RECENZE:Cizinec – film bez náboje, nezachrání ho ani Depp s Angelinou

Na čem mohl snímek The Tourist získat tři nominace na Zlatý Glóbus mi není zcela jasné. Fakt, že byli nominováni oba představitelé hlavní role, tedy Johnny Depp a A. Jolie je ještě větší záhadou. Protože se ihned po pár minutách ukazuje, že tohle je rozhodně jejich nejhorší film. A nejspíš za to nemůžou oni sami. Slabý scénář plný patosu a bezduchých dialogů je příšerný, tudíž není divu, že jsou herci špatní. Jejich role jsou odporné. Prázdné, umělé postavy, kterým nelze věřit jediné slovo. Každý dialog mezi nimi je tak suše vykonstruovaný, že máte chuť ho nedokoukat. Pokud někdo ze sálu během jeho trvání odejde, mělo by mu být dokonce vráceno vstupné. Za tenhle film je totiž škoda platit.

Obsadit do filmu v současné době asi největší hvězdy byl chytrý tah. Diváky to do kin přiláká, jednoduše budou zvědaví, jak to těm dvěma půjde. Jenže záhy zjistí, že jim to vůbec nejde. Oba jsou tak výrazné osobnosti, že dohromady to nepůsobí dobře. Angelina vypadá příšerně uměle, ta role ji očividně vůbec nesedí. Přehrává, snaží se do toho dostat, ale vinou špatného scénáře vlastně ani není, do čeho dostávat. A Johnnyho Deppa jsme viděli v mnohem lepších rolí. Tady se sice tváří, že hraje „ňoumu z ulice“, ale to mu nesedí a jeho role úplně vyšumí. Ostatní herci na tom jsou podobně. V tomhle filmu není o koho se opřít. Divák nemá absolutní šanci vnímat film skrze nějakou postavu. Není do koho se vžít.

The Tourist

Film postrádá napětí. Scény, které se tváří jako akční jsou bez života,  nic se v nich neděje. A tajemná Elisa, která zásadně neodpovídá na otázky, jen se tváří smyslně a nepřístupně, vám začne po chvíli lézt pěkně na nervy. Ne že by nebyla krásná, to jistě je, ale nudná. Bez výrazu. V jednom rozhovoru prohlásila, že se necítila v této roli přirozeně. Je to na ní hodně vidět. The Tourist se tváří jako seriózní dramatický film s vybroušenou zápletkou, jenže celý je vyplněný nesmyslnou vatou, která jednoduše nudí. Stále čekáte, kdy se něco stane. A záhy se objevují další postavy, které mají film posunout dál, ale výsledek je spíše opačný. Začnou se hromadit další a další předvídatelné situace. Na scénu se dostává mafián obklopen „Vasily“, kteří jsou mu neustále v patách a dělají pro něj špinavou práci, zatímco on se tváří drsně a chrlí ze sebe moudra hodná gangstera.

The Tourist

Dalo by se říct, že film je prázdný. Protože zápletka je jasná už z popisku a traileru, není moc smysluplné ztrácet hodinu a půl ještě z filmem. Agenta Interpolu Elisa „objeví“ náhodné turistu ve vlaku, a už po něm jdou. Myslí, že je někdo, kdo ve skutečnosti není. Ale jak se dozvídáme, není to zas až tak jednoduché. Protože ten někdo je uprchlý zločinec, který okradl již zmíněného superzločince. Jestli se vám to zdá ubohé, máte pravdu. V celém filmu se stále dokola skloňuje jméno Alexander Pearce. Jenže proč si Interpol dává takovou práci s hledáním člověka, který okradl zločince? Nebo scéna, ve které Frank sedí v dodávce s agenty a hlavní vyšetřovatel si z něj dělá „legraci“ tím, že ho považuje za Pearce. No, je to opravdu náramná sranda, ale minula se účinkem.

The Tourist

Film tak není ani trochu akční, postrádá jakýkoli typ humoru. Neustálé narážky na to, jací jsou Američané podivíni je po páté už vcelku trapné. Není ani smyslný, navzdory faktu, že v něm hrají dvě „nejvíce sexy“ osobnosti planety. Jejich sex-appeal se jaksi vytratil a nezbylo po něm vůbec nic. Jejich společné scény nejsou vůbec vášnivé. A taneček na plese v Benátkách je vrchol trapnosti.

Jediné plus tak film může získat za exteriéry. Opravdové Benátky, pařížské ulice. Alespoň něco ve filmu je reálné. Jenže lokace nemůžou film zachránit. Někomu možná bude stačit krásná Angelina. Šaty, které ve filmu nosí jsou úchvatné. Ale film nemá simulovat módní přehlídku. Takže pokud se vám náhodou stane, že odejdete z kina a budete si říkat, o čem že film vlastně byl, a nebudete na to moct přijít. Nezoufejte. Film byl totiž, jak se říká lidové, o .. ničem.

Cizinec / The Tourist 2010

Česká premiéra: 27. ledna 2011
Režie