále se dozvídáme, jaký je vlastně rozdíl, když se natáčí na klasický film a na digitální kameru, kam se místo filmového pásu zasunou „paměťové karty“, na který se natočený materiál ukládá. Natáčí se rozlišením 5K (nyní se digitální filmy standardně pouští v rozlišení 4K), což umožňuje, aby výsledkem byl velice čistý a ostrý obraz.

Dalším důležitým aspektem u filmu jsou masky a kostýmy. Maskéři měli mnohem více práce s líčením postav, výběrem správné barvy make-upu, oblečení a paruk, díky tomu, že je film natáčen v tak vysokém rozlišení. Divák vidí mnohem více detailů, ostrý obraz neodpustí žádné zakolísání a všechno musí vypadat reálně.

Bilbo, Gandalf a trpaslíci

Hobit se dějově vrací před Pána prstenů. Hlavní postavou je Bilbo, který se vydává na své legendární dobrodružství v doprovodu Gandalfa a 13 trpaslíků. Právě na tyto hlavní postavy se také zaměřuje čtvrtý „video-deník“. Podíváme se do Bilbova příbytku, uvidíme Gandalfa i samotné trpaslíky. Na place se také objeví Elijah Wood jako Frodo.

Alan Lee a John Howe na videu kreslí stejný obrázek. Každý ale jinou barvou. Když se následně oba obrázky spojí a podíváte se na ně skrz 3D brýle (jednoduché brýle s dvěma různě zabarvenými čočkami), obrázek bude trojrozměrný. Jednoduchá ukázka, jak z „plochého“ obrázku vznikne trojrozměrný.

Jestli ale budou mít všichni diváci z filmu tak fenomenální zážitek, jak Peter Jackson avizuje, není vůbec jasné. Pro to, aby se film pouštěl rychlostí 48 snímků za vteřinu je totiž potřeba speciální promítačky a ne všechna kina tuto promítačku mají. Do doby, než bude film v kinech zbývá ještě více než rok. Ale s klesající návštěvností českých kin je na místě obava, že si možná Hobita neužijeme tak, jak bychom chtěli. Na nové technické vybavení prostě nebudou peníze.

První část Hobita jde do kin v prosinci 2012.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka