Detachment / Znepokojivá zpráva o školství




Kult hákového kříže (American History X), snímek z roku 1998, je poměrně dost „profláklý“ a v současné době by se dal snad dokonce zařadit na seznam filmů, které vám známí budou doporučovat jako že ho určitě musíte vidět. Jméno režiséra a snad nějaké jeho další filmy však pravděpodobně již nevyjmenují. Tony Kaye je však více než pozoruhodná postava.

Kult hákového kříže | r. Tony Kaye (Foto: New Line Cinema)

Kult hákového kříže | r. Tony Kaye (Foto: New Line Cinema)

Tento britský režisér je známý nejen tím, že si ke zpracování vybírá témata, kterých by se možná někdo mohl zaleknout, ale navíc je velmi kritický k změnám, které se snad mohou s jeho filmy dít. V případě Kultu hákového kříže dokonce požadoval, aby bylo jeho jméno vyřazeno z titulků, jelikož nebyl tak docela spokojen s výsledným ražením snímku. Jeho návrh, aby se v titulcích objevilo jméno „Humty Dumpty“ nakonec nevyšel. Po letech přiznává, že předělávat Kult hákového kříže se nechystá:

Nejsem nešťastný kvůli Kultu hákového kříže. [...] Nemyslím si, že nejlepším využitím mého času by bylo předělat ten film. [...] Kult hákového kříže tu prostě je. Nejspíš bych nějaké scény změnil, ale zároveň jsem velmi rád za to, čeho jsme filmem dosáhli. Jsem pyšný na výkony Edwarda Nortona, Eddieho Furlonga. Jsem pyšný na práci Beverly D’Angelo, Stacy Keach a Averyho Brookse.[...]*

Skoro to vypadá, že kromě Kultu hákového kříže Tony Kaye nic moc jiného nenatočil. Je však  nutno dodat, že mimo režírování filmů se věnuje také tvorbě hudebních klipů (Dani California, God’s Gonna Cut You Down, Help me). A samozřejmě že jeho filmografie čítá více než jeden film, nicméně je pravda, že jeho tvorba je skromná.
Jeho filmy se bohužel poměrně těžko shánějí. Tuzemskou oficiální distribuci měl zatím jen Kult hákového kříže a nejnovější snímek Detachement u nás běžel jen na filmovém festivalu ve Zlíně.

Z jeho dokumentární tvorby je u nás známý zřejmě jen Lake of Fire, snímek z roku 2006 zachycující složitou a vždy kontroverzní problematiku potratů. Film podává obraz o dvou protichůdných hnutích ve Spojených státech (Pro-Life a Pro-Choice), které mají na potraty poněkud rozdílný pohled. Pro-Life je zcela zakazuje, výjimky jsou povolené pouze v případě, že je v sázce život matky. Tento program nebere v potaz těhotenství v důsledku znásilnění či incestu.

Nezaobírá se, na rozdíl od Pro-Choice programu, ani otázkou prevence či sexuální edukace. Nemluví o antikoncepci, sexuální výchově na školách apod. Snímek Lake of Fire byl poprvé promítán na festivalu v Torontu a obdržel značně pozitivní hodnocení. U nás bohužel bez distribuce (sehnat se však dá).

Neutěšený stav školství

Zatím poslední film Tonyho Kaye z roku 2011, který přišel na svět po dvou letech od doby, kdy měl být uveden snímek Black Water Transit, který stále čeká na dokončení, balancuje na pomezí fikčního a dokumentárního filmu. Detachment je sice hraný film, ale jsou v něm patrné dokumentární prvky jako například retrospektivní vyprávění hlavního hrdiny, úvody jednotlivých lidí, kteří se nějakým způsobem dostali k pedagogické činnosti a především svým tématem.


Různé problémy se školstvím mají zřejmě všechny státy, ale Detachment nepodává příběh jedné konkrétní školy, ale spíše zobrazuje rozšířenější trend lhostejnosti ze strany žáků a úpornou snahu a následné vyhoření na straně učitelů.

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Hlavní postavou snímku je zastupující učitel Henry Barthes (vynikající Adrien Brody), který si ze svého dětství a dospívání odnáší celou řadu vlastních traumat, nicméně je odhodlán nezatahovat tyto problémy do pracovního života. Roli zastupujícího učitele si také nevybral náhodou. Jeho pobyt na konkrétní škole je vždy časově omezen a jeho úkolem je pouze stabilizovat a vést třídu po nějakou dobu, než se vrátí jejich stálý pedagog. To Henrymu vzhledem k jeho malé schopnosti navazovat vztahy skutečně vyhovuje.

Naštěstí zde nejde o ukázku vývoje citově vyprahlého učitele, který se díky své práci stane lepším člověkem. Zrovna v tomto bodě se snímek drží při zemi. Henryho odtažitý přístup částečně zhatí až jeho seznámení s mladou prostitutkou Ericou, které poskytne útočiště ve svém bytě.
Detachment se ale dotýká i příběhů ostatních učitelů a jejich rozdílných přístupů k práci, z nichž vlastně žádný nedemonstruje jako správný nebo špatný. Každý z učitelů si vybere takový model fungování, který nejméně ničí jeho nervy.

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Jedna z otázek, které se nabízejí při sledování filmu Detachment je, podle čeho se vlastně lidé rozhodnou, že se stanou učiteli. Mnohem důležitější než to je  si uvědomit, jak se vlastně na učitele v dětství díváme. Málokteré dítě chápe svého učitele jako samostatnou osobu, jako člověka, který má po práci ve škole vlastní život, starosti, doma své děti k vychování. Přeš všechny nedostatky, které film má je právě tahle stránka nejsilnější. Demaskování osobnosti učitele jako něčeho tajemného či „neživého“. Učitelé jsou v našem životě klíčovými osobami a často špatný nebo dobrý učitel rozhoduje o osudu dítěte mnohem radikálněji než jeho vlastní rodiče.

K hlavním neduhům filmu pak patří jistá šablonovitost spojená například s tématem šikany. Detachment nabízí klasický příklad tělnaté dívky, které se společnost snaží namluvit, že pokud nezhubne, nezačne se bavit se svými vrstevníky a nenajde si zábavu přiměřenou svému věku, bude vyděděnec společnosti. Meredith se nesetkává s výsměchem a nepochopením jen v prostoru školních zdí, ale bohužel i doma. Umělecké nadání a zcela originální způsob vidění světa ji v této konformní společnosti nemůže zachránit.

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Detachment | r. Tony Kaye (Foto: Tribeca Films)

Velmi předvídatelný vývoj Meredithyna života shazuje Detachment trochu dolů, ale neuvěřitelný výkon Adriena Brodyho posouvá snímek do kategorie filmů, které jen tak z paměti nevyženete.
Celý film jako by vyprávěl Henry přímo vám. Nikdy totiž není odhaleno, kdo je jeho posluchačem ve fiktivním světě filmu, může to být terapeut, kolega, kdokoli. Ale určitě to budete vy.
Silné téma, uvěřitelné postavy a nápadité zpracování, které kombinuje fikci, dokumentární prvky a animaci, dělají z Detachment film, který stojí za vícenásobné zhlédnutí a zároveň způsobuje napjaté očekávání po dalším snímku Tonyho Kaye. Doufejme, že přijde brzy a dočká se širší české distribuce.

Detachment

Světová premiéra: 25. dubna 2011
Režie: Tony Kaye
Scénář: Carl Lund
Hrají: Adrien Brody, Lucy Lui, Christina Hendricks,
James Caan, Sami Gayle

*Citace z rozhovoru s Tony Kayem:  Humpty Dumpty: An Interview with Tony Kaye

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho dále a přihlaste se k odběru novinek emailem, sledujte Filmaniak.cz na Facebooku a Twitteru

About Iveta Hajlichová

Bio: *1991, Praha - studentka Katedry filmových studií na FF UK - filmový nadšenec/vášnivá čtenářka