Pozor na devátý ročník Fresh Film Festu, tématem je Manipulace



Již příští týden ve středu začne letošní již devátý ročník festivalu studentských filmů a celovečerních debutů Fresh Film Fest. Letošním tématem nesoutěžní sekce je Manipulace. Příhodně zvolené téma, jelikož manipulovat obrazem se dá ještě snadněji než pomocí slov. Proto je také pozornost věnována Peteru Watkinsovi, který je považován za jakéhosi předchůdce docudramatu a na festivalu budou uvedeny jeho snímky The War Game (1965) či  Punishment Park (1971). Z jeho čtrnáctihodinového opusu The Journey (1987) budou uvedeny zásadní části snímku. Chtiví nedočkavci mohli film The War Game vidět v předstihu 15. srpna v prostoru NoD, kde byl snímek promítnut a následně proběhla krátká diskuse na téma manipulace a hovořilo se i o tom, proč byl film BBC bagatelizován jako nevydařený experiment a v televizi se vysílal až v polovině 80. let.
Celkem bude na festivalu k vidění 130 filmů ve třech soutěžních sekcích (Fesh Generation, Konfrontace, Theatre Optique). Hlavní nesoutěžní tematická sekce Manipulace se bude věnovat především již zmíněné tvorbě britského režiséra Petera Watkinse, kterému se nedostává tolik pozornosti, kolik by zasluhoval. Další nesoutěžní sekce nabídnou například to nejlepší, co se urodilo na prestižních světových filmových školách (sekce School Display). 

M-A-N-I-P-U-L-A-C-E

Jingle k letošnímu ročníku Fresh Film Festu byl inspirován tiskovou konferencí Larse von Triera v Cannes a skvěle odráží zvolené téma, jelikož je tvořen nesmyslnými úryvky vět, které se vydávají za plnohodnotnou konverzaci. Ilustruje tak značnou lehkost při manipulaci s příjemcem sdělení jakou má k dispozici film, ale také masová média jako televize a rádio. V tematické sekci se představí celkem osm filmů a v doprovodném programu bude k vidění speciál Co všechno jste chtěli vědět o seriálu 30 případů majora Zemana a báli jste se zeptat, v tomto cyklu se promítnou úryvky ze seriálu a proběhne výklad k propagandistickému charakteru díla. Aktuální tematiku bude reprezentovat dokument Patricka Forbese WikiLeaks: Secrets & Lies. Dalším zajímavým filmem je snímek Myslící moře filmového teoretika Gerta de Graafa, který si ve svém filmovém debutu pohrává s tím, co je realita a co filmová iluze. V sekci Manipulace bude nejvíce k vidění tvorba Petera Watkinse včetně jeho zřejmě nejznámějšího docudramatu The War Game, v němž Peter Watkins vylíčil situaci, ke které by došlo po jaderném útoku SSSR na Velkou Británii. Při tvorbě tohoto snímku režisér pracoval převážně s neherci a skutečnými obyvateli Kentu. Snímek produkovala BBC, ale celý projekt po jeho dokončení v propagačních materiálech marginalizovala jako omyl a nevydařený experiment. Snímek byl dokončen v roce 1965, ale oficiálně byl v televizi uveden až  v roce 1985. Přesto byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší dokumentární film a cenu si odnesl. Peter Watkins ve filmu kombinuje dva způsoby vyprávění, kdy v jednu chvíli používá budoucí čas a hypotetický komentář o tom, co by se stalo, kdyby k výbuchu atomové bomby došlo s „dokumentárními“ záběry skutečných následků výbuchu. Divák je však celkem jasně informován, že výjevy nejsou skutečným zachycením autentické reality. Watkinsův fiktivní dokument je tak v mnoha ohledech upřímnější než například dokument Roberta J. Flahertyho Nanuk – člověk primitivní, který ani zdaleka nezachycoval život eskymáků tak, jak skutečně probíhal mimo oko kamery. (K čemuž se Flaherty ani v závěrečných titulcích nepřiznal.)

The Future is Bright!

Další nesoutěžní sekcí je Bright Future, ve které se představí debuty nebo druhé filmy, které za sebou již mají určitou historii v tom smyslu, že byly oceněny na některém z prestižních zahraničních festivalů. Takovým snímkem je například film KLIP srbské režisérky Maji Miloš, který získal hlavní cenu na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu. V Rusku byla snímku upřena cesta do běžné distribuční sítě kvůli jeho údajnému závadnému obsahu. Čeští diváci se však takových obstrukcí obávat nemusí. Poté, co se film ohřeje na Fresh Film Festu zamíří prostřednictvím Artcamu i do distribuce a v kinech bude k vidění od 30. srpna 2012. Film je považován za kontroverzní, jelikož ukazuje životní styl mladých nezletilých lidí, kteří se oddávají sexu a drogám. Ukazuje existující subkulturu, který nezmizí jen proto, že před ní oficiální úřady budou zavírat oči.

[nggallery id=136]

Foto: Artcam

V sekci Bright Future bude uveden i český film Příliš mladá noc rodáka z Lublaně a absolventa FAMU Olmera Omerzu, který měl svou premiéru na letošním Berlinale a představil se také divákům na MFF v Karlových Varech, chvíli si pobyl i v kinodistirbuci. Pokud jste ale ani jednu z těchto událostí nestihli, na Fresh Film Festu máte možnost vidět snímek o dvou chlapcích, kteří poněkud předčasně objeví oblasti života, jež jim mohly zůstat ještě nějakou dobu uzavřeny.

Dva snímky ze sekce Bright Future jsou určeny především nočním živlům, kterým nevadí trocha krve či násilí. Pro ně jsou na program letošního Fresh Film Festu zařazeny „chuťovky“ typu The Raid: Redemption nebo Cabin in the Woods. The Raid aspiruje na titul nejlepší akční film letošního roku a Cabin in the Woods je velmi povedený horor, který si umě pohrává s možnými klišé svého žánru. Jedná se také o režijní debut Drewa Goddarda, scénáristy seriálu Ztraceni nebo found-footage hororu Cloverfield. Jako producent se na filmu Cabin in the Woods podílel Joss Whedon, jenž si nedávno vydobyl přední postavení jakožto režisér úspěšných The Avengers.

Letošní program Fresh Film Festu nabízí opravdu něco pro každého milovníka filmu. Promítat se bude na pěti různých místech (Kino Světozor, Kino 35 ve Francouzském institutu, Studio Béla, FAMU a Riegrovy sady).
Vstup na jednotlivé projekce se pohybuje od 65 do 80 Kč, promítání v Riegrových sadech a na FAMU bude zdarma. Koupit si můžete také celofestivalovou akreditaci za 500 Kč a pokud jste studenti vyjde vás na 350 Kč. Fresh Film Fest ovšem nejsou jen projekce filmů, bohatou složku festivalu tvoří také doprovodný program, v rámci něhož můžete navštívit přehlídku polského videoartu, různé workshopy a samozřejmě nesmí chybět závěrečná party v kině Světozor.

Pro veškeré informace ohledně festivalu, soutěžních i nesoutěžních kategoriích, celkovém seznamu vybraných filmů, hostech a porotcích navštivte oficiální webové stránky festivalu.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka