DOJMY: Interstellar / Nolan se vrací a vytváří sci-fi opus roku



Christopher Nolan je jedním z nejuznávanějších režisérů současnosti. Jeho filmy jsou kritikou brány jako filmové události roku popřípadě mezníky na poli filmů. Dle názoru autora tohoto článku je pan Nolan nejlepší režisér současnosti. Filmy točí po dvou letech a s tímto odstupem času si dokáže scénář rozpracovat (který si píše sám, popřípadě se svým bratrem Jonathanem) takovým způsobem, že film má spád, akci, intimitu a hlavně nápad. Film Inception (2010) spousty lidí hodnotí vysoko právě díky jeho originalitě. Letos přišel do kin další film od Nolana. *Upozornění, že následující text obsahuje spoilery týkající se děje*

Na Interstellar jako fanoušek zmiňovaného režiséra jsem měl obrovské nároky. Zároveň jsem byl ale přesvědčen, že tento režisér dokáže nemožné. Stal se tedy Interstellar nejlepším filmem roku? Ano stal, a věděl jsem to ještě předtím, než vyšel první plakát a první trailer na film. Věděl jsem, že rok 2014 zkrátka patří opět panu Nolanovi a jeho Interstellaru.

We used to look up at the sky and wonder at our place in the stars, now we just look down and worry about our place in the dirt.

Kostra příběhu se točí okolo bývalého NASA pilota Coopera (Matthew McConaughey) a jeho rodiny na Zemi. Sice to není nijak časově zaznamenáno, ale odehrává se to v blízké budoucnosti. Prach a nedostatek jídla na Zemi způsobuje vyhubení lidské rasy. Cooper se tak dostává do situace, kdy se musí rozhodnout, zda zanechá své dvě dospívající děti a odletí za hranice naší galaxie. Cooper tak musí cestovat červí dírou, aby se dostal mezi hvězdy a najít nový domov pro lidské pokolení.

Photo © Warner Bros. Pictures

Photo © Warner Bros. Pictures

Více z příběhu prozradit nechci, obzvlášť, když vím jak jsem se já vyhýbal každému slůvku co by mi mohl zkazit dojem. Ovšem je velice obtížně psát cokoliv o tomto filmu, abyste nenaťukli zápletku či děj. Scénář je skutečně hutný a po vzoru Inception je i originální. Nolan se snažil do příběhu o vesmírném cestování a záchranou lidstva i vsunout dějovou linky vztahu otce a dcery, které slíbil, že se vrátí. A ano, působí to po všech stránkách skvěle. Apollo 13 (1995) měl taky příběh, co se týkal výpravy do vesmíru a zároveň byl schopen vytvořit dojemné drama o muži co má rodinu dole na Zemi. Nolan ví, co si může dovolit a tak scéna, kdy Cooper odjíždí a loučí se s rodinou je vzápětí vyvážena ohromným startem rakety, při které máte husí kůži a hned na to vytříbeným humorem o který se postará počítač TARS. Podobně je to s dalšími scénami ve filmu, které vhání slzy do očí.

„Humour 75%. – 75%. Self destruct sequence in T minus 10, 9, 8… – Let’s make it 65%. – Knock, knock.“

Příběh:

K samotnému příběhu by se dala napsat celá samotná recenze. Prozatím se jedná o nejdelší film od Nolana a se svojí stopáží sto šedesát devět minut naložil opravdu nejlépe, jak mohl. Inception byl zhruba o dvacet minut kratší a neznám diváka, který by si na délku stěžoval. Naopak vždy jsem slyšel, že to uteklo opravdu rychle. Stejně je to i v případě Interstellaru. Film sice má skoro tři hodiny, ale je to zpracováno tak, že nevnímáte délku filmu, jediné co vám napadne je, proč už to končí.

Samotná zápletka je skvěle vyvážena a následně snímá příběhy jak posádky lodi, tak i přeživší na Zemi. Příběh vrcholí a Nolan si tak pohrává nejen s různými odkazy, ale i s kauzalitou a vnímání a změny ubíhání času. A ano, funguje to báječně. Netřeba pak dodávat, že prolet červí dírou je zkrátka skvěle vymyšlen. Autoři při práci na tomto filmu spolupracovali s teoriemi astrofyzika, teoretického a gravitačního fyzika Kipa Thorna, který byl u filmu nápomocen a tak je prolet červí dírou a černá díra zpracována tak, že lze tomu nejen uvěřit, ale „takhle nějak by to mohlo skutečně být.“

Film je obsazen skvělou skupinou herců. Ze všech samozřejmě kraluje Matthew McConaughey. Proč se dozvíte, až uvidíte samotný film. Roli Coopera zvládnul dokonale. Po celý film s ním soucítíte a vnímáte jeho pocity. Velmi dlouho jsem přemýšlel nad lépe zahraným charakterem v tomto roce. A po několika dnech jsem to vzdal. Letos žádný lepší herecký výkon nebyl. Leda Leonardo DiCaprio ve Vlku z Wall Street (2013), ale to je herecký výkon zcela jiného rázu. City a emoce u Matthewa vnímáte každou scénou skrz plátno a Matthew dokázal roli otce zahrát tak, že mu držíte celou dobu palce, aby dokázal splnit svůj slib. V případě scény přehrávání vzkazů se jedná o mistrovský herecký výkon a rozhodně by měl být zmiňován u předávání Oscarů.

Photo © Warner Bros. Pictures

Photo © Warner Bros. Pictures

Nolan si do filmu přibral své dva dvorní herce. První je Anne Hathaway (Temný rytíř povstal) a pak Michael Caine (Počátek). Jak Nolan jednou prohlásil, že každý film potřebuje trochu Michaela Cainea, tak i tento film není vyjímka a pokud se nepletu tak se jedná o již šestou spolupráci. Samozřejmě i Caine je hvězda filmu. Ovšem u něj se již předpokládá, že jeho herecký výkon bude báječný. A tak Caine opět dokazuje jak moc talentovaný herec je.

Hudba:

Soundtrack k filmu neskládal nikdo jiný než Hans Zimmer. Je to tak, ale i tento všemi opěvovaný skladatel se dokáže překonat. Hudba k Interstellaru tak putuje do síně slávy. Soundtrack je skutečně jedním z nejlepších co současná filmografie může nabídnout a vy vnímat. V případě intimních scén dodává hloubku a tíhu a ve scénách startu rakety dokáže naopak zvýšit napětí. Co je zarážející, že hudba se u filmů může vnímat všelijak. Ovšem u tohoto snímku je už neodmyslitelnou ikonou, protože dokázala vytvořit drama a smutek v jednotlivých scénách. Kupříkladu na jisté planetě, kde strávená hodina znamená sedm pozemských let, v melodii pomalu odtikávají hodiny. Nebo naopak při rozbitém skafandru Coopera ke konci filmu se stává film natolik dramatický kvůli hudbě, že skoro přestáváte dýchat.

„Do not go gentle into that good night; Old age should burn and rave at close of day. Rage, rage against the dying of the light.“

IMAX, neuvěřitelný požitek z 70mm:

Film jsem viděl v kině IMAX, který je pouze jeden v celé Evropě co promítá film tak jak režisér zamýšlel. Proto motto – Imax, znamená věřit – dostává zcela jiný rozměr. Interstellar je jako v případě Temného rytíře a Temného rytíře povstal natočen na tyto speciální kamery Imax. V praxi to znamená, že ty „nejdůležitější“ scény jsou rozšířeny na celé plátno a obraz je díky vysokému rozlišení dokonale ostrý. U Interstellaru se jedná zhruba o jednu hodinu těchto scén, kdy máte představu, že jste členem děje. V kině IMAX je už tak plátno velké, ale jakmile se obraz skutečně rozšíří od podlahy ke stropu, je to nejúchvatnější filmový zážitek. Já jsem se usadil přesně doprostřed sálu, a když mě v krátkém videu před filmem pozdravil režisér a uvedl svůj film, tak jsem jen žasl. Žasl jsem jako před dvěma lety, kdy jsem ve stejném případě viděl i The Dark Knight Rises. Ano, možná jediná nevýhoda je že vás bude mírně bole za krkem. Ale ten zážitek za to skutečně stojí. Proto kdo máte možnost, tak si jděte film vychutnat na obří plátno s velkým rozlišeným a především s nejlepším obrazem. Navíc máte poslední příležitost, protože se jedná o skutečně poslední film, co se mohl natáčet na tyto drahé kamery.

Photo © Warner Bros. Pictures

Photo © Warner Bros. Pictures

I’m thinking about my family and millions of other families.

Shrnutí:

Ano Interstellar si rozhodně zaslouží být film roku. Díky promyšlenému scénáři, výkonu herců, perfektní hudbě a výpravě je to zkrátka pastva pro oči. Nebude tak znít hloupě když se řekne. „Takto se mají točit filmy“ nebo „Pan Nolan nám opět ukazuje, jak se mají točit filmy“ Verdikt je rozhodně zasloužený. Nehledě na to, že v dnešní digitální době, je film díky dekoracím a interiérům krásný a dá vzpomenout dřívější době, než zelenému plátnu. O panu Nolanovi jsem to napsal už několikrát a napíšu to znovu, tento režisér pokořuje jednu laťku za druhou. Svými filmy skutečně dělá mezníky v historii kinematografie. Jestli vás zajímá, zda tento film je lepší než Počátek nebo Dokonalý trik. Na to je velmi těžká odpověď, spíš si myslím, že je to na diváku čemu dá přednost více, zda pátému rozměru, klonování a nebo, vytváření snů. Myslíte, že Christopher Nolan za další dva roky překoná sám sebe? No jedna věc je jistá – opět to bude pro mnohé film roku. A to ještě dřív než vyjde trailer nebo plakát.

Nicneříkající hodnocení: 5/5

Interstellar / Interstellar

Česká premiéra: 6.listopadu 2014
Česká distribuce: Warner Bros. CZ
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan a Jonathan Nolan
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Matt Damon

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Lukáš Černohorský

Bio: *1993, Praha - Velký milovník filmů a seriálů. V roce 2012 režíroval studentský film podle své povídky. Mezi další záliby patří knihy, videohry a sport. Momentálně se věnuje trénování bojových umění a volný čas vyplňuje psaním povídek, recenzí a příběhů.